"לא נאפשר התערבות ביחסים המסחריים בין הסוכנים לחברות הביטוח. בשוק חופשי אין מקום להתערבות רגולטור בין שני גופים מסחריים. מדובר במהלך מסוכן שעלול להוביל לקריסת ענף הסוכנים", כך אומר נשיא לשכת סוכני ביטוח אריה אברמוביץ, בתגובה להוראות הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, להסדרת מבנה העמלות המשולמות לסוכני ביטוח.
בעקבות הפרסומים על הצ'ופרים שמעניקות חברות הביטוח לסוכניהן, בדמות חופשות וטיולים ביעדים אקזוטיים בחו"ל, פירסמה השבוע סלינגר הוראות חדשות, שנועדו, על פיה, להבטיח כי חלק מהותי מהתגמול המועבר לסוכן יהיה עבור שירות המוענק ללקוח, וכך יקטינו את פוטנציאל ניגוד העניינים של סוכני הביטוח.
אברמוביץ ציין כי "סוכני הביטוח תומכים בקבלת תגמול בצורות אחרות ומוכנים לוותר על הנסיעות לחו"ל, שתורמות יותר לחברות הביטוח מאשר לסוכנים. אנו שמחים שמצאנו שותפים לעמדה זו בפיקוח. סוכני הביטוח בישראל מבקשים להכיל כללי שקיפות מלאים על כל העוסקים בענף. אנו מאמינים כי כל לקוח יידע כי סוכן הביטוח שלו הוא איש מקצוע, בעל רישיון ומומחיות, שאליו פונים ברגע האמת".
אברמוביץ מינה את יובל ארנון לעמוד בראש צוות לבחינת טיוטת החוזר והשלכותיו. בין חברי הצוות, נשיא הלשכה לשעבר, אודי כץ, שטיפל בנושא במהלך הקדנציה הקודמת. לדברי ארנון, "נדהמנו לגלות שלמרות הבטחתה של המפקחת, גם בפגישה האחרונה עמה לפני שבועיים וגם בפגישות קודמות, שהיא לא תתערב בשיקולים המסחריים בין סוכני הביטוח לחברות הביטוח, היא בחרה להוציא טיוטת חוזר שבה יש התערבות גסה במערכת היחסים בין חברות הביטוח לסוכני הביטוח".
לדברי כץ, "יש לנו סיכומים עם הפיקוח על הביטוח בנושא, שהיו שותפים לו יו"ר ועדת הכספים הקודם משה גפני וסגן שר האוצר יצחק כהן ואנחנו לא מוכנים ששום דבר מההסכם הזה ישתנה. חברות הביטוח עשו יד עם הפיקוח והצליחו להשיג את שלהן בנושא ההוצאות. בהסכם הקודם סוכן יכול היה לקבל מחברת הביטוח הוצאות משרד וכדומה, על פי החוזר הנוכחי ההוצאות נכללות בעמלות. על כן, למנכ"לים של חברות הביטוח אני מוסר את המשפט הבא: אל יתהלל חוגר כמפתח".
ההנחיות החדשות קובעות כי אי אפשר יהיה לתגמל סוכני ביטוח באמצעות פרסים או מתנות, שעלולים לתמרץ סוכן לשווק מוצר שאינו מתאים ללקוח. כמו כן, עמלות לסוכנים לא יהיו תלויות בגובה דמי הניהול של המבוטחים. בנוסף, חלק מהותי מהתגמול המועבר לסוכן הביטוח יהיה עבור השירות שהוא יעניק ללקוח לאורך חיי המוצר. עוד נקבע כי במקרים שבהם נותק הקשר עם הלקוח או שהלקוח נפטר, יופסק תשלום העמלות.
הוראה נוספת אוסרת על חברה לשלם עמלות לשני סוכנים במקביל. מצב שכזה מתרחש כאשר חברה חותמת על שיתוף פעולה עם סוכן חדש, אך עדיין משלמת עמלות לסוכן הקודם. כפל העמלות עלול להשפיע על גובה דמי הניהול שמשלם הלקוח לגוף המוסדי. לכן נקבע כי עמלות בשל מוצר פנסיוני מסוים ישולמו לסוכן החדש בלבד. תחילתן של התקנות האלה ב-1 ביולי, 2015.
לדברי סלינגר, ״התקנות נותנות מענה לכשלים שגילינו בתחום ההפצה של מוצרי ביטוח וחיסכון. השינוי צפוי ליצור התאמה טובה יותר של המוצר ללקוח, לשפר עבורו את השירות ואף להפחית את דמי הניהול". ממשרד האוצר נמסר כי "אגף שוק ההון סבור כי התערבות רגולטורית נדרשת במקרים שבהם קיימים כשלי שוק מבניים שגורמים לפגיעה בלקוח, כמו במקרה זה. אנו רואים חשיבות רבה בעידוד סוכני הביטוח להעניק שירות מקיף ומתמשך ללקוחותיהם". חברות הביטוח שאליהן פנינו בהקשר להוראות המפקחת בנושא העמלות בחרו שלא להגיב.