אברמוביץ לכחלון: "עצור ההצעה לפטור גופים מוסדיים משיווק פנסיוני"

במכתב לכחלון וליו"ר ועדת הכספים משה גפני דורש נשיא הלשכה את התערבותם ברפורמה המתוכננת • "ההתייחסות לרכישת מוצר פנסיוני בקלות ראש, הינה איוולת ופגיעה בציבור המבוטחים"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

נשיא לשכת סוכני הביטוח אריה אברמוביץ, פנה במכתב אל שר האוצר משה כחלון ואל יו"ר ועדת הכספים משה גפני, ובו הוא מתריע נגד הצעת המפקחת על הביטוח לפטור גופים מוסדיים מהליך שיווק פנסיוני למבוטחיהם שפונים אליהם מיוזמתם. מדובר בהצעה במסגרת הרפורמה בביטוח הפנסיוני, שהינה חלק מחוק ההסדרים.

"נזק למבוטח"

"ברצוני להסב את תשומת לבך לעיוות שמהלך שכזה עלול ליצור", כותב אברמוביץ, "כאשר לקוח פונה לסוכן או לגוף מוסדי, מחובתם המקצועית והמוסרית לספק לו הליך שיווק פנסיוני כדי להתאים לו את המוצר הטוב ביותר. העובדה שלקוח פנה באופן ישיר לגוף מוסדי לא פוטרת את החברה מחובה זו, בדיוק כפי שעושה סוכן ביטוח עם מבוטחיו – כל אופציה אחרת רק תסב נזק למבוטח.

כחלון צרוב צלמת ליאת מנדל
כחלון. יעצור את הצעת המפקחת?

"פנסיה איננה עוד מוצר צריכה אשר רוכש האזרח במכולת או בסופרמרקט, פנסיה הנו העתיד הפיננסי של כל אחת ואחד מאזרחי ישראל. ההתייחסות לרכישת מוצר פנסיוני בקלות ראש, ללא מסמך הנמקה או תהליך שקוף ורציני על ידי הגופיים המוסדיים הינה איוולת ופגיעה בציבור המבוטחים".

אברמוביץ טוען במכתבו, כי במסגרת הדיונים הארוכים שקיימה הלשכה עם הפיקוח הועלתה הסוגיה. "יש לציין כי הפיקוח הצדיק את טענותינו, לאור מחקרים שנעשו, והגיע למסקנה שהאוריינות הפיננסית של רוב ציבור המבוטחים לוקה בחסר, וכי אין לו את הידע הנדרש לקבל החלטות מסוג זה ללא הכוונה מקצועית. לכן אנו חוזרים וטוענים כי אין מקום לוותר על השיווק הפנסיוני (לשום לקוח ביטוחי), גם אם הלקוח פונה לסוכן הביטוח או לגוף המוסדי ומבקש מוצר פיננסי מסוים.

"לאור זאת, תמוהה העובדה שהפיקוח מבקש בכל זאת לאפשר פטור שכזה לפלח מסוים בלבד של הציבור. פטור מהליך שיווק פנסיוני לגוף מוסדי, הוא צעד רגולטורי שיוצר אפליה בין מבוטח שפנה מיוזמתו לגוף מוסדי ובין מבוטחי סוכני הביטוח. גם אם לקוח החליט לוותר על סוכן ופנה לחברת ביטוח מיוזמתו, עליו לעבור הליך שיווק פנסיוני מסודר על ידי משווק פנסיוני שכיר של הגוף המוסדי, וזאת למען הבטחת עתידו הפיננסי.

"אנו רואים בדאגה רבה את כוונת הפיקוח ומבקשים את התערבותך בסוגיה. העובדה שלקוח פנה מיוזמתו לגוף מוסדי אינה מסירה מהחברה את האחריות לעתידו הפיננסי של המבוטח ולגילוי נאות".

עיקרי הליך השיווק

במכתבו, מפרט אברמוביץ את עיקרי הליך השיווק הפנסיוני למבוטח, כדי להבהיר את חשיבותו:

  1. דליית ההיסטוריה הביטוחית של הלקוח מהמסלקה הפנסיונית על ידי איש המקצוע.
  2. ראיון של הלקוח על מנת ללמוד את צרכיו ומה ברצונו להפיק מהביטוח הפנסיוני.
  3. ביצוע התאמה של המוצר לרקע הביטוחי של המבוטח ולצרכיו.
  4. העלאת תהליך השיווק הפנסיוני על הכתב באמצעות מסמך הנמקה, בו מוסבר טיב התאמת המוצר למבוטח.
  5. חתימת הלקוח ואיש המקצוע על מסמך ההנמקה, מה שמבהיר שהלקוח מבין את התהליך שנעשה ואת ההחלטה הגורלית שקיבל.

"מאחר שהפיקוח על הביטוח טוען בעצמו כי ציבור המבוטחים אינם מבינים מספיק בנושא הביטוח ופיננסים", ממשיך אברמוביץ, "חזקה דעתנו כי כל אזרח במדינת ישראל חייב לעבור הליך שיווק פנסיוני, ובירור צרכיו הפיננסיים על בסיס סעיף 12 לחוק הייעוץ הפנסיוני. לחברות הביטוח יש אחריות מקצועית על עתידם הפיננסי של מבוטחיהן, גם אם אין למבוטח איש מקצוע שייצג אותו כפי שעושה סוכן ביטוח".

לסיכום מתריע אברמוביץ כי "הסרת אחריות זו מהגופים המוסדיים תיצור אפליה חמורה בין מבוטח המיוצג על ידי סוכן ביטוח, ומבוטח המתנהל באופן ישיר מול החברה. אני מפציר בך למנוע מצב אפשרי זה, ולוודא כי כלל המבוטחים באשר הם יזכו להגנה מקצועית ופיננסית נאותה".

לין פונה לגפני

גם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אל יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ובו הוא מבקש ממנו שלא לקדם את הסעיף בנושא ייעוץ ושיווק פנסיוני המוצע בחוק ההסדרים. במכתבו מציין לין כי "אנו מברכים על כל מהלך שעשוי להוזיל את עלויות דמי הניהול הפנסיוניים שמשלמים העובדים. אולם יש דרכים להשיג זאת בטרם מזעזעים ענף משקי שלם של אלפי מעסיקים המתפקדים ביעילות לטובת העובדים, ובטרם מטילים עול נוסף וכבד על גב המגזר העסקי. המהלך המוצע פוגע גם בחופש העיסוק של סוכני הביטוח ומנהלי ההסדרים הפנסיוניים, שלאורך שנים רבות שירתו את העובד והמעסיק, תוך יעילות אברמוביץ וכחלון משקית, ניצול יתרון לגודל והוזלת עלויות".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email