בשנה האחרונה הצהירה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מספר פעמים, על כך שהיא פועלת לקדם רישיון סוכן בענף הבריאות, וזאת על מנת לבצע התאמה מיטבית למבוטח מכלל המוצרים הקיימים בענף ביטוחי הבריאות, ולהימנע ממחויבות של הסוכן לחברה כלשהי בפעולת צירוף המבוטח לביטוח. משמעות המהלך – להגביר את אובייקטיביות הסוכן.
הסוגיה האמורה מתקשרת לתחום נוסף אותו מקדמת הרשות: מודל הסוכן האובייקטיבי. בהתאם לרפורמת הסוכן האובייקטיבי, סוכן אשר עובד עם חברה אחת יוגדר כמשווק, ואילו סוכן שעובד עם מספר חברות (ככל הנראה ההגדרה תהיה חמש חברות) תחת עמלה אחידה – יוגדר כסוכן אובייקטיבי.

עולה השאלה, מהו ההבדל בין סוכן שעובד עם חברה אחת ומוגדר כסוכן משווק לבין משווק שכיר שעובד בחברת ביטוח? האם ההבדל נעוץ בעצם ההגדרה של הסוכן כעצמאי או שכיר של חברת ביטוח?
התאמת המוצר
הרי מה שמייחד אותנו, סוכני הביטוח, היא האפשרות לבחור מכל חברה את המוצר המתאים למבוטח שלנו, מי מאלה שמתאים להם כיסוי קטסטרופות, כזה או אחר, ולחלופין מי מאלה שמתאים להם ביטוח מחלות קשות כזה או אחר.
ניקח כדוגמה את פוליסת מחלות קשות. בבואנו לשווק את הפוליסה, אנו בודקים מול המבוטח את התאמת המוצר במספר היבטים כגון: התפתחות הפרמיה, עבר משפחתי ונכונות הלקוח להיקף ניהול הסיכון. האם במצב שבו כסוכנים משווקים של חברה אחת בלבד, אנו יכולים להיות רגועים שאותו המוצר הינו היחיד שמתאים למבוטחים שלנו? או שהיינו מעדיפים לבחור מבין קשת המוצרים הקיימים אצל כל החברות את המוצר המתאים למבוטח שלנו? הרי אנו שואפים למח"מ ארוך של המבוטח עם הכיסוי.
לטעמי, זאת מהות הרפורמה שאותה הרשות פועלת לקדם. התאמת המוצר באופן אובייקטיבי למבוטח מבין המוצרים הקיימים בשוק, ללא תלות בעמלה כזאת או אחרת.
ומה לגבי שירות? הרי זה מעיד על חולשה שלנו, הסוכנים, אם נאמר שאנו יכולים לספק שירות מחברה אחת בלבד. אם זהו המצב, הרי שיש מקום לטעון כנגד חברות הביטוח להפליית המבוטח בעת הטיפול בתביעה בשל אובייקטיביות הסוכן ולא כלפי הסוכן על כך שלקוחותיו (ולקוחות חברת הביטוח) מופלים לרעה עקב טיפול כזה או אחר בלקוח.
לוקחים אחריות
לחברות הביטוח ישנם מוצרים טובים. אנו תקווה שהרפורמות הקרובות לא יפגעו באיכות המוצרים משום שאנו מצויים במרדף שוטף על מנת להסביר ללקוחות מדוע הם צריכים ביטוח בריאות. הצהרה על כך שאנו אובייקטיבים, מאפשרת לנו להסיר את חשש הלקוח מפני קידום האינטרסים שלנו בלבד והבטחת האינטרסים של המבוטחים שלנו ועמידה לצידם ביום פקודה.
למילים ולמעשים יש כוח. עלינו לקחת אחריות ולחשוב מה אנו מצהירים כלפי המבוטחים שלנו וכלפנו פנימה, ומה האג'נדות שאנו מקדמים. הצהרה על עבודה עם אחת מחברות הביטוח בלבד מייתרת את מקומנו ואינה מבדילה אותנו ממשווק של חברת ביטוח כזו או אחרת.
חשוב מאוד שנדע שהמערכת שבה אנו פועלים מאפשרת לנו עבודה תחת חוזה אחיד והוגן למול כלל הגופים. חשוב מאוד שנדע להיות שייכים לגוף חזק שבמידת הצורך ידע להשתמש ביתרון הגודל מול חברות הביטוח למען המבוטחים שלנו, למען השליחות שלנו ולמען הפרנסה שלנו.
עבודת הסוכן כמשווק מול חברה אחת עלולה לחזור אליו כבומרנג, מכיוון שכוח המיקוח של חברת הביטוח עמה הוא עובד התעצם באופן שהיא עשויה לכפות עליו תנאי עבודה כאלו או אחרים.
אסור להגיע למצב שאנו מסכימים לעבודה תחת חברה אחת. אסור שיקטלגו אותנו כלא אובייקטיבים. אנו בעלי זיקה מעצם היותנו מתפרנסים מחברות הביטוח, אך אין זה אומר שאנו מחויבים לעבודה עם חברה אחת בלבד.
נחיצות סוכני הביטוח אינה באה לידי ביטוי רק בטיפול במבוטחים בשעת תביעה או בבקשה לקבלת מידע כזה. ממש לאחרונה נצרבה בזיכרון הקולקטיבי העמידה האיתנה של הסוכנים מול המבוטחים עם פרוץ מגפת הקורונה והבהלה לפדיונות. הסוכנים היו אלו שהצילו את המבוטחים ממשיכות כספים שהיו עלולות לפגוע בעתידם לטווח קצר וארוך כאחד.
זכינו לעבוד באחד מהמקצועות החשובים ביותר. בואו נהיה אחראים ונבטיח שמירה על האובייקטיביות שלנו.