לא היו בשורות חדשות בפאנל שעסק בביטוח אופניים חשמליים, ואשר שסיים את החלק העיוני של כנס אלמנטר באילת; גם הנתונים החמורים על עלייה מהרוג אחד מתאונת אופניים חשמליים ב־2015 ל־14 הרוגים השנה, ו־19 הרוגים ב־2018, לא גרמו למדינה למצוא פתרונות בתחום ביטוח החובה על נזק גופני לרוכבי האופניים החשמליים. בפאנל, אותו הנחה עיתונאי ידיעות אחרונות גד ליאור, השתתפו סו"ב אבנר גולדפוס, חבר הוועדה לביטוח אלמנטרי; רו"ח ודיע עואד, מנהל מחלקת חבויות ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון וצביקה דן, מנהל חטיבת מבצעים, המועצה לבטיחות בדרכים. דן, שהציג את נתוני הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים, מנה גם את מספר הפצועים קשה – 69 השנה ו־127 אשתקד: "מ־2015 ועד היום היו 51 הרוגים בתאונות אופניים חשמליים ו־415 פצועים בינוני וקשה".

לדבריו, מאז אסר משרד התחבורה על רכיבת אופניים חשמליים על מדרכות, יותר ויותר מהנפגעים הם הרוכבים עצמם. עוד סיפר דן כי בשנה האחרונה נכנסו תקנות של חיוב הרוכב בחבישת קסדה, איסור רכיבה על מדרכה, כאמור, איסור רכיבה מתחת לגיל 16, וקורסי תיאוריה בכיתות י' בכל הארץ.

פאנל בנושא ביטוח לרוכבי אופניים חשמליים. צילום: יוד צילומים אילת

״הכיוון במשרד התחבורה הוא לחייב ברישוי את כל האופניים החשמליים בדומה לרישוי עם מספר שהיה מקובל לפני כמה עשרות שנים לאופניים רגילים״. עוד התייחס דן לרישות הערים בשבילי אופניים ואמר: "המדינה משקיעה בכך הרבה כסף, אבל אין היענות אצל כל ראשי הערים. בגוש דן ההיענות גבוהה ושם מושקעים כ־100 מיליון שקל בשבילים לאופניים חשמליים. גם בחיפה, בקריות ובבאר שבע. המדינה תקצבה, יש כסף, אבל לא כל הרשויות עשות מעשה ומבקשות את הכסף”.

״הפול אינו פתרון״

לשאלת המנחה מדוע הנושא פרוץ ורשות שוק ההון אינה פועלת לפתרון, אמר רו"ח עואד שהאופניים החשמליים אינם עונים על הגדרת חוק הפלת"ד ולכן אי אפשר לבטח אותם בביטוח חובה ולא בביטוח צד ג': "גם הפול אינו פתרון כי

הוא מיועד רק לרכב מנועי. ״אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות בנושא; עם זאת, רוב התאונות של אופניים חשמליים קורות עם כלי רכב מנועיים, ולכן הם מכוסים על ידי ביטוח החובה של הרכב המנועי המעורב בתאונה. אם נחייב בביטוח חובה את רוכבי האופניים החשמליים, העלות למבוטח תהיה יקרה ויש סבירות גבוהה שאנשים לא יקנו ביטוח והם יוותרו ללא פיצוי בכלל; היום לפחות יש להם כיסוי מהרכב המעורב בתאונה״.

רו"ח עואד ציין כי יש היום פוליסות פרטיות לצד ג' שעונות על חלק מהצרכים ומכסות את פגיעה של רוכב אופניים חשמליים בצד ג’, כמו הולך רגל ועוד.

לשאלת המנחה על הביטוחים הקיימים בתחום, אמר סו"ב גולדפוס: "השוק צריך לצאת מהקופסה. החקיקה הייתה בשנות ה־80. למה לא לקורא לזה אופנוע עם מנוע חשמלי כדי שיהיה כיסוי בביטוח חובה? הרי תאונה עם אופניים חשמליים גם היא נקראת תאונת דרכים. ״ביטוח חובה תפקידו להגן וגם תפקידנו כסוכנים להגן. לצערי, הפוליסות הקיימות כיום בתחום לצד ג' מכילות חורים יותר מאשר בגבינה שווייצרית. תפקיד הרשות להגן ולשמור על ציבור המבוטחים. היא לא עושה את זה בתחום האופניים החשמליים. אפשר להכניס בביטוח הדירה סעיף לכיסוי ביטוח צד ג' לאופניים חשמליים, או לתת הנחיה לחברות הביטוח שיסירו את המגבלה של 'כלי רכב מנועי' מביטוח רכב. גם בתי המשפט פוסקים באופן שונה זה מזה לגבי מהות אופניים חשמליים ככלי רכב״.

לסיכום אמר נציג רשות שוק ההון: "אנחנו לא מתעלמים מהנושא, אבל לא נחייב את רוכבי האופניים החשמליים בחובת ביטוח. נבחן כול הצעה שתגיע אלינו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *