אושר סופית: הביטוח לאופנועים יוזל ומרכיב ההעמסה לשאר יעלה

מליאת הכנסת אישרה השבוע בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להעלות את מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח לאופנועים במסגרת הפול, שיעלה מ-6.5% ל-8.5% בשנתיים הקרובות ולאחר מכן יתעדכן ל-8% אופן קבוע. יש לציין, כי ההצעה התקבלה ברוב של 31 חברי כנסת לעומת 22 מתנגדים ונמנע אחד.

מדובר בהצעת חוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי (מס' 23), התשע"ח-2018 של חברי הכנסת  מיקי (מכלוף) זוהר, איתן כבל ויצחק וקנין.

עזריה | צילום: גיא קרן

מרכיב ההעמסה הוא הסכום שעל אדם שאינו מבוטח בפול, לשלם על מנת לסבסד את עלויות ההשתתפות של מבטח במסגרת הפול.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "בשל פגיעות גוף בתאונות דרכים, שיטת הביטוח בישראל מבוססת על שיטת 'העדר אשם'. בפועל, השיטה מטילה על הנפגע את האחריות הביטוחית לנזקיו. כך, נהג משאית צריך לבטח עצמו לא כנגד פגיעה בנהגים אחרים אלא כנגד היפגעותו בתאונה, מה שאמור היה להפחית את תעריפי הביטוח שלו. המחוקק ראה לנכון לשנות עיקרון זה על ידי הטלת האחריות הביטוחית המוחלטת לפגיעות גוף של הולכי רגל ורוכבי אופניים. כך פטורים מביטוח חובה הולכי רגל ורוכבי אופניים, כמו גם מי שעושים שימוש בדרך באופניים חשמליים וכלים ממונעים אחרים".

ח"כ רחל עזריה, יו"ר ועדת הרפורמות, שהכינה את ההצעה: "40% מנהגי האופנועים היום נוסעים ללא ביטוח חובה. זה נתון לא ייאמן, עשרות אלפים מסכנים את חייהם. ביטוח החובה מאוד יקר, והצעת החוק היא חלק ממהלך להוזלת הביטוח. עשינו עבודה משמעותית בוועדה לאזן בין צרכי רוכבי המכוניות לאופנועים, ואני מקווה שבהמשך יוזלו הביטוחים לאור מסקנות הוועדה המשותפת".