איך הצלחנו להזיז את הזמן לאחור ולחסוך 70 אלף שקל?

פעמים רבות אני מספר על בעיות בתהליך הפרישה וטעויות שבוצעו שאי אפשר לתקן אותן. היום אספר על אחד התיקים בהם הצלחנו להזיז את הזמן לאחור ולתקן את הנדרש, ובדרך לחסוך שבעים אלף שקלים. הסיפור מתחיל בפורש מתחום תעשיות הביטחון בצפון, אדם בן 68 עם פנסיה תקציבית גבוהה של מעל ל-25 אלף ₪ נטו, ועם קופות גמל ותכניות פנסיוניות מסכום של יותר ממיליון ₪. לכאורה אילו בעיות כבר יכולות להיות לו, והרי הקצבה שלו גבוהה והוא די "מסודר ". מכאן והלאה הדברים מתחילים להסתבך. הפורש שלנו גר בחיפה כל השנים בדירה שכורה יקרה, ועכשיו רוצה לעבור לכרמיאל ולרכוש דירה. האמת היא שהוא כבר רכש את הדירה וחשב שפשוט ימשוך את הכספים שיש לו ממקום העבודה כשנדרש לשלם את החצי השני של הדירה גילה שהוא לא יכול למשוך את הכספים, והרי הם בתכנית לקצבה. הפורש שלנו לא קיבל הכוונה משמעותית בזמן הפרישה, ולמרות שקיבל את הפטור מכספי הפיצויים לא ידע למי לפנות.

רחוביצקי | צילום: ערן ירדני

לאחר שלא קיבל מענה דרך מקום העבודה פנה לחברת הביטוח. לאחר שעבר דרך שירות הלקוחות בסוף התהליך הצליח להגיע למשווק פנסיוני של חברת הביטוח שלא מצא דרך אלא למשוך את ההון ולשבור את הרכיב הקצבתי בקופה. הפורש שלנו בשלב הזה היה כל כך לחוץ שחשב לעצמו שישלם כעת את ה"קנס" של 35% על 150,000 החסרים לו ושרואה החשבון כבר יציל אותו. המזל שלו הוא שרואה החשבון שלו שלח אותו מיד אלי. לאחר הבדיקה הראשונית הובן במהרה שבגלל משיכות הפיצויים, המשכורת הגבוהה שהייתה לו והפנסיה שמקבל מספר שנים ישלם מס מרבי כולל מס יסף, ולמעשה ישלם הרבה יותר מ-35%. מעבר לכך הבנתי שלא ביצע תהליך קיבוע זכויות. הבעיה היא שכבר משך את הכסף ושילם את המס דרך חברת הביטוח.

התהליך שעברנו מאותו שלב כלל כמה שלבים ארוכים ומייסרים: ביצענו הכנה של התיק והגשנו בקשה לקיבוע זכויות במס הכנסה, קיבלנו אישורים להיוון של הסכומים שנמשכו שלא כדין, ועכשיו השיא: קיבלנו אישור מחברת הביטוח לשנות את סוג המשיכה. החלק האחרון היה הארוך והקשה ביותר, וכלל משא ומתן שלם לגבי הצורך בהחזרת הכסף לחברת הביטוח, דבר שהיה בלתי אפשרי בגלל ששולם לבעל הדירה. הפורש שלנו היה סבלני. לא שהייתה לו ברירה. אבל לאחר חצי שנה של עבודה הוחזר המס ששולם ללקוח, ובנוסף קיבלנו אישור להיוון עתידי של היתרות הנוספות בקופה לקצבה ופטור ממס על הקצבה וחסכון במס של
כ-200,000 ₪ לאורך השנים.

משום שהמשרד שלי ממוקם ליד חיפה כבר קיבלתי מקרים רבים של עובדים מאותו מקום עבודה. בחלק מהמקרים טופלו בצורה טובה, ובחלק אחר באופן רשלני מאוד. והבעיה העיקרית במקום עבודה זה היא שהפורשים מרגישים שהם מקבלים טיפול בפרישה, למרות שלדעתי כאשר מגיע נציג מהמרכז שהכין את הדו"ח עוד לפני שפגש את הלקוח ובירר מה הוא רוצה או צריך, זה כיסוי תחת ולא הכוונה לפרישה. יש מקומות עבודה המסתפקים בשירות זה, ופורשים רבים שנכוו בתהליך ואפילו לא יודעים שזה מה שקורה להם .

על טעויות בפרישה משלמים לעיתים רבות מאוד ביוקר. ומה שנותר לי הוא לאחל לכם הוא שתוכלו לעזור ללקוחות רבים שלכם לפרוש גם הם לפרישה מעושרת ובדרך להרוויח עוד לקוחות מרוצים ונאמנים, מוצרים חדשים ייעודיים לגיל הפרישה וגיוון בהכנסות ממכירת מוצרי השקעה חדשים. כך גם בעתיד גם אתם תוכלו לצאת לפרישה מעושרת.

הכותב הינו מומחה בתכנון פרישה, חבר ועדת הפיננסים בלשכה