איך חוזרים לשגרה אחרי הקורונה?

פרח נגרין-מזרחי, N.d, מסבירה מדוע המעבר מהחופשה המאולצת של שגרת היומיום כרוכה בהסתגלות מחודשת ואיך ניתן להערך אליה ולהתמודד עם הקשיים שיעלו
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

"החופש" המאולץ שהגיע אלינו בעקבות משבר הקורונה עומד להסתיים, ועוד רגע נתחיל לחזור לשיגרת ימי החול. החופשה המאולצת התאפיינה במסגרת שונה לחלוטין מאשר זו שהיתה לנו – שעות שינה גמישות יותר, תזונה לא מאוזנת, קצב איטי יותר, הפסקה של פעילות גופנית כמעט מוחלטת, זמן איכות רב עם הילדים, יותר זמן של רביצה ללא מעש מול הטלויזיה/הרשתות החברתיות, עצירה של פעילויות חברתיות, ועוד.

המעבר מחופשה (גם אם היא מאולצת) אל שגרת היומיום כרוכה בהסתגלות מחודשת להרגלי החיים הקודמים, גם את אלה שאיננו רוצים לחזור אליהם ומתכוונים לשנות.

היערכות משפחתית כחלק מתהליך החזרה לשגרה. צילום: shutterstock

שוב צריך לקום בשעה מסוימת וללכת לעבודה, לפזר את הילדים בבית הספר ובגן, שוב צריך לחזור לשבת עם הילדים על שיעורי הבית, שעות השינה הופכות מסודרות יותר, התזונה מסודרת יותר והמעבר מאי סדר אל עבר סדר לא תמיד קל, לא רגשית ולא מבחינת השעון הביולוגי של הגוף. 

היערכות משפחתית

על מנת להקל על המעבר כדאי להיערך מבעוד מועד לחזרה לשגרה. כדאי ליזום שיחה משפחתית משותפת על מה שחווינו יחד ולחוד בתקופת השהייה בבית. במהלך השיחה כדאי לבדוק ולהציף ממה כן נהננו, על מה היינו רוצים לוותר ומה כדאי להמשיך ולעשות יותר.

תתפלאו כמה דברים אפשר לגלות בעקבות שיחה שכזו, וכמה שיחה כזו תורמת לעשות סוג של "סגירה" לזמן בו השגרה לא היתה נוכחת בחיינו. 

שיחת סיכום תמיד עושה סדר בתוכנו, נותנת תחושת ביטחון לילדים שבבית, משקפת לנו שאנחנו בשלים לחזור לחיי השיגרה בתחושה של שובע, של השלמה, ותורמת רבות להסתגלות נעימה ומהנה יותר. 

לשיחה שכזו מספר תפקידים:
  1. חיזוק ציפייה ותחושות חיוביות מהילדים. 
  2. התארגנות מיטבית לקראת החזרה לשגרה (נזכרים שוב בכללי ההתנהגות בימי השגרה, שעות השינה, התארגנות בבוקר וסדר היום לאורך כל היום). מה שיעזור לכם לא למצוא את עצמכם בשבוע הראשון של החזרה מאבדים שליטה בבוקר, מתחילים את היום בסטרס רב, ובכעס על הילדים.
  3. ניתן לנצל את השיחה גם לשיפור או שינוי כללים שהיו בעייתיים טרם משבר הקורונה, כמו קושי בהתארגנות בבוקר, ולסכם שמתחילים דף חדש.
  4. עשו לכם רשימה מה השארתם מאחוריכם בעבודה עם היציאה לחופשה המאולצת: יעדים שלא השגתם, רשימת לקוחות שלא הספקתם לחזור אליהם, הגשת טפסים/מסמכים שהיו חשובים וכן הלאה. כך, שכשתחזרו למשרד לא תמצאו את עצמכם יושבים על הכיסא, בוהים במחשב ולא יודעים מהיכן להתחיל. 
  5. חמלה – גלו חמלה וסבלנות, גם כלפיכם וגם כלפי הילדים. עברנו תקופה מאוד שונה, מיוחדת, אחרת וגם אליה לקח לנו זמן להסתגל. די מובן אם הימים הראשונים יהיו מלווים בתחושות של בלבול, "מריחת" זמן בעבודה, חוסר יכולת להדביק את הקצב שחיינו בו לפני. כלפי הילדים, שלהם יותר קל להסתגל אך הם יותר נוטים להיות מוצפים רגשית, הקשיבו להם, חבקו אותם, והקשיבו גם לעצמכם.

הכותבת היא נטורופתית, רפלקסולוגית ומאמנת אישית

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email