איך ישפיע הרכב האוטונומי על ענף ביטוח הרכב?

עלייתו של הרכב האוטונומי על הכביש צפויה להוריד דרמטית את מספר תאונות הדרכים. אורי אומיד, מנכ"ל חברת "שלמה ביטוח", מדבר על עתיד הענף, ומבהיר: הטכנולוגיה לא תחליף את מקומו של הסוכן
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"ב־2021 יעלו על כבישי אירופה רכבים אוטונומיים, ובישראל כמה שנים מאוחר יותר. זהו השינוי הדרמטי ביותר בעולם הרכב וגם בעולם הביטוח ב־ 50 השנים האחרונות". כך אומר אורי אומיד, מנכ"ל חברת "שלמה ביטוח", בראיון למגזין "ביטוח ופיננסים" שיתפרסם לקראת כנס אלמנטר 2017 , שיתקיים ב־23־26 באוקטובר. אומיד מעריך כי רגולציה בנושא הרכב האוטונומי תתקבל בעולם בתוך שנתיים. לדברי אומיד: "בתקופה הראשונה יהיה כאוס, כשעל הכביש ינועו זו לצד זו מכוניות רגילות ומכוניות אוטונומיות וחצי אוטונומיות. לכך צריך משרד התחבורה להיערך. הרכב האוטונומי ישנה את כל רכיבי הפוליסה המרכזיים. כיום תעריפי ביטוח הרכב מתבססים על נתוני הרכב ועל נתוני הנהג – גיל, עבר ביטוחי ועוד. כל החישובים האלה משתבשים ברכב אוטונומי: נתוני הנהג הופכים למיותרים ולא רלבנטיים. בכל שנה נהרגים בתאונות על הכביש כ־130 אלף אנשים ברחבי העולם, כש־ 80% מהן נגרמות על ידי גורם אנושי. ההערכה היא שכניסת הרכב האוטונומי לשוק תוריד דרמטית את מספר התאונות".

מי יבטח?

"גם לא ברור מי יבטח את הרכב האוטונומי", אומיד מוסיף. "האם היצרן יקנה ביטוח מרוכז על מלאי הרכב האוטונומי שהוא מוכר, או שהאחריות תוטל על רוכש הרכב באמצעות חברת ביטוח, כמו היום?"

למרות המעבר לטכנולוגיות שלא מצריכות התערבות אנושית, אומיד לא צופה שסוכני הביטוח יעלמו מן השטח: "מבחינת השיווק, גם אם מדובר ברכב אוטונומי, הסוכן יהיה זה שמוכר את הביטוח, אלא אם הרכב עולה על הכביש עם חבילת ביטוח שהיצרן מציע. אבל גם במקרה כזה סוכן הביטוח יהיה שם כדי לתת מענה ללקוחות. יצרני הרכב יהיו אולי אחראים על הטכנולוגיות, אבל מה עם גניבה או תאונות צד ג'?"

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email