איך נערכים לשנים הקרובות?

בכתבה זו החלטתי לרכז עבורכם, סוכני הביטוח, נקודות מרכזיות שיסייעו לכם להערך לשנים הבאות ולהמשיך להתפרנס בכבוד. סביבנו מתרחשים ארועים רבים, גם ברמה העולמית וגם ברמה המדינית, ולהם אנו צריכים לשים לב.

נתחיל בישראל ונבחן מספר נקודות שצריכות לעניין אותנו:
1. מתן רישיונות לחברות נוספות למכירה ישירה כצינור ההפצה העיקרי, הוזלת עלות הרשיונות, טכנולוגיות מפותחות ומנהלים בעלי ניסיון בליווי משקיעים, כל אלו כנראה יביאו לעוד חברות מהסוג הזה.
2. הגדלת והגברת צינורות ההפצה הישירים של היצרנים הקיימים במקביל לערוץ הסוכנים.
3. פיתוח טכנולוגיות מתקדמות לביטוח מוצרי "יסוד" כגון רכב ללא מגע סוכן, או כמעט ללא מגע סוכן, כאשר הפועל היוצא מכך היא עמלה נמוכה ביותר לסוכן.
4. טכנולוגיות פתוחות לציבור גם בהשוואת מוצרים וגם בקבלת מידעים – מחוללים, מסלקה, הר הביטוח והכסף, מדדי שרות ועוד.
5. תחום פנסיוני שעובר להיות אחיד גם בתוכן וגם בתגמול.
6. מגמה להאחדת מוצרים כגון מוצרי הבריאות, ולמעשה הבידול יהיה בשרות בלבד.
7. טשטוש ההבדלים בין יועץ לסוכן בתחום המקצועי.
8. כיוונים אשר מרמזים על אפשרות כניסת הבנקים לתחומי ביטוח.
9. "שורת הרווח" עבור היצרנים היא הבסיס לכל דבר במערכת היחסים וניתוח צינורות ההפצה השונים.
10 . העלאת רף השרות הנדרש מסוכן הביטוח להעניק ללקוחותיו .
11 . חשיפת מעסיקים הולכת וגדלה לעבודה ישירות מול היצרנים דרך אפיקים טכנולוגים כגון מסלקה או פורטלים מתקדמים.
12 . רף כניסה להוצאת רישיון לסוכן ביטוח לא קל, מנגד מחסור בדור המשך אצל רוב הסוכנים המבוגרים.
13 . מודעות שהולכת ומתפתחת, אמנם בקצב איטי מידי, לחשיבות תכנון הפרישה מבעוד מועד.
14 . ריכוזיות מדאיגה מאוד המונעת תחרות בריאה. בעולם מתרחשים מספר תהליכים מעבר למצב קיים של צינורות הפצה על ידי סוכנים קשורים או ברוקרים ובנקים, עיקר השינויים הם בתחום מבנה התגמול למערך ההפצה, מתגמול על ידי יצרן לכיוון תגמול על ידי לקוח, בניית יעוץ ממשלתי לציבור שאינו מסוגל לשלם, והכנסת טכנולוגיות מתקדמות עם אלוגריתמים משוכללים המאפשרים הקמת חברות ביטוח או ערוצי הפצה דיגיטליים ללא כל מעורבות סוכנים, תוך הצגת מחיר נמוך, שרות ברמה גבוהה ביותר, ופתרונות יחודיים לצרכים ידועים של הצרכנים הפרטיים והעסקיים.

להיערך לעתיד | צילום: shutterstock

אם נוסיף לכל המשתנים הללו גם מודעות צרכנית הולכת וגדלה, מלחמה ביוקר המחיה תוך החלת רפורמות בנושא, הקמת גופים חברתיים אשר שמים למטרה לדאוג לרווחת הפרט על חשבון רווחי הטייקונים וגלובליצזיה מתקדמת, הרי ברור לכולם כי יש להערך נכון לשנים הבאות.

"ועדת סער" שהוקמה על ידי לשכת סוכני ביטוח לפני מספר שנים, דנה בנקודות אלו ובאחרות ופרסמה את מסקנותיה, כיום חובה על כל השחקנים במשק, יצרנים, סוכנים, יועצים, רגולטורים, אקטוארים, בעלי מקצוע מתחום העתידנות, פסיכולוגים, נציגי ציבור ומעסיקים ואחרים, לשבת בצוותי עבודה ולחשוב ביחד איך יראה עתיד תחום הביטוח בישראל בשנים הבאות, איך מיישמים את המלצות "ועדת סער", כיצד צריך להתאים עצמו סוכן הביטוח לשינויים וכיצד כל הסובבים אותו במישור המקצועי עושים.

הכותב הינו מנכ"ל משותף בחברת "ארנון את וינשטוק"