"אם החברה לא דיווחה בזמן – יצומצו תשלומי הפיצויים מחברת הביטוח"

נזקי ה"ריקול" של שטראוס עלולים להגיע למאות מיליוני שקלים שתאלץ המבטחת שלה, הראל ביטוח, לשלם; סו"ב שי שדה: השאלה המרכזית - האם שטראוס עמדה בכל תנאי הפוליסה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בשבוע שעבר התחוללה רעידת אדמה בתחום המזון בישראל, כשקבוצת שטראוס הודיעה על ריקול
(Recall) לכל מוצרי השוקולד שיצאו ממפעל הממתקים שלה בנוף הגליל בחודשיים האחרונים, עקב חשד להמצאות חיידק סלמונלה במוצרים. מדובר בריקול מהגדולים שהיו בישראל בתחום זה.

היקף הנזק שנגרם לחברה עדיין לא ידוע; בהודעתה לבורסה, ציינה שטראוס כי "נכון למועד דוח זה אין ביכולתה של החברה להעריך את השפעות האירוע על תוצאותיה, אולם לאירוע עשויה להיות השפעה מהותית על רווחיות החברה לשנת 2022".

חשוב שסוכני הביטוח יכירו את חוק האחריות על מוצרים פגומים | צילום: shutterstock

נודע, כי מי שמבטחת את קבוצת שטראוס בביטוח חבות מוצר ודירקטורים, הרלוונטיים לכיסוי נזקים כאלה, היא קבוצת הראל ביטוח. אגב, אחת הדירקטוריות (דח"צ) בשטראוס היא הממונה על שוק ההון לשעבר, דורית סלינגר.

אובדן הכנסות

בהראל ובשטראוס סירבו להגיב על הקשר הביטוחי ביניהן בתחומים אלה. הפרסומים היחידים שניתן למצוא על קשר ביטוחי בין החברות הוא ביטוח בריאות לעובדי שטראוס, שמבטחת הראל.

מעבר לפגיעה במוניטין והנזק הישיר שנגרם לחברה מאובדן ההכנסות בגין המוצרים שיושמדו ופיצוי כפול עליו הודיעה למי שיחזיר לה מוצרים הנופלים בקטגוריות החשודות כנגועות בסלמונלה, כבר הוגשו נגד שטראוס שתי בקשות לתביעות ייצוגיות בסך כולל של כחצי מיליארד שקל.

לדברי סו"ב שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטרי, "ספק אם חברה בסדר גודל של שטראוס – שווי שוק לפי אתר המאיה נכון לאפריל 22 עמד על 10.6 מיליארד שקל – מבטחת את כל פעילותה על ידי חברת ביטוח מקומית וסביר כי היא מחזיקה בכיסויים ביטוחיים גם בשוק הבינלאומי".

הרחבה בפוליסה

שדה מסביר שכאשר יצרן מבטח עצמו בביטוח חבות מוצר, הביטוח יכסה  את הנזקים העלולים להיגרם או נגרמו לאדם שצרך את המוצר כתוצאה הפגם בו (במקרה הנ"ל מוצרים עם חיידק הסלומונלה).

"הפוליסה בצורתה הגולמית מחריגה כיסוי לנזקי Recall, ולמעשה מדובר בהרחבה אופציונאלית (תמורת תוספת פרמיה), כשגם אז לרוב הכיסוי בו יהיה חלק קטן יחסית מסכום הביטוח של חבות המוצר.

"במקרה שכזה חברת הביטוח תישא בעלויות החזרת המוצר הפגום, איסוף ושינוע שלו, ולעתים גם  את הפסד הרווחים כתוצאה מכך (כשלרוב הנזק הגדול יותר הוא אובדן הרווחים). פוליסת חבות מוצר סטנדרטית מכסה את אחריות המבוטח כלפי צדדים שלישיים, בשל מקרה ביטוח שנגרם כתוצאה ישירה מפגם במוצר שיצא מחזקתו הישירה".

דחיית התביעה לפיצויים

לדברי שדה, לא מדובר בכיסוי אוטומטי והוא מותנה: "למשל, במידה ונודע למבוטח על מוצר שיוצר על ידו או שיצא מחזקתו וגרם ו/או עלול לגרום לנזק כתוצאה מפגם בתהליך הייצור – עליו להפסיק מיד את הייצור/המכירה/אספקה, ועליו לנקוט מידית בכל האמצעים הסבירים לצורך השבת אותם מוצרים, תוך אזהרת הציבור מפני שימוש בהם, על חשבונו הוא. ההרחבה מכסה את ההוצאות שנגרמות לאותו יצרן לצורך השבת אותם מוצרים שיצאו משליטתו, לרבות: הוצאות פרסום אזהרות ומודעות בערוצי התקשורת, עלויות יח"צ, הוצאות בגין איתור המוצרים, מיון, פירוק, אריזה, השמדת מוצרים פגומים/חשודים כפגומים, הובלה ועוד.

שי שדה. צילום: באדיבות המצולם

אבל זה לא צ'ק פתוח של חברת הביטוח; היא תדרוש בדיקה ואם יגלו למשל ששטראוס התעכבה בהודעה לרשויות ולציבור ובאיסוף, שלא בהתאם לתנאים הנדרשים, יכולים גם לדחות לה את התביעה. פורסם כי תביעה ייצוגית בסך 450 מיליון שקל הוגשה נגד שטראוס וכנראה שגם ביטוח האחריות המקצועית ואף ביטוח הדירקטורים (אולי כתביעה נגזרת של המשקיעים) של התאגיד יכנסו לכוננות ספיגה".

הפן הביטוחי

עוד אומר סו"ב שדה כי יהיה מעניין ללמוד את האירוע מהצד הביטוחי: "שאלה מעניינת שעולה היא האם החברה ידעה ולא דיווחה על המוצר הפגום? או דיווחה באיחור? על פי הפוליסה במקרה שנודע או יש חשש למוצר פגום, על הלקוח לבצע במיידי איסוף של המוצרים הפגומים. מקרה שכזה (הודעה או איסוף באיחור) עלול לגרור צמצום של תשלומי הפיצויים מצד חברת הביטוח ועד דחייה מלאה במקרים מסוימים.

חשוב שסוכני הביטוח יכירו את חוק האחריות על מוצרים פגומים.

זהו חוק חשוב מאוד שמכניס תחת הגדרת ייצרן רבים מלקוחותינו (מוסכים, טכנאים, מסעדות, קבלנים, חשמלאים ועוד). במקרה נזק על פי חוק מוצרים פגומים, נטל ההוכחה לאי קיומו של נזק עובר לנתבע (להבדיל מפקודת הנזקין) ויש להסביר את החשיפה המשמעותית שקיימת אצל אותם הלקוחות במקרה של תביעה".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email