"אמירות הפיקוח בעד הגברת התחרות בענף אינן מגובות במעשים"

אורי צפריר: הריכוזיות גורמת בסופו של דבר לעליית התעריפים לכלל האוכלוסיה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"הפיקוח על הביטוח – לפחות לפי ההכרזות, דוגל בהגברת התחרות והפחתת הריכוזיות בענף, אבל בפועל, אנחנו לא רואים שהאמירות מגובות במעשים, שירחיבו את האפשרויות ליותר יצרנים בתחום, ולחיזוק מעמד הסוכנים שהם מחוללי התחרות האמיתיים", כך אומר מ"מ נשיא הלשכה אורי צפריר.

לדברי צפריר, הריכוזיות בענף, בעיקר בתחום הפנסיוני, מתבטא בכך ש-5 חברות שולטות בלמעלה מ-90% מהשוק הפנסיוני. הדבר, לדבריו, גורם ל-2 תופעות עיקריות: "הראשונה היא שהחברות הקטנות לא מצליחות לזכות בנתח משמעותי מהשוק ולהגדיל את חלקן. הן לא יכולות להרשות לעצמן לקחת סיכונים, מה שהגדולות עושות. חברה גדולה יכולה לקבל החלטה אסטרטגית להכנס במחירי הפסד לתחום מסויים ובמקרה הגרוע, גם אם תפסיד במהלך החדירה, הפגיעה תהיה מינורית. אבל חברות קטנות לא יכולות להרשות לעצמן להפסיד ולכן הן לא יכולות לחדור במחירים אטרקטיביים".

התופעה השניה, מפרט צפריר, היא שכ-70% מהחסכון הפנסיוני, גם משווק באמצעות החברות באופן ישיר, או באמצעות סוכנויות הסדר שבבעלותן. מכאן יוצא, שיש ריכוזיות כפולה ומשולשת!! מה הנזקים שנגרמים לצרכן בשל הריכוזיות? "הריכוזיות גורמת לאי תחרות. אמנם אסור לתאם מחירים, יש את חוק ההגבלים העסקיים, אבל כשיש רק 5-6 שחקנים, קל לאחד להסתכל על האחרים ולהתאים את עצמו. היחידים שמחוללים כיום תחרות אלה סוכני הביטוח – 5,000 סוכנים שנאבקים אחד בשני על פרנסה. כלומר, ללא סוכני ביטוח, כשלוחצים על החברות להוריד מחיר, המחירים היו עולים עוד יותר, הן בתחום הפנסיוני והן בתחום האלמנטרי".

לדברי צפריר, "נושא הריכוזיות הוא אחד הנושאים החשובים שיקבעו את פניו של הענף בשנים הבאות. הנושא נדון כיום גם במסגרת הוועדה שהקים ראש הממשלה לעניין הריכוזיות. אנחנו הגשנו נייר עמדה, באמצעות לה"ב המייצגת אתהעסקים העצמאיים".

תופעה נוספת שנגרמת בשל הריכוזיות היא הביטוחים הקולקטיביים הישירים, שמבצעות חברות הביטוח הגדולות, המנצלות את כוחן, כדי לחתום על הסכמים עם קבוצות גדולות, כמו עובדי מדינה וחברות גדולות. צפריר מסביר שמי שמשלם את מחיר הביטוחים הקולקטיביים הוא הלקוח הרגיל : "מה שקורה – החברות נותנות תנאים טובים ומוכנות לקחת סיכון, אבל זה גורם למעשה לסבסוד צולב. הרי אתה אמור לשלם לפי הסיכון שלך, אבל הלקוח הקולקטיבי לא משלם לפי הסיכון שלו ולמעשה מי שנושא בנטל הנוסף זה הלקוח הרגיל. כי כשהחברות מפסידות בביטוח הקולקטיבי, הן מעמיסות את ההפסד על הצרכן הרגיל, וכך הן מפצות את עצמן על ההפסדים שנגרמו להן".

לדברי צפריר, הריכוזיות אחראית גם לרעה החולה של הנחה על חשבון עמלה – שבולטת במיוחד בביטוח הרכב המקיף: "החברות הגדולות מאפשרות את זה וגם החברות הקטנות סיגלו לעצמן את אותה הנחה, שבאה על חשבון הסוכן. הלשכה שמה לה למטרה להדביר את התופעה".

גם אתרי השוואת מחירי ביטוח שהפכו לפופולריים בתקופה האחרונה מסייעים לריכוזיות, טוען צפריר ומסביר: "בבריטניה, נדמה לי, אסרו על חברות הביטוח להתקשר עם גופים להשוואת מחירים. זאת מכיוון שזה כלי שלטווח הקצר כביכול מסייע לצרכן למצוא מחיר מוזל, בביטוחים הלא מורכבים, אבל לאורך זמן, זה חוזר כבומרנג, כי זה נותן דווקא ליצרנים כלי מצויין להשוואה ביניהם, להעלאת המחירים ללא תיאום ולשיווק מוצרים עם רמת כיסויים קטנה מזו שהיתה בתחילת הדרך".

צפריר ישתתף בכנס אלמנטר שמתקיים בעוד שבועיים באילת ויטול חלק במושב שיעסוק בריכוזיות בענף הביטוח והשפעתה על הצרכן. את המושב ינחה ד"ר טל מופקדי, וישתתפו בו גם אורי אומיד, מנכ"ל שלמה חברה לביטוח, ח"כ יעקב מרגי, חבר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, וד"ר שלומי פריזט, לשעבר מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email