אסף מיכאלי: "רק הלקוחות יקבעו נחיצות מתווך בביטוח – זו לא שאלה רגולטורית"

בפאנל הצעירים, שנערך בכנס באילת, התייחס הסגן הבכיר לממונה לשינויים ורגולציה שעל סדר היום
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"כשאני נשאל לנחיצות מתווך בביטוח, אני אומר שבסופו של דבר מי שיקבע אותה זה הלקוח. זו לא שאלה רגולטורית. השאלה היא אם הלקוח מזהה ערך שהוא מוכן לשלם עבורו – זה האתגר של סוכן הביטוח בעולם של כלים דיגיטליים. הלקוח מחפש ערך מוסף מהסוכן שמשרת אותו; הבידול בין איש מכירות לסוכן ביטוח זה המקצועיות והשליטה בפרטים".

כך אמר אסף מיכאלי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ב"שיחה אישית על שינויים ורגולציה" במסגרת מושב סוכנים צעירים. בשיחה השתתפו יו"ר הוועדה לסוכנים צעירים והכשרת הסוכן סו"ב דביר רפ, והיועץ המשפטי של הלשכה עו"ד עדי בן אברהם.

בן אברהם, מיכאלי ורפ בפאנל הצעירים | צילום: שלומי דעי

הלקוח מצפה ליותר

עדי בן אברהם שאל את מיכאלי על עמדת הרשות בסוגיית התמודדות סוכני ביטוח מורשים עם משווקים ללא רישיון בחברות הביטוח. מיכאלי השיב: "יש משווקים ללא רישיון גם בסוכנויות ביטוח. אני האזנתי לעשרות ומאות שיחות צירוף של סוכנים; אלו שיחות לקויות שלא צריכות להתקיים בשנת 2018; ייתכן שהלקוח לא הבין מה הוא קונה. אחת הבשורות של חוזר הצירוף היא התאמת הצרכים למבוטח. אנחנו רואים גם היום שיחות מכירה עם חוסר התאמה ובירור צרכים.

"הציפיה של לקוח ממוקדנים של חברת ביטוח שונה מהציפייה שלו מסוכן ביטוח; הציבור מצפה שהסוכן יפעל עבורם ויציע להם סל מוצרים של מספר חברות; זו התחרות מול המוקדנים; אם המשחק הוא מחיר, הסוכן אולי מפסיד נקודות, אבל הערך של בחירת המוצר המתאים בין מספר חברות, זה היתרון שלו.

"הסוכן יכול להשתמש גם במדד השירות של חברות הביטוח שבאתר הרשות, שזה כלי נוסף שהרשות נותנת לו כדי לייצר ערך מוסף. מדד השירות נועד לעודד את החברות לשפר את השירות שלהן; התחרות על השירות טובה ללקוחות וטובה לסוכנים".

אין מספיק סוכנים

רפ שאל את מיכאלי: "לאור הירידה בביקוש לרישיונות אלמנטר, אולי צריך לשקול הקלה בבחינות הרישוי בתחום זה". עדי בן אברהם הדגיש כי: "ב־4 השנים האחרונות הצטרפו רק 91 סוכנים לתחום האלמנטר. זה מצב לא טוב, כי לא יהיה בסופו של דבר מי שייצג את הלקוח בזמן התביעה".

על תחום ביטוח צד ג' בחברות הליסינג או חברות היסעים, אמר מיכאלי: "יש כאן חוסר אמיתי, ואמרנו זאת למחוקק. יש פה ארביטראז' רגולטורי שצריך לסגור אותו. לכן הלכנו עם הלשכה בנושא זה. הלשכה תגיש הצעת חוק בנושא להכניס את חברות הליסינג וההשכרה תחת רגולציית רשות שוק ההון".

נושא נוסף שהעלה בן אברהם הוא רמת אנשי המקצוע בחברות הביטוח: "למשל חתמים, הרמה שלהם לא תמיד עומדת ברמת ההבנה המקצועית הנדרשת", טען. בתגובה, אמר מיכאלי, כי יש ביקורת של הרשות על אנשי מקצוע בחברות הביטוח: "יש לנו משאבים מוגבלים וצריך לנהל אותם בצורה אחראית. אנחנו נשקיע איפה שנקבל תלונות.

בהתייחסו לביקורת של רפ על החובה להשתמש בהר הביטוח בביטוחי דירה, כשהנתונים שם לא מלאים, אמר מיכאלי: "ממשק הר הביטוח הוא הממשק הכי פופולארי של הרשות; נכנסו אליו שלושה מיליון אנשים, וזאת ללא קמפיין או קידום שלו".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email