אריה אברמוביץ: "הגיע הזמן שהסוכנים יתוגמלו כראוי ללא קשר לדמי הניהול. מספר אתגרים עיקריים ניצבים לפנינו לקראת השנה החדשה"

נשיא לשכת סוכני ביטוח מסכם שנה סוערת במיוחד בענף הביטוח: "מיצבנו את הלשכה כגורם מוביל ומשפיע בכלכלה הישראלית". "שיעור סוכני הביטוח בשנים הקרובות יגדל"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בסיומה של שנה סוערת במיוחד בענף הביטוח שבה ניכרה פעילות הלשכה יותר מאי פעם, ולקראת שנה חדשה של אתגרים, נפגשנו עם נשיא לשכת סוכני ביטוח אריה אברמוביץ לשיחה של סיכומים ואופטימיות.

כיצד אתה מסכם את שנת 2015 עבור סוכני הביטוח?

"שנת 2015 אכן הייתה שנה רוויה בעשייה רבה. בתקופה זו בנינו תשתית חזקה ללשכת סוכני ביטוח, ומיצבנו אותה כגורם משפיע ומקצועי בכלכלה הישראלית, במגזר העסקי, ברשות המחוקקת ובממשלה. יצרנו שיתופי פעולה פוריים עם ארגונים כלכליים מובילים כמו הסתדרות העובדים והתאחדות התעשיינים במסגרת חוק ההסדרים. בנינו יחסים קרובים ובעלי אמון עם חברי כנסת, שיחד עימם פעלנו ושינינו סעיפים חשובים ברפורמה בביטוח הפנסיוני לטובת המבוטחים והסוכנים. כמו כן, יצרנו ללשכת סוכני ביטוח מעמד של אוטוריטה מקצועית עמה מתייעצים גם באגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון".

מה יהיו האתגרים שיעמדו בפני הלשכה ב־2016?

"מספר אתגרים עיקריים ניצבים בפנינו לקראת השנה החדשה. המרכזי שביניהם הוא סוגיית הפרדת תגמול הסוכן מדמי הניהול. לא נשקוט עד שמטרתנו תתממש וסוכני הביטוח יתוגמלו באופן הראוי לעבודתם, זה רק עניין של זמן. כמו כן, בשנה הקרובה נתמקד בהסברת חשיבותו והערך המוסף של סוכן הביטוח בפנסיה, בביטוחי הבריאות והאלמנטר עבור ציבור המבוטחים וחברות הביטוח".

 

שלב ההכרעה

"אתגר עיקרי נוסף אליו אנו נערכים הוא פרויקט "סוכן ביטוח 2030". השלמנו את החלק הראשוני של הפרויקט במסגרתו נעשה מחקר מקיף על צרכי סוכני הביטוח, האתגרים והיתרונות בעידן הדיגיטל. הממצאים נותחו והוסקו מסקנות. כעת אנו ניצבים בפני שלב ההכרעה, קבלת ההחלטות לגיבוש המודל האופטימלי של סוכן הביטוח של העתיד. מטרת המודל לחזק את התמורות של סוכן הביטוח בענף, להבטיח את נחיצותו עבור ציבור המבוטחים, לייעל את עבודתו וכך גם להיטיב את פרנסתו. הפרויקט יהפוך את סוכן הביטוח של העתיד ממגן על המבוטחים לאחר קרות המקרה הביטוחי, למקצוען המונע נזקים. סוכן הביטוח יעשה סקר סיכונים למבוטח, יצביע על סיכונים בבית ועל סכנות בריאותיות ויבנה מערך פתרונות. מכירת הביטוח תהיה המעטפת הסופית, כשבדרך יהיה ייעוץ והדרכה, עליהם יקבל הסוכן תשלום".

מדוע לדעתך אין עדיין הפרדה בין העמלה לדמי הניהול בביטוח פנסיוני, למרות שהמפקחת הוציאה הנחיה בנושא לפני כשנה?

"אני מאמין כי ההפרדה בין עמלת סוכן "הביטוח ודמי הניהול תצא לפועל במהלך 2016. אני קורא כבר כעת לענף הביטוח להתעשת וליישם את הוראות הרגולטור, שנועדה להשיב את הצדק על כנו ולהיטיב עם ענף הביטוח כולו. העובדה שהרגולטור מוציא הנחייה אשר אינה מיושמת, היא לא פחות מעצובה ובלתי נתפשת. במקביל הונחה בנושא הצעת חוק שתקודם בשבועות הקרובים בוועדת שרים לענייני חקיקה".

אתה סבור שבשנה הקרובה תשפרו את היחסים ביניכם לחברות הביטוח?

"לצערי, חרף יחסינו ההדוקים עם חברות הביטוח, והתלות ההדדית הקיימת בינינו – חברות ביטוח שכחו מי סייע להן להגיע למעמדן הרם מבחינה פיננסית. למרות שסוכני הביטוח הם שמביאים לחברות את לקוחותיהן, חברות רבות פועלות למצוא תחליפים לסוכן, ואני לא יכול לראות את פועלן אחרת מאשר כהתנערות מסוכן הביטוח. עם זאת, אני מאמין כי לאחר שהחברות יבינו כי יציאתן להרפתקה הזו לא תניב את התוצאות להן ייחלו, הן יחזרו לעבודה מלאה עם סוכני הביטוח – לחיבור בין חברת ביטוח לסוכן אין תחליף.

זו הסיבה לדעתך שעד היום רק 3 חברות – איילון, הלמן אלדובי ושלמה חברה לביטוח, חתמו על אמנת הזכויות עם הלשכה?

"אני מאמין שכן, האמנה אמורה לחייב את החברות במתן שירות וזכויות לסוכנים. כנראה שרובן עדיין אינן מעוניינות להתחייב לכך. אם החברות טוענות שסוכן הביטוח הוא השותף שלהן, אז מדוע לא לעגן זאת באמנה מחייבת? יש אמנה כזו בינינו ובין הלקוחות, יש אמנה בין חברות הביטוח לבין הלקוחות – מן הראוי שתהיה אמנה גם בינינו לבין החברות. יש להדגיש כי, האמנה פועלת לטובת שני הצדדים – חברה כמו איילון למשל שחתמה על האמנה, נהנית מכך שכיום יותר סוכנים מצטרפים אליה וכך גם יותר לקוחות".

מה יש לצעירים לחפש בעולם הביטוח?

"מקצוע סוכן הביטוח הוא המקצוע האולטימטיבי – העוסקים בו נהנים מעבודה מאתגרת בעולם הפיננסים והביטוח, תחום מרתק שמאפשר למי שעוסק בו נכון גם הכנסה מכובדת. המקצוע מקנה תחושת שליחות ציבורית, עשייה חיובית למען הלקוחות ושימוש בידע המקצועי שלנו והמומחיות שלנו במערכת ביורוקרטית ענפה כמו ענף הביטוח בישראל, על מנת לפעול למען האזרח הקטן. כמו כן, עולמו של סוכן הביטוח מאופיין בדינמיות המתאפשרת באמצעות עבודה שוטפת מול אנשים רבים ומגוונים".

האם בעידן האינטרנט והאפליקציות יש עדיין מקום לפגוש פנים אל פנים סוכן ביטוח ולהיעזר בשירותיו?

"אין תחליף למפגש האישי הראשון שבו הסוכן לומד את הלקוח, מלווה אותו מרגע רכישת הפוליסה, בקרות מקרה ביטוח ובמהלך התביעה. הלקוח נותן בנו סוכני הביטוח את אמונו ולא לחינם – הוא יודע שברגע האמת הוא יוכל לסמוך על הסוכן שייצג אותו נאמנה מול חברת הביטוח. הקשר האישי בין סוכן ביטוח ללקוח שלו הוא קשר חשוב ביותר שיכול להיות ולעזור גם בצד המקצועי; סוכן הביטוח יודע הכל על הלקוח שלו – בין אם זה על העסק שלו, ביתו, משפחתו וחלילה מחלותיו. סוכן ביטוח טוב ידע לשלב בין הטכנולוגיה המתקדמת ובין המגע האישי עם הלקוח. עידן הדיגיטל כבר כאן וסוכני הביטוח יצטרכו להשתלב בו. לשכת סוכני ביטוח תעניק את כל הכלים הדרושים לסוכן הביטוח על מנת להצליח במשימה הזו. מי שלא ישלב אמצעים דיגיטליים וטכנולוגיים חדשניים בעבודתו, עלול להיפלט מהענף".

מה לדעתך תפישתה של סלינגר את מקצוע סוכן הביטוח?

"לשכת סוכני ביטוח והממונה על הביטוח, דורית סלינגר פועלים בשיתוף פעולה ענייני ופורה. עם זאת, לצערי המפקחת לא תמיד מבינה את הערך המוסף של סוכן הביטוח. על כן אנו פועלים בנחישות להמחיש לרגולטור את חשיבות הסוכן בענף הביטוח, הן לציבור החוסכים והן לחברות – לסוכן הביטוח אין תחליף".

הרפורמה בביטוחי הבריאות אמורה להיכנס לתוקף ב־1 בפברואר, ועדיין אין פוליסת בריאות אחת אפילו שאושרה על ידי הפיקוח. ניראה לך שהרפורמה תתקיים במועד? מה דעתך עליה?

"לשכת סוכני ביטוח כבר הביעה בעבר את עמדתה בפני המפקחת, כי אין מקום לפוליסה אחידה בתחום הבריאות, מדובר במחדל. הרפורמה בביטוחי הבריאות תאפשר לחברות הביטוח להעלות את הפרמיה של הפוליסה ולבטלה ללא ידיעת המבוטח או קבלת הסכמתו. עם זאת, כעת המציאות היא שהפיקוח טרם אישר ולו פוליסה אחת מהצעותיהן של החברות. על כן אולי הגיעה העת שהמפקחת תודה בטעותה ותאפשר לשוק ביטוחי הבריאות לגוון את הפוליסות המוצעות, ובמקום להכתיב לציבור, תאפשר למבוטחים את זכות הבחירה הכה בסיסית".

New Year 2016 easy editable
צילום: fotolia

שהבנקים יעסקו בבנקאות

הבנקים מביעים עניין בשיווק ביטוחים. מנכ"ל בנק הפועלים למשל קרא לאחרונה לשר האוצר לאפשר לבנקים להתחיל ולשווק מוצרי ביטוח בסיסיים. מה עמדתך בנושא זה?

"עמדתי ברורה ונחרצת – עדיף שהבנקים יתעסקו במה שהם אמורים להיות בו טובים, וישאירו למומחים בתחום לעסוק בשיווק פוליסות ביטוח. המערכת הפיננסית מאופיינת בריכוזיות יתר, אז לצפות כי יועבר לענף הבנקאות גם נתח מענף הביטוח, הוא מגוחך בעיני. בינתיים איני רואה כיצד הבנקים מצליחים לשווק כנדרש את קרנות הפנסיה, לכן גם איני רואה כיצד המודל המוצע יצא לפועל בעתיד הקרוב".

לאחרונה התעוררה סערה ציבורית בנושא הביטוח הסיעודי הקולקטיבי. מה אתה חושב על סוגיה זו?

"הביטוח הסיעודי הקולקטיבי הוא מחדל רגולטורי מתמשך של עשרות השנים האחרונות. סוכני הביטוח לא היו מעורבים בשיווק ביטוחי סיעוד קולקטיביים, מדובר בשיווק ישיר שחברות הביטוח נהגו לבצע מול עסקים וגופים גדולים. עמדתנו היא כי על הפיקוח לחייב את חברות הביטוח לקחת חלק בפתרון ולאפשר בין היתר למבוטחים לעבור בהדרגתיות לפוליסות פרטיות תוך מימוש זכות ההמשכיות ובפרמיה קבועה וסבירה. הצהרנו אף שאנו מוכנים לוותר על חלק מהכנסותינו בתחום לטובת המבוטחים. לצערי, עמדותינו אינן מיושמות בשטח – מכך הנפגע היחידי הוא ציבור המבוטחים".

לסיכום – אתה אופטימי לגבי עתיד סוכני הביטוח?

"מציאות סוכני הביטוח הולכת ונהיית רק טובה יותר. לראייה, כיום ענף הביטוח מצוי במחסור בסוכנים וסוכנות עם רישיון, בפקידות ופקידים, ברפרנטים ורפרנטיות – אם המצב לא היה טוב, לא היה מחסור בכוח האדם הזה. בזכות פעילותנו כמות סוכני הביטוח תמשיך לגדול בשנים הקרובות, וכן הגיל הממוצע של הסוכנים יקטן. בשנתיים האחרונות אנו פועלים לצרף ללשכת סוכני ביטוח סוכנים צעירים רבים, וכן לעודד צעירים ללמוד את מקצוע הביטוח על מנת להפוך לסוכני ביטוח בעתיד. כעת מספר חברי הלשכה עומד על כ־4,400 – עלייה מרשימה ביחס לשנים קודמות וידינו עוד נטויה. להיות סוכן ביטוח אינה תמורה כלכלית גרידא, היא מעניקה משמעות ועניין לעוסקים בה. אני עוסק בתחום הביטוח מזה כ־40 שנה וממשיך לראות בו מידי יום כתחום מרתק, ומהנה. סוכן ביטוח הוא מקצוע העתיד".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email