בית המשפט העליון המליץ לפרקליטות לדחות את כניסתו לתוקף של חוזר ביטוח הנסיעות ל-31 בדצמבר 2015, ובזמן הזה לקיים דיונים עם סוכני הנסיעות בניסיון למציאת פשרה.

בג“ץ דן השבוע בעתירה שהגישו התאחדות משרד הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, יחד עם כמה סוכני נסיעות, נגד תקנות הפיקוח, שקובעות כי פוליסות ביטוח נסיעות ישווקו אך ורק על ידי בעלי רישיון, הווה אומר, סוכני ביטוח וחברות הביטוח בלבד.

נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ציינה כי הצרכן הוא זה שעומד בראש מעייניה. ”נדמה לי כי ההוראה, כפי שהיא, מסבכת את חיי הצרכן יתר על המידה, ללא הצדקה“. השופטים טענו כי כעת ייאלצו הנוסעים לבצע טלפון נוסף לסוכן ביטוח, מה שיכול לסרבל את ההכנות לחופשה, ונאור אף הציעה לאפשר לסוכני נסיעות לעשות קורס מקוצר מאוד שמתאים לסוג המוצר שנמכר.

נציגת פרקליטות המדינה, עו“ד דנה בריקסמן, אמרה כי הכתובת הנכונה להגן על הצרכנים היא סוכן הביטוח או חברת הביטוח. היא הודתה כי הרגולטור לא מילא את תפקידו כראוי ולא היתה אכיפה מספקת של הנושא. נאור הוסיפה כי ”אנו לא בעניין של האינטרסים הכלכליים שלהם או של סוכני הביטוח. אותנו מעניין הצרכן. שאלתי היא אם לא ניתן למצוא את הדרך שבה בטלפון אחד אנשים יבצעו את כל הסידורים, מכיוון שהם טסים הרבה. כך, סוכן הנסיעות יהיה סוכן במלוא מובן המילה לעניין הנסיעה. ככל שהדברים נוגעים להוצאת תעודת ביטוח, הסוכן יהיה בגדר של שליח, שמתפקד מול אתרי האינטרנט ושולח לך במייל את המוצר“. השופט מני מזוז טען כי החשש שמעלה הפיקוח נוגע לקבוצה יחסית קטנה של נוסעים.

”לרוב בני האדם אין שום צרכים מיוחדים. חלקם הגדול מפעילים את הביטוח הבסיסי בכרטיס אשראי. ישנם כאלה בעלי צרכים מיוחדים והם רוצים ביטוח רחב יותר, אז המוצר מורכב יותר ומובן אז הצורך שהוא יעמוד מול גורם מקצועי. אך כשאדם רוצה מוצר הכי בסיסי, בלא שום תוספות או הרחבות, קשה להבין או לקבל את הדרישה שלכם, מכיוון שפה יש איזה אינטרס צרכני. מצד שני, איני מקל ראש באינטרס של סוכני הנסיעות שטוענים כי הביטוח מהווה נתח גדול בהכנסתם – ולכן השאלה היא, מה יעשו אלה שיש להם צרכים שונים?“

מלשכת סוכני ביטוח נמסר: "גם לאחר הדיון בבג"ץ, על פי חוק הביטוח רק לבעלי רישיון מותר למכור ביטוח. כל מי שפועל אחרת, עובר על החוק".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *