בהלת הקורונה וביטוחי הנסיעות

הלשכה מבקשת מהממונה לגבש נוהל אחיד ומחייב להתנהלות חברות הביטוח במקרה של התפרצות נגיף קטלני בעולם; חברות החלו להקשיח תנאי החיתום לנוסעים למזרח הרחוק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בהלת הקורונה מטרידה מאוד את סוכני הביטוח שמציפים את החברות ואת הלשכה בשאלות לגבי סוגיית ביטוח הנסיעות בימים אלה. השאלות הן לגבי הנוסעים למזרח הרחוק, שינויים והקדמת טיסות, כולל הסיוע ל־14 הישראלים הכלואים על ספינת תענוגות מול חופי יפן, לאחר שהוטל על נוסעיה הסגר של 14 יום בעקבות גילוי נושא הנגיף בין נוסעיה.

לדברי סו"ב איגור מורי, יו"ר ועדת הבריאות בלשכה, הנמצא בקשר עם כל חברות הביטוח בנושא זה: "אין פתרון אחיד ואוטומטי לגבי סוגיית ביטוח הנסיעות בהקשר של וירוס הקורונה. הפתרון הוא פרטני וכל מקרה לגופו – תלוי ברצון הטוב של החברה ומה היא רוצה לעשות מעבר למה שהיא מחויבת", מסביר מורי ומדגיש: "זה תלוי גם בסוכן שעובד מול חברת הביטוח וטיב יחסיו עמה. הסוכנים מציפים את מנהלי מחלקות חו"ל בחברות ודורשים פתרונות. לא מדובר ברעידת אדמה במדינה אחת, אלא בפתרונות פרטניים לנוסעים הנמצאים במדינות רבות בעולם, כל חברה בנפרד".

ביטוחי נסיעות. צילום: fotolia

משיחות שקיים סו"ב מורי עם חברות הביטוח עולה כי "כרגע, כל חברה מנסה לסייע למבוטחים ללא קשר לתנאי הפוליסה, שכן מדובר בלא הרבה אנשים. מדובר יותר בבהלה. החברות מסייעות בהקדמת טיסות חזרה לארץ או בהארכת תוקף הפוליסה למשל לכלואים הישראלים בספינה מול יפן.

"יש פוליסות בחברות מסוימות שכן מכסות מקרי פרעות ומגפות, אבל לא בכולן. אני מאמין שחברה שאין לה כיסוי כזה תעשה את כל המאמצים לסייע מתוך הבנה שמדובר במצב חירום ולכן אין כרגע בעיה. לפי התחזיות, גם המגיפה הזאת כמו הסארס, או שפעת החזירים או האבולה, תיבלם תוך זמן לא ארוך".

האם יש צפי להתייקרות הפרמיה בביטוחי נסיעות לחו"ל?

"נגיף הקורונה לא יעלה כנראה את הפרמיה, אלא אם חלילה נגיע למצב של תחלואה של אלפי ישראלים. עם זאת, אנחנו כבר עדים לכך שיש חברות שמקשיחות את תנאי החיתום למי שנוסעים לאזור המזרח הרחוק. חברת פספורטכארד, למשל, הודיעה לסוכניה כי מבוטחים שיעדם הוא המזרח הרחוק לא יוכלו לקבל חיתום אוטומטי אלא רק חיתום פרטני.

"אבל גם כאן זה לא ברור – מה עם נוסעים שיש להם קונקשן בהונג קונג? מה אם רוכש הביטוח לא יודע לציין את הקונקשן או שהוא מחליף טיסות וחוזר למשל דרך הונג קונג הצמודה לסין? אין ספק שהחברות ינסו להקטין סיכונים".

לאור המצב המבולבל, החליטה לשכת סוכני ביטוח לפנות לרשות שוק ההון לנסח נוהל אחיד ומחייב לטיפול חברות הביטוח במצב של התפרצות וירוס קטלני בעולם: "במאה ה־21 חווינו כבר כמה התפרצויות מגיפה ויראליות כמו הסארס, האבולה שהייתה קטלנית יותר, שפעת החזירים, הפרה המשוגעת; חייבים שיהיה נוהל מחייב לחברות הביטוח במצבים כאלה שחוזרים על עצם. לא ייתכן שכל חברה תעשה את מה שהיא חושבת לנכון ולא ייתכן להתבסס על הרצון הטוב של כל חברה לחוד", מסכם מורי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email