ביטוח חובה לרוכבי אופניים חשמליים ביוזמת הלשכה

רוזנפלד: הפתרון שמציע שר התחבורה הוא חלקי מאוד; אין בו פיצוי לנפגעים

לשכת סוכני ביטוח החלה לקדם הצעת חוק שתחייב רכישת ביטוח חובה לרוכבי אופניים חשמליים, שתוגש במהלך מושב החורף של הכנסת אשר ייפתח בימים הקרובים. על ההצעה יהיו חתומים חברי הכנסת נאוה בוקר ומיקי זוהר (ליכוד); איציק שמולי ואיתן כבל (המחנ"צ, יו"ר ועדת הכלכלה) וד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו).

לדברי יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטרי סו"ב ישראל גרטי: "הלשכה שוקדת בימים אלו על הפתרון הטוב ביותר לציבור בישראל, תוך התייעצות והבנה כי הנושא רגיש ודורש הסדרה כלל מערכתית. הלשכה תשמח לשבת ואף להיות מובילה בפורומים הרלוונטיים, ובשבועות הקרובים, עת חזרת הכנסת מפגרה, צפויים התרחשויות של מקבלי ההחלטות בנדון".

גרטי | צילום: גיא קרן

שר התחבורה מתנגד לביטוח

שר התחבורה, ישראל כץ, מתנגד לביטוח חובה לרוכבי אופניים חשמליים כמו גם להליך רישוי מיוחד. לדבריו, כפי שכתב בדף הפייסבוק שלו: "אין לחייב את הרוכבים בהליך רישוי מיוחד וכפועל יוצא מכך, לא לחייב את כלל הרוכבים בתשלום ביטוח של אלפי שקלים לשנה, שיבטלו לחלוטין את הייחודיות והיתרון של השימוש באופניים החשמליים, על פני קטנוע, או כל כלי דו גלגלי אחר, בבחינת אופניים לעשירים בלבד", כתב השר והוסיף: "הפתרון שקידמנו, ביחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא שילוב נושא האופניים החשמליים וכללי ההתנהגות והרכיבה הנכונה, בלימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכוניים, בליווי פעילות הסברה נרחבת. ניתן בהחלט לשקול התניה של השימוש באופנים חשמליים לבני 16־17 (או עד הוצאת רישיון נהיגה לרכב) בקבלת אישור על השתתפות וסיום הקורס". במשרד התחבורה הוחלט גם על החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים. תכנית ההסברה והאכיפה ייכנסו בתוקף ב־1 בינואר 2019.

בתגובה לדבריו של שר התחבורה אמר נשיא הלשכה סו"ב ליאור רוזנפלד: "הפתרון שמציע השר כ"ץ הוא חלקי מאוד; אין בו התייחסות לפיצוי הנפגעים ולשם אנחנו מכוונים בהצעת החוק".

נושא חם

יש לציין, כי העיסוק הנרחב בממשלה, בכנסת ובגופים ציבוריים אחרים, בנושא האופניים החשמליים, בא בעקבות מותו של הנער ארי נשר ז"ל (בנו של הבמאי אבי נשר), שנהרג לאחר שנפגע בעת שרכב עם חברו על אופניים חשמליים בתל אביב. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת 2018 נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים ועשרות אחרים נפצעו מפגיעה של אופניים חשמליים.

בנוסף, התראיין השבוע נשיא הלשכה לכלי תקשורת רבים, ראיונות שזכו לתמיכה ולמחמאות מחברי כנסת רבים ומובילי דעה שונים. כיום מציעה רק חברת שומרה פוליסה מאושרת הנותנת מענה לביטוח צד ג' רכוש וגוף להולכי הרגל. מגדל הודיעה בחודש שעבר על ביטוח לכיסוי נזק פיזי לאופניים (במקרה של תאונה), כיסוי לחבות הרוכב בגין נזקי גוף ורכוש לצד שלישי, וכן כיסוי לנזקי מוות או נכות של הרוכב בעלות של פחות מאלף שקלים בשנה. שיווק הפוליסה יחל לאחר אישור רשות שוק ההון.