בעקבות פסיקת העליון: חברות השכרת הרכב יבטחו את נזקי הרכוש של צדדים שלישיים

בהתאם לפסיקה התקדימית בנושא "על חברות השכרת הרכב חלה חובה לבטח את נזקי הרכוש של צדדים שלישיים, אשר נגרמו כתוצאה מפגיעת רכביהן המושכרים ובהתאם לכך לשפות את צד ג' בגין הוצאותיו ונזקיו". סו"ב שלומי גילה עם סקירה של פסה"ד
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"בתאריך 15/7/21 נסע ג' בג'יפ שלו בכביש בגין בירושלים, כאשר נהג רכב שנסע בנתיב הסמוך לו נרדם על ההגה וסטה לנתיב שלו, תוך שהוא פוגע בו וברכב נוסף.

ברכבו של ג' מותקנת מצלמת נסיעה שצילמה את התאונה והקליטה גם את הנהג הפוגע מתנצל על כך שנרדם מאחר ועבד שעות רבות. לכאורה, אין תביעה פשוטה מזו מכיוון שהנהג הוקלט כשהוא מודה באחריותו לתאונה.

"הגיעה העת לקבוע הלכה ולהבהיר מהי החובה המוטלת על חברות ההשכרה" | צילום: shutterstock

לרוע מזלו של ג', הרכב הפוגע הינו רכב בבעלות אחת מחברות הליסינג הגדולות בארץ – דבר אשר מסבך את העניין. תחילה הרכב תוקן והוזמן שמאי שקבע כי גובה הנזק הוא כ-84 אלף שקל. מכתב הדרישה הועבר לחברת הליסינג עם כל המסמכים הנדרשים כדי לסלק את התביעה, כולל הסרטון של התאונה וההקלטה של הנהג מודה באחריותו.

מלחמת התשה

חברת הליסינג התחילה במשחק שאין בו כלום, אלא למשוך זמן ולהתיש את המבוטח; תחילה דרשו תמונות שצילם השמאי. אחרי שנשלחו אליהם והתקבל אישור הם טענו שהגיעו רק חלק מהתמונות. אחרי שמיצו את זה באו בדרישה לראות את חשבונית הקניה שהמוסך אכן רכש את החלקים; המוסך כמובן סירב לתת. בסופו של דבר אחרי זמן רב ומכתבים חוזרים מהשמאי ומכתב איום בתביעה מעו"ד הואילה חברת הליסינג לשלם ב-15/12/21, חמישה חודשים אחרי התאונה, סכום של 64,500 שקל, ללא הסבר.

אלו דברים שנעשים על ידי חברות ההשכרה/ליסינג ואף על ידי חברות תחבורה גדולות שנוהגות ל"בטח" את עצמם או לחילופין יש להם ביטוח צד ג' בחברת ביטוח, אבל עם השתתפות עצמית של כמה עשרות אלפי שקלים מה שבעצם הופך את הביטוח שלהם למצב של "ללכת בלי – להרגיש עם".

ב-15/12/2008 פרסם משרד התחבורה "נוהל בנושא ביטוח צד ג' לכלי רכב המיועדים להשכרה ולהחכרה (ליסינג)", בו נכתב במפורש: "החברה חייבת לבטח את כלי הרכב המושכרים על ידה בגין נזק לרכוש לצד ג' באמצעות חברת ביטוח, או שתיטול על עצמה התחייבות לכיסוי נזקים לרכוש צד ג' כאילו סולקו על ידי חברת ביטוח. בתאריך 6/5/2009 פרסם משרד התחבורה הוראה נוספת המגבילה את דמי ההשתתפות העצמית שיכולה חברת ההשכרה לגבות מהשוכר.

בפועל, משרד התחבורה, שאחראי לאכוף את התקנות על חברות אלו, לא מבצע אכיפה בנושא, כנראה בעקבות לחצים פוליטיים מצד לוביסטים של חברות אלו. נוצר מצב של "איש הישר בעיניו יעשה".

סוכני ביטוח רבים נואשו ממצב זה ולכן בזמן האחרון צצו חברות לטיפול בתביעות רכב כמו פטריות אחרי הגשם.

לא איבדנו התקווה

אולם,  בשבוע שעבר התבשרנו שעוד לא אבדה התקווה; בפס"ד של בית משפט העליון שהסתמך על חוו"ד דעת של היועץ המשפטי לממשלה נקבע כי "על חברות השכרת הרכב חלה חובה לבטח את נזקי הרכוש של צדדים שלישיים אשר נגרמו כתוצאה מפגיעת רכביהן המושכרים ובהתאם לכך לשפות את צד ג' בגין הוצאותיו ונזקיו". בית המשפט קבע עוד כי "התכלית המרכזית העומדת בבסיס הטלת החובה היא למנוע מאותם צדדים שלישיים לעמוד בפני שוקת שבורה, ללא יכולת ממשית להיטיב את נזקיהם".

עו"ד מלי אומיד-ברגר, ממשרד היועמ"ש, כתבה בחוות דעתה כי "על חברות השכרת רכב לשאת בנזקי רכוש של צד ג' שנפגע מרכב השכרה וזאת בין אם הן רכשו פוליסת אחריות כלפי צדדים שלישיים לכלי הרכב שבבעלותן ובין אם החליטו ליטול על עצמן את ההתחייבות כ'מעין מבטח במקום לרכוש ביטוח בחברה חיצונית בהתאם לנוהל של משרד התחבורה'".

שופטי בית המשפט העליון אף קבעו כי "הגיע העת לקבוע הלכה ולהבהיר מהי החובה המוטלת על חברות ההשכרה בהקשר הנדון, מהן האפשרויות העומדות בפניהן כדי למלא חובה זאת ומיהו הגורם אשר יישא בדמי ההשתתפות העצמית בכל אחת מהחלופות".

כולי תקווה כי כבר בזמן הקרוב נרגיש את השינוי בגישת משרדי הממשלה בעקבות פס"ד זה ויתחילו לאכוף את התקנות על חברות אלו, על אף הלובי הפוליטי החזק שלהן.

כל האמור בכתבה נכתב מנקודת ראותו של הכותב בלבד ואינו מהווה חוו"ד ו/או ייעוץ משפטי.

הכותב הוא חבר הוועדה האלמנטרית בלשכה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email