ברקת מתריע: 1.5 מיליון שקל קנס למי שישווק מוצרי ביטוח מטעם מי שאינו בעל רישיון מבטח

הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מזהיר כי הרשות אף תבטל או תתלה רישיונות סוכנים שישווקו מוצרים אלה; רוזנפלד: "פנינו לרשות כדי לקבל הבהרות"
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

בתחילת השבוע שעבר שלח הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, ללשכת סוכני ביטוח ולציבור הסוכנים בכלל, מכתב הבהרה שמעורר סערה בשוק הביטוח האלמנטרי.

במכתב שכותרתו: "חשד לשיווק ביטוח ללא רישיון מבטח", מסביר הממונה כי "רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פועלת בימים אלה מול גופים שונים במשק אשר עוסקים לכאורה בשיווק מוצרי ביטוח ללא רישיון מבטח. ממידע שהגיע לידי רשות שוק ההון עולה כי ישנם סוכני ביטוח אשר לוקחים חלק בשיווק מוצרים הנחזים כמוצרי ביטוח. בין הכיסויים המשווקים נמצאו ביטוחים בגין 'תאונות קטנות', ביטוח בגין נזק לפנסים ומראות צד וביטוח לכיסוי תשלום השתתפות עצמית על פי הפוליסה שבידי המבוטח".

משה ברקת. "הפרה מנהלית" | צילום: אוראל כהן

ברקת מתריע כי "הפרת סעיף זה הינה הפרה מנהלית בגינה רשאי הממונה על שוק ההון להטיל על הגורם המשווק עיצום כספי בסך 1.5 מיליון שקלים", ומוסיף: "רשות שוק ההון רואה בחומרה שיווק מוצרי ביטוח מטעם מי שאינו בעל רישיון מבטח, על ידי סוכני ביטוח. שיווק כאמור עלול להטעות את ציבור המבוטחים לחשוב כי המוצר נמצא תחת פיקוח רשות שוק ההון, בין היתר, לעניין יכולתו הכלכלית של הגורם המשווק לעמוד בהתחייבויותיו. בכוונת רשות שוק ההון לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כנגד התופעה האמורה, לרבות בדרך של ביטול או התליית רישיונות סוכנים במקרים המתאימים".

נשיא הלשכה, סו"ב ליאור רוזנפלד, מתח ביקורת על הצעד שנקטה רשות שוק ההון, במסגרת כנס עדיף לביטוח אלמנטרי שהתקיים בשבוע שעבר ואמר: "קיבלנו את מכתב ההבהרה העמום ופנינו לרשות כדי לקבל הבהרות. יש חוזר ברור שסוכני הביטוח פועלים על פיו לפי חוק, והסוכנים מוכרים את אותם מוצרים. לא יכול להיות שיוציאו חוזר שמדבר בצורה ברורה מה מותר לסוכן ביטוח למכור ואז להוציא מסמך הבהרה עמום שיש בתוכו עיצומים כספיים", אמר רוזנפלד.

אסף מיכאלי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, התייחס לטענות של הלשכה והבהיר את משמעות המכתב – בפאנל אותו הנחה רועי ויינברגר, העורך הראשי של עדיף, בו השתתפו גם סו"ב ישראל גרטי, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני ביטוח; וליאור רביב, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הלקוחות וערוצי ההפצה במגדל.

מיכאלי: "זיהינו חברות עסקיות שמוכרות מוצרים שלגישתנו המוצרים האלה עולים לכדי עיסוק בביטוח ופתחנו בהליך בדיקה ובירור מול אותן חברות – וזו פעולה ראשונה מצד אחד. כמובן שפעולה של עיסוק בביטוח ללא רישיון זו עבירה על החוק ותפקידנו כרשות מבחינת הגנה על ציבור המבוטחים, שחברת הביטוח תדע לתת שירות ברגע האמת. זו האחריות שלנו ופתחנו בהליך בדיקה ובירור מול אותן חברות.

במקביל פנינו ללשכת סוכני ביטוח ולציבור הסוכנים בכלל, מכיוון שגם לסוכני הביטוח כבעלי רישיון וכגורם מפוקח בשוק ההון יש אחריות חשובה בנושא. כאשר אדם נכנס לבית של סוכן הביטוח הוא סבור שהוא מקבל את ההגנה המלאה מסוכן הביטוח ושסוכן הביטוח מוכר מוצרי ביטוח מפוקחים וכך הדבר צריך להיעשות ולכן פנינו לסוכנים באזהרה, הישמרו, שימרו על לקוחותיכם. הקפידו שכאשר אתם מוכרים מוצר ביטוח, הקפידו שיש חברת ביטוח שתעמוד מאחורי המוצר. אף סוכן לא רוצה שברגע האמת לא יוכל לתת שירות טוב ללקוחות. הקפידו שמדובר במוצר שהשיווק שם, שלחברת הביטוח יש הון וכללים למתן שירות ותדע לספק את השירות ברגע האמת. זו פנייה לסוכנים ותמרור אזהרה ששמים בפני ציבור סוכני הביטוח על מנת שיידעו מה צריכים לעשות בנושא".

בעיקר שירותי דרך

עוד אמר מיכאלי: "כאשר פרסמנו את חוזר כתבי השירות רצינו לשפר ולשכלל את התחרות בשוק כתבי השירות. זיהינו את אותם גורמים וחברות שנותנים שירותי דרך שונים, בעיקר גרר, שמשות, שירותים מן הסוג הזה בלבד, כגורם שיכול לפעול לטובת הלקוח. סברנו שבמקרים כאלה באותם שירותים שאינם עולים לכדי עיסוק בביטוח, סוכן הביטוח יכול להציע ללקוח מצד אחד את המוצר הזה, ככתב שירות עצמאי, ומנגד את כתב השירות של חברת הביטוח. חייבנו את סוכן הביטוח לומר ללקוח את הדבר הבא: המוצר הזה יעלה לך איקס שקלים, תבחר, תקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורך. אלו כתבי שירות שרצינו לפעול בהם על מנת לשפר ולשכלל את השוק. אין כוונה שתהיה זליגה מבין אותם כתבי שירות מחוללי תחרות לבין מוצרים שהפעילות שלהם עולה לכדי עיסוק בביטוח וזה מותח קו ברור בין המותר והאסור. יש קו ברור בין הרצון לעודד תחרות בעולם כתבי השירות לבין הזליגה שהיא מסוכנת בעינינו לאותם מוצרים שעולים בביטוח, זה היה המקום שלנו לשים את הקו הזה".

לא מתוגמלים

בתגובה אמר סו"ב ישראל גרטי: "כל ציבור הסוכנים מוכר ביטוח ומוצרי ביטוח על פי ההנחיות שלכם. יש חוזר כתבי שירות שעודכן באוקטובר האחרון ועל פיו הסוכנים עובדים. יש שני מסלולים. המסלול המסורתי דרך חברות ביטוח והמסלול החדש. יש הרבה מאוד דברים שהסוכן צריך לעבוד לפיהם. אני לא מבין את המכתב. הוצאתם בעבר מכתב ספציפי שאסור למכור מוצר של חברות ספציפית. יש דרך אחרת. לא צריך להכניס את כולם לפאניקה. אתם חושבים שמוצר ספציפי לא מתאים? בואו נדון על זה".

עוד אמר גרטי: "בנושא חוזר כתבי השירות, לא ראיתי שאתם נלחמים בחברות הביטוח. בניתם מודל שאומר – יש שיטה של פעם ואתה כסוכן יכול למכור ריידרים בחוץ. אנו מוצאים עצמנו מול חברות ביטוח שאין סיכוי מולן. הן מוכרות ריידרים בגרוש וחצי ומכניסות את זה לפוליסה ואנו מוצאים את עצמנו במצב שהיה פעם ולא מתוגמלים בכלל או מתוגמלים גרוש וחצי. ריידר עולה 250 שקלים, הסוכן רוצה להוציא את זה מהפוליסה ב־80 שקלים ולפעמים בחינם – ופה יש כשל שוק".

מיכאלי השיב: "הנקודה שאתה מעלה כאן נמצאת כרגע בבדיקה מקיפה של הרשות בין כל חברות הביטוח על מנת לוודא שהחוזר, שמבחינתנו היה אמור להיות גורם שמעודד ומשפר תחרות בשוק ונותן כלי לסוכן הביטוח לתת ללקוח מוצר טוב יותר עם תנאים טובים יותר, קורה. זה אכן נבדק ונעשה".

להילחם על הפרנסה

גם מיקי קופל, מנכ"ל קופל גרופ, מתח ביקורת על הרשות במסגרת הכנס כשאמר: "בחוזר כתבי השירות אמרו דבר אחד – אסור לחברות ביטוח להתנות שירות בביטוח. תיקון החוזר בא ואמר מה מותר ומה אסור. לא עמלה, לא הנחה, שללו את כל הפרשנויות שבפיקוח המציאו במכירת פוליסות ואיך קושרים כתב שירות לתוך פוליסה. אני מתנצל שאני לא מביא את כל הדוגמאות, אבל אני צריך להילחם על הפרנסה שלי, הפרנסה של ילדיי", אמר קופל והוסיף: "איפה המרחק בין תיקון החוזר לבין השטח? יש פה חוסר בהירות. המכתב שיצא אמש מדבר על פנסים ומראות. מה קרה לסוכני ביטוח ואזרחי מדינת ישראל? כולם הבינו מהמכתב שאסור למכור שירותי דרך, שמשות, חלפים. מוכרים כתב שירות במחיר נמוך יותר משהחברה קונה. האם המטרה היא לסגור את השוק? איפה מדברים על תחרות? חופש העיסוק, הבחירה? איזו מדינה רוצים להיות? התחרות צריכה להיות על הלקוח, על השירות, על המוצר וגם על עמלה. אין בעיה. מותר לחברת ביטוח לרכוש מהספקים המתחרים שלי ב־15 שקלים או ב־17 שקלים ולמכור ב־85 שקלים, פי ארבעה.

שמשה מחליפים בעזרת דבק או גומי. פנס עם ארבעה ברגים. מראה עם דבק או בורג. על זה חברות הביטוח רוצות להילחם? הפיקוח לא היה מדבר אם חברות ביטוח היו אומרות – זה כסף שלנו".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email