ברקת: "צריך מודל עסקי אחר כי אנחנו רוצים שהסוכן ייצג את הלקוח"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון נפגש בשבוע שעבר עם סוכנים צעירים; ברקת גם חשף כי בימים הקרובים תפרסם הרשות רפורמה בביטוח תאונות אישיות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"אנחנו לא רוצים שהסוכן ישמש כצינור הפצה של חברת הביטוח. אנחנו רוצים שהוא ייצג את הלקוח. אך הוא לא יוכל לעשות זאת כשהתגמול שלו בא בצורה דיפרנציאלית מהיצרן. כאשר יצרנים שונים משלמים באופן שונה, אנחנו מעמידים את הסוכן בדילמה קשה. לכן צריכים למצוא מודל עסקי אחר“.

כך אמר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ד“ר משה ברקת, במפגש עם כ־70 סוכנים וסוכנות צעירים, חברי הלשכה, שהתקיים בשבוע שעבר. מדובר במפגש ראשון מסוגו, שאורגן בידי חברת עולם הבריאות בבעלות יואל זיו, ורדה לבקוביץ וגבי נקבילי, בשיתוף עם ועדת הצעירים בלשכה בראשות סו"ב לילך מיטרני ובהשתתפותו של סו"ב ליאור הורנצ'יק, מ“מ נשיא הלשכה.

משה ברקת | צילום: אוראל כהן

הסוכנים הצעירים לא חששו מלהתעמת עם הממונה והקשו עליו בשאלות מדם לבם, דיון סוער במיוחד התפתח סביב שאלת האובייקטיביות של הסוכן כשברקת הדגיש כי במודל הנוכחי אובייקטיביות הסוכן מוטלת בספק.

לאחר שנשאל מדוע יש פחות מגבלות על המשווקים של חברות הביטוח, שכלל אינם אובייקטיביים והם אף פועלים ללא רישיון אמר ברקת: ”אנחנו נלחמים בפרקטיקות מכירה לא חוקיות. אנחנו רוצים לייעל את התחרות שמועילה לשוק. אי אפשר לאסור על יצרן לשווק את מרכולתו. האם הכל היה מושלם בעולם הישן? לא. היו בעיות קשות. אם היום יש תחרות עזה מדי, התפקיד שלנו הוא לאזן אותה. אני מביא בשורה אחרת ומסתכל על האיכות של המוצר“.

"לא נאפשר דיפרנציאציה"

ברקת הדגיש כי הוא אינו מתנגד עקרונית לתשלום עמלה בביטוח פנסיוני מהחברה: ”אפשר לשלם מהמוצר, אבל על פני מספר יצרנים – רק בעמלה אחידה. לא נאפשר דיפרנציאציה. הסוכן לא יוכל לקבל טובות הנאה שונות. האדישות חייבת להיות מלאה. עם זאת, סוכן הביטוח יוכל לקבל תשלום מהלקוח".

הורנצ'יק ציין בהקשר זה כי הלשכה מנהלת מגעים עם הרשות במטרה לבטל את סעיף 19 א. לדבריו, לאחר שהסעיף ישתנה, סוכני הביטוח יוכלו לגבות שכר טרחה מהלקוח על פעולות במוצרים פנסיוניים, שהיום אסור לסוכנים לגבות שלום עליהם. לדבריו, כל סוכן ביטוח יוכל לגבש לעצמו מחירון לפעולות השונות. אחד הסוכנים העיר כי הלקוחות אינם רגילים לשלם לסוכן הביטוח, וציין כי הרשות צריכה לסייע בחינוך השוק ושזה גם האינטרס שלה. ברקת הסכים וציין: "לעיתים מי שחוסך גרוש מפסיד לירה". הוא פנה לסוכנים בנימה אישית ואמר: ”ברגע שהסוכנים ילכו יחד עם הלקוח, הרגולטור יהיה בצד שלכם. ברור לי שאי אפשר להתבסס רק על הלקוח מבחינת התגמול. לכן משלבים“.

לדברי ברקת, יש הרבה כשלי שוק, בין היתר בהנחות קצרות טווח שגורמות לטוויסטינג. הסוכנים טענו מנגד שמי שמייצר את מודל ההנחות קצרות הטווח הן חברות הביטוח והן מי שמובילות לטוויסטינג. ברקת הסכים עם הטענה וסיפר כי ברשות מגבשים מודל הנחות ארוך טווח.

נושא אחר שהועלה על ידי הסוכנים הוא עלויות המסלקה הגבוהות; הם שאלו את ברקת מדוע לא לאפשר לחברות נוספות להתחרות בה. בתשובה אמר הממונה, כי מדובר בשיקולים של מודל עסקי. עם זאת, ציין כי הרשות פועלת לשכלל את המסלקה וכי הרשות תבחן את נושא העלויות של המסלקה.

בהתייחסו לטופסולוגיה הרבה שהסוכן נדרש לה בכל שינוי קטן בפוליסה, טענה שהעלתה אחת הסוכנות הצעירות, השיב ברקת: "אני לא אוהב ביורוקרטיה. אני מקווה שעם התפתחות הדיגיטציה הדברים ישתפרו. יש דברים שצריך לבדוק – מה מגיע בפועל ללקוח ומה באמת הוא קורא מתוך המסמכים".

כמן כן, גילה ד"ר ברקת כי ברשות עובדים על רפורמה בתחום פוליסות תאונות אישיות: ”בשבוע הבא נציג טיוטה", אמר ופירט: "הפוליסה תכלול כיסויים אחרים, טובים יותר. זו תהיה רפורמה משמעותית. גם בתחום אובדן כושר העבודה יהיו
שינויים. נייצר מוצרים הרבה יותר טובים“.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email