בשם התחרות פוגעים בתחרות

סו"ב יפת בקשי מסביר מדוע מתן רישיון סוכן ביטוח לחברות האשראי יביא בסופו של דבר לפגיעה קשה בתחרות וציבור המבוטחים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון אפשר לאחרונה לחברות כרטיסי אשראי לשווק פוליסות ביטוח, זאת בשם התחרות, למען הציבור וללא התחשבות בכך שמהלך זה עשוי לגרום לפגיעה אנושה בתעסוקה – אלפי סוכנים יאלצו לחפש עבודה ולפטר עובדים רבים. כל זאת בימים אלו של אבטלה כפי שלא הייתה מעולם בישראל.

עוצמת חברות כרטיסי האשראי ששולטות במידע היא שימוש במידע שברשותן כדי לשווק מוצרי ביטוח. החברות יעצימו אם כוחן ויתאפשר להן בבוא העת ובעיתוי המתאים להשפיע על התגמול שהסוכנים מקבלים מחברות הביטוח, זאת בשל השפעתן ארוכת הטווח על הפרמיה שהמבוטח ישלם לחברת הביטוח.

רוב הפעילות הכלכלית והעסקית במדינת ישראל עוברת
דרך חברות כרטיסי אשראי. צילום: shutterstock

מניסיון העבר, חברות הביטוח מתייחסות לחיוב לבקשות מספק גדול. לדוגמה, דרישות רבות וחסמי רגולציה גרמו להקטנת תגמול על עבודת הסוכן. גם לאור יצירתיות של חברות הביטוח בשיווק מוצרים עם תגמול בעייתי לקיום ולהמשך עבודה, רבים מסוכני הביטוח נאלצו לעבוד באמצעות בתי סוכנים – בית סוכן (שמייצג מאות סוכנים) יש בכוחו לקבל עמלות שאף סוכן בודד אינו יכול להיות להשיג, כך שחברות הביטוח נאלצות בסופו של דבר לשלם תגמול גבוה יותר שישולם לסוכן בודד. תוצאת המהלך – הגדלת הפרמיה שהמבוטח משלם.

רוב הפעילות הכלכלית והעסקית במדינת ישראל עוברת דרך חברות כרטיסי אשראי. שליטה ויידע על כל פעולה של הלקוח ושיווק מוצרי ביטוח תוך ניצול העיתוי הנכון, כמו רכישת תרופות, רכב, דירה, הלוואה באמצעות כרטיס האשראי, ותגרום תוך דקות להצעת ביטוח ללקוח. פעולות אלה יגרמו  לחיסול תחרות שקיימת בין למעלה מ-13 אלף סוכנים על שירות ללקוחות הן במחיר, הן בתנאים, והן בהרחבות והתאמות למבוטח.  

לסיכום, יצירת משווק גדול ודורסני כחברת כרטיסי אשראי ללא חסמים ובתחרות לא הוגנת תביא  בהכרח לתחרות בלתי הוגנת ולפגיעה בציבור.

בשם התחרות אנו מייצרים עתיד שבו לא תהיה תחרות.

הכותב הוא יו"ר מחוז באר שבע והדרום בלשכה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email