בשבועיים האחרונים התגבר זרם הפניות של סוכנים ללשכת סוכני הביטוח, על רקע התנהלות כלל־ביטוח הגורמת להם נזקים כלכליים משמעותיים לטענתם בנושא עמלות. את התלונות מרכז שי קלאוזנר, בעלי סוכנות הביטוח קלאוזנר מחיפה, שמסר כי מתגבשת קבוצה של סוכנים, שבשלב הראשון תפנה לכלל במטרה להגיע להסדר מוסכם. בהתאם לתשובת כלל, תבחן קבוצת הסוכנים הגשת תביעה אזרחית או ייצוגית נגד החברה. ההערכה היא, שהתביעה יכולה להסתכם במאות מיליוני שקלים.

כפי שפורסם ב"ביטוח ופיננסים", התקבלו בשנה החולפת בלשכת סוכני הביטוח מאות תלונות של סוכנים העובדים עם חברת כלל־ ביטוח, שלטענתם חייבה אותם באופן חד־ צדדי בסכומים שונים – עד מיליוני שקלים כל אחד – וזאת ללא כל הודעה מוקדמת וללא כל פירוט. לאחר בירור של הסוכנים עם החברה הוסבר להם שמדובר בקיזוז בדיעבד של חובות הסוכנים בגין עמלות יתר שקיבלו שנה קודם לכן. ללשכה הגיעו מאות תלונות על התנהלות כלל בשלושה נושאים: ביטוחי חיים ופנסיה, ביטוחי בריאות וביטוחי חו"ל.

"התנהלות כוחנית ובריונית"

לדברי קלאוזנר, "תלונות הסוכנים הם בגין חיובי עמלות ניהול עד 10 שנים רטרואקטיבית, ללא מתן דוחות מפורטים מצד כלל. מאחר שאין בידי כלל הדוחות הנדרשים ברמה מיכונית, חיובי העמלות אינם ניתנים לבדיקה. פניות של סוכנים לבירור הגבייה מחשבונם נענו באיום – עבודת החברה עם מי שיתבע אותה תיפסק. מדובר בהתנהלות כוחנית ובריונית מצד כלל. בנוסף, בבדיקות שעשו עשרות סוכנים עם מספר מומחים בתחום בדיקת עמלות, עלהשכלל ביטוח חייבת לאותם סוכנים הרבה מאוד כסף (עד מיליוני שקלים לסוכן בודד, כפי שפורסם ב"בביטוח ופיננסים", ר.מ.). גם סוכנים שפונים לכלל עם דוחות מקצועיים ומפורטים על העמלות שמגיעות להם, לא נענים על ידי כלל, שאומרת שתלונותיהם ייבדקו רק במהלך 2016".

"מה זו ההפקרות הזאת?"

"לאחר שלקחו לי מהחשבון בבנק עשרות אלפי שקלים בגין עמלות יתר כביכול, הכנתי גם אני רשימה של עמלות שכלל חייבת לי ולא שילמה לי", מספר סוכן ביטוח, מנפגעי כלל, "לשם כך עשיתי בדיקה עם יועץ מומחה לחישובי עמלות, בדיקה שעלתה לי עשרות אלפי שקלים. פניתי בדרישה לכלל לפני שנה, אמרו לי שהבדיקה תארך חצי שנה. לאחר חצי שנה פניתי שוב, ואמרו לי לפנות למרחב. פניתי למרחב, שם אמרו לי לחכות עוד חודשיים שלושה. חיכיתי חצי שנה ועכשיו אמרו לי שזה יתעכב עוד שנה. מה זו ההפקרות הזאת?".

לדברי קלאוזנר, בימים אלו נבדקים סכומי החיובים של הסוכנים שפנו ללשכה. "רק באזור חיפה מדובר בלמעלה מ־40 מיליון שקל", הוא אומר, "הסוכנים, בתמיכת לשכת סוכני הביטוח, רוצים להגיע להבנות עם כלל ביטוח ולהסדר מספק בין הצדדים. אם לא נגיע להבנות בתוך שבוע, נבחן הגשת תביעות, כולל ייצוגית".

קלאוזנר מגלה עוד כי חברות ביטוח שונות פונות בימים אלה לסוכני הביטוח הנפגעים מכלל ומציעים לקלוט אותם עם לקוחותיהם, ובתמורה לכסות את נזקיהם בגין התנהלות כלל באופן מרבי. "אני יודע שסוכני ביטוח חוששים לתבוע את כלל ביטוח באופן פרטי", אומר קלאוזנר, "ולכן אנחנו עושים את זה כקבוצה. אני קורא לכל הסוכנים שנפגעו מהתנהלות כלל להצטרף אלינו, ולפנות אלינו במייל [email protected]".

כלל לא שילמה לסוכן עמלות על ביטוח חיים מ־2006

לאחרונה נפטר מבוטח ממחלה, ואלמנתו פנתה אל הסוכן, כדי לבדוק את פדיון פוליסת הביטוח שלו. מספר סוכן הביטוח מחיפה: "התחלתי לרכז נתונים לטובת פגישתי עם האלמנה וטיפול בנושא, ובזמן שעברתי על כל הנתונים, גיליתי לתדהמתי שבפוליסה הנ"ל, שתחילתה בשנת 2006, לא שולמה לנו כל עמלה מכלל ביטוח, החברה המבטחת – לא עמלת הפקה ולא עמלות שוטפות. לעומת זאת, כלל הפחיתה ברוב חוצפתה מעמלותיי בטענות שונות". במכתב לכלל ביטוח כתב הסוכן כי "באם במערכות שלכם אתם יודעים כל כך טוב כמה עמלה "עודפת" לטענתכם שילמתם, אתם לבטח יודעים כמה עמלה "בדין" לא שילמתם… אנא לקראת יום כיפור "תתמרקו" מחטאיכם ותשלמו עליהם בריבית דריבית ואלוהים יראה דרכי רשעים כי נלוזות המה ולא ייתן להם מנוחה עד סוף הדורות". סוכן הביטוח תובע מכלל לשלם לו את העמלות רטרואקטיבית מיום הוצאות הפוליסה כולל הצמדה וריבית, ובמקביל שוקל תביעה משפטית. מכלל נמסר בתגובה "איננו מגיבים בסוגיות עסקיות בינינו לבין סוכנינו מעל דפי העיתון. אנו מזמינים את הסוכן האמור לפנות אלינו על מנת שנוכל לבדוק את המקרה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *