גם למבוגרים מגיע ביטוח ברור ומובן

מבוטחים רבים מלינים על כך שבעת צרה הם מופנים על ידי חברות הביטוח לסעיפים ותתי־סעיפים רבים ולא מקבלים את התמורה המלאה לכספם; הנה כמה טיפים לסוכנים ולחברות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כעיתונאי אני עוסק בתלונות רבות המשוגרות אלי כנגד חברות הביטוח. המסקנה האחת והיחידה שהסקתי מהשפע הזה המתגבר מדי יום היא: ריבוי סעיפים והגדרות המציפים כגשם נדבות את ראשיהם של המבוטחים.

המבוטח האופייני, המבוגר, בדרך כלל לאחר שפרש לגמלאות, איננו בקיא בכל רזי שפע הסעיפים וההגדרות. כל מה שהוא יודע היא העובדה האחת והיחידה: אני מבוטח, אני משלם מדי חודש בחודשו את התשלומים המבטיחים לי כי ביום פקודה, כאשר חלילה אקלע לצרה, אני אקבל את התמורה המלאה עבור כספי.

גדעון רייכר | צילום: באדיבות המצולם

שפע התלונות שמגיעות לשולחני, כעיתונאי העוסק בתלונות צרכניות, חוזר ונוגע באותה טענה עצמה: שילמתי שנים במיטב כספי את דמי הביטוח ועכשיו, כאשר אני זקוק להם, דוחים אותי בלך ושוב ומפנים אותי לשפע סעיפים ותתי סעיפים ואני נבוך וחסר ישע. גם פנייה לסוכן ביטוח לא תמיד טומנת בחובה בשורה מיטיבה.

שפה בהירה

כיצד נחלצים מהמלכודת הזו שלכאורה נופלים בה רבים וגם טובים? האפשרות האחת היא מסר גלוי וברור של המבטח. לא הקראה מהירה של סעיפים ותתי סעיפים בטלפון או במייל אלא פגישה שבה יובהר מעל לכל ספק מה בדיוק מכילה ההתחייבות בה מדובר. לכאורה, הנוהל הזה מתקיים אך אם כן כיצד נולד שפע הפניות הצרכניות והתלונות על התחמקות מתשלום דמי ביטוח בעת מצוקה או צרה?

מלבד הסבר מאיר עיניים יש לבקש ממנסחים רבי ידע הבקיאים בתורת נבכי השפה העברית לנסח מחדש את השפה המקצועית שרובה איננה מובנת כלל ועיקר. יש לתרגם מילולית לשפה קלה ומאירת עיניים את השפע הגדול הנוחת על ראשי המבוטחים והללו אינם מצליחים להבחין בין ימינם לשמאלם פשוטו כמשמעו.

לנוכח התקיפה המילולית הזו, כך למשל יש להאיר באותיות מאירות עיניים ובשפה בהירה ומדוייקת מתי אתה המבוטח לא תוכל ליהנות מהביטוח אותו שילמת. "דע לך", יש לומר לו, "הגעת לגיל הזה והזה ומרגע זה אתה חייב לדעת כי…", או, "בדקנו מחדש את תנאי הביטוח שלך והבנו שחל שינוי במצב בריאותך או במצבך הגופני ועל כן ראוי שתדע כי…", וכך הלאה. שפה בהירה ומאירת עיניים חיונית מאוד.

ועוד עצה: בעולם האינטרנטי הכובש כל חלקה טובה, רבים מקרב המבוטחים המבוגרים אינם מעיינים כלל ואינם מודעים לשפע ההסתייגויות והשינויים החלים בעולם הביטוח שלהם. מה עושים? משגרים לביתו של המבוטח דף הוראות חדש ובו כל השינויים שהוא חייב לדעת אותם. זה אפשרי וזה רצוי.

עצה נוספת: כאשר מבוטח מטלפן לחברת הביטוח שלו עליו להמתין לעיתים שעה ארוכה על הקו. אני מדבר מניסיוני האישי. ואלמלא אני מצליח לזנק לצמרת החברה המבטחת הייתי נותר בשולי הדרך, ממרר בבכי וממתין לישועה. הבה נסכם: עולם הביטוח חייב להשתנות לאלתר ולדבר בשפה קלה בהירה ומובנת. לא עוד התחמקות ניסוחית המרחיקה אותנו המבוטחים מהידיעה בדבר זכאותנו. וכפי שכבר נאמר על ידי חז"לנו "יפה שעת אחת קודם".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email