גפני לרשות שוק ההון: "מצאו פתרונות למסורבי ביטוחי הרכב תוך חודש או שנפנה לחקיקה"

גרטי: ״באחריות כולנו למצוא את הפתרון לכך שאותם מסורבי ביטוח יוכלו להיות מבוטחים"

ועדת הכספים קיימה ביום ג' "דיון מהיר" בנושא סירובן של חברות הביטוח למכור ביטוחים מקיפים לנהגים. מדובר בדיון המשך במסגרת הצעתה של ח"כ עליזה לביא לעניין בו חברות הביטוח מסרבות למכור כיסוי ביטוחי צד ג' לנהגים עם שתי תביעות במהלך שלוש שנים וכן סירוב למכור ביטוח לנהגים ללא תיעוד היסטוריית תביעות.

במהלך הדיון ביקרו חברי הוועדה את רשות שוק ההון, ממנה ביקשו לפני מספר חודשים ליצור מדרג מחירי ביטוח לפי מספר התביעות, הנותן מענה לתופעה. בדיון עלה מצבם הקשה, במיוחד של נכים שנותרו ללא ביטוח רכב בגלל תביעות עבר, ואינם יכולים להתנייד. אבנר עורקבי, יו"ר ארגון אהבה, ארגון הנכים בישראל, סיפר בישיבת הוועדה כי "נכים רבים נותרו ללא ביטוח כי הם עשו תאונות, לפעמים זה בגלל תאונה שארעה בשל פתיחת המעלית לרכב. אנחנו בכיסאות גלגלים, אנו נוסעים ברכבים כי זו הניידות שלנו. אני כלוא בבית במצב הזה. ישבנו עם המפקחת על הביטוח, הצענו פתרונות ושום דבר לא זז".

גם ח"כ לביא תקפה את הרשות ואמרה: "הבטיחו לנו הבטחות בדיון הקודם לפני מספר חודשים ואלה לא ממומשות, הנושא הזה הוא נושא משותף לכולנו, נדהמנו מהיקף התופעה. מדובר בהתנהלות שערורייתית של חברות הביטוח, שמסרבות לבטח נהגים באופן שרירותי גם במקרים של שתי תאונות בלבד, קלות כחמורות, לעיתים אף שלא באשמת הנהג. זה מצב אליו עלול להיקלע כל נהג במהלך שלוש שנים. לכולנו יש ילדים, נהגים צעירים ועוד, אין פה אלטרנטיבה למבוטח ומרבים נמנע ביטוח צד ג'".

גרטי

אלעד אלקובי, נציג רשות שוק ההון, השיב: "בשיחות עם החברות אין חברה שאומרת ׳אני מסרבת לכל אחד עם שתי תביעות ומעלה׳, אבל יש מצבים שמסרבים למבוטחים חדשים להיכנס עם שתי תביעות, יש חברות שמקבלות גם עם שלוש תביעות. ביקשנו להוסיף נדבך נוסף ל'הר הביטוח' ולאפשר למבוטחים לקבל את היסטוריית התביעות שלהם במהירות ובקלות. יש פער בין המידע שמועבר למציאות בשטח, זה יכול לשנות קצת את התמונה. אני חושב שגם החברות החדשות שנכנסות לשוק יתנו פתרונות".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "לכן דובר בישיבה הקודמת שתבואו ותגידו מה הכללים שאתם קובעים והחברות יפעלו לפיהם; אין לי טענה לחברת ביטוח שתבוא ותגיד ׳נכון שאלה הכללים אבל מבוטח מסוים מבחינתה מסוכן והוא צריך לקבל אישור חריג׳, אבל צריך כללים. ציפינו שתביאו מדרג לכאן, שתגיעו להסכמות ואני מאוד מאוכזב".

חיוב חברות הביטוח

סו"ב ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני ביטוח: "התכנסנו בדצמבר 2017 בוועדה, אז התבקשו רשות שוק ההון ואיגוד חברות הביטוח לבוא עם פתרון שבינתיים לא עלה לדיון. לצערי התופעה רק הולכת ומחמירה. לא יכול להיות שמבוטח שהחנה את הרכב בקניון חזר ומצא את האוטו שלו אחרי תאונה ואחרי חודשיים נפל עליו עץ, יש לו שתי תביעות וחברות הביטוח לא מקבלות אותו.

"אותם אנשים נוסעים ללא ביטוח ואין מי שמשלם לנהג שנפגע. אנו מצפים שתצא מכאן הודעה חד משמעית מאיגוד חברות הביטוח שהחל מהיום מקבלים מבוטחים גם עם שתי תביעות".

סו"ב ישראל גרטי, יו"ר הוועדה האלמנטרית בלשכת סוכני ביטוח הוסיף ואמר: ״באחריות כולנו למצוא את הפתרון לכך שאותם מסורבי ביטוח יוכלו להיות מבוטחים. אנחנו לא מעוניינים שחברות הביטוח יפשטו את הרגל, זה ברור. עם זאת, קיימת טכנולוגיה מתקדמת ואפשר לחייב מבוטח בהתקנת מערכת מובילאי למשל״.

ח"כ מיקי לוי: "בארצות הברית העסק מאוד ברור, יש מדרג. עשיתי תאונה ראשונה ושנייה, אני משלם פרמיה כזו וכזו. לא יהיה פתרון – רק חקיקה בוועדת הכספים שתקבע חובת ביטוח על פי מדרג".

גיל סלומון, סמנכ"ל איגוד חברות הביטוח: "אנחנו מדברים בעולם תחרותי. חברות רוצות לבטח כמה שיותר, ענף הרכב כבר לא רווחי כבעבר. לכל חברה המדיניות שלה, אחת גובה סכום יותר גבוה, שנייה משנה את התנאים, לא מדובר על אדם שמורד מהכביש, מדובר על ביטוח צד ג'. אדם במצב כלכלי קשה, הבנק מחויב לתת לו הלוואה? לא. זה שוק עסקי ועדיין אין אדם בארץ שאין לו פתרון".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני מאוכזב מאוד, ציפיתי שתעשו דיון עם חברות הביטוח ותבנו מדרג שידבר על המחירים, מספר התאונות, מה קורה אז, האם הביטוח צריך להיות יקר, האם לחייב באמצעי בטיחות, ולצד המדרג הזה גם פתרון לנכים – אין מציאות שלא מבטחים נכה והוא יושב בבית. שהמדרג יציין מה העלות אחרי שתיים, שלוש או ארבע תאונות. אם בתוך חודש לא אקבל את זה נקדם חקיקה".