מכירות כלי הרכב החשמליים בישראל יוכפלו השנה ויגיעו ל-19 אלף, כך עולה מדו"ח הכלכלן הראשי של BDO – חן הרצוג. הדו"ח סוקר את חדירתם לישראל, התחזית לשנים הקרובות ותמונת המצב של המכירות, התשתיות והרגולציה ברחבי העולם. בחמשת החודשים הראשונים של השנה עלו על כבישי ישראל 8,650 כלי רכב חשמליים ונטענים והמגמה צפויה להתחזק בחודשים הבאים.
הרצוג מציין ש-2021 צפויה להיות שנת מפנה במכירות כלי הרכב החשמליים בישראל, ואלה יתפסו נתח שוק של 5.5% מכלל מכירות המכוניות החדשות. למרות הצמיחה, השוק הישראלי עדיין מפגר בתחום זה אחר מדינות אירופה, שם נתח השוק גדול פי שלושה והגיע השנה ל-15% מכלל המכוניות.

יחד עם זאת, הניסיון העולמי מראה שחציית נתח שוק של 5%, שהגענו אליו החודש, מהווה נקודת מפנה בחדירת כלי רכב חשמליים שממנה נרשם זינוק חד במכירות. כך לדוגמה, בהולנד לקח לשוק שנתיים לצמוח, מנתח שוק של 5% לנתח שוק של 25% בשנת 2020, ובשוודיה נרשמה צמיחה תוך שלוש שנים, מ-5% ל-32%.
כשל המדיניות הישראלית
על סמך קצב הצמיחה, מעריכים ב-BDO שבשנת 2025 יגיע מספר כלי הרכב החשמליים והנטענים בישראל ל-215 אלף. לדברי הרצוג, העובדה שישראל מפגרת ביחס למדינות אירופה בחדירת כלי רכב חשמליים מהווה כשל של המדיניות הלאומית. הבעיה היא שהתשתיות הלאומיות עדיין לא ערוכות כדי להתמודד עם מהפכת הרכב החשמלי ואילו תכנון משק החשמל בישראל עדיין מתבצע לפי תחזית שעודכנה לאחרונה בשנת 2018, שאינה כוללת את השפעת כלי הרכב החשמליים על הביקוש לחשמל. התוצאה היא תכנון חסר של תשתיות לאומיות.
על פי הדו"ח, האתגר של הממשלה יהיה הבאה לגבש מדיניות להסרת חסמים ועידוד כניסת רכב חשמלי. לישראל, כמדינה קטנה וצפופה, שמחירי החשמל בה זולים ומחירי הדלק יקרים – יש יתרון בהובלת מהפכת הרכב החשמלי. היתרון למשק הלאומי של הרכב החשמלי נובע משילוב של יתרונות סביבתיים וכלכליים. הרכב החשמלי הוא גם ירוק וגם כחול-לבן, כיוון שמקורות יצור החשמל בישראל הם מיצור מקומי – גז ואנרגיות מתחדשות, בעוד שמקור האנרגיה לרכבי הבנזין הינו נפט מיובא.
כדי להצליח במאבק במשבר האקלים ובמעבר לכלכלה דלת פחמן – לא מספיק רק אנרגיות מתחדשות. תחום התחבורה מהווה מרכיב מרכזי בפליטות מזהמים בישראל, ולכן חייב לתפוס מקום מרכזי במדיניות הפחתת הפליטות, מציינים ב-BDO.