ד"ר ברקת: "הרפורמה תאפשר הוזלה משמעותית במחיר ביטוח הרכב כיום ובעתיד"

הממונה על שוק ההון הודיע על רפורמה בביטוחי הרכב, במסגרתה תוגבר השקיפות למבוטח ויתקיימו פוליסות לואו־קוסט; הרפורמה מגיעה בהמשך למאבק המוצלח של הלשכה בנושא דחיית מבוטחים עם שתי תביעות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

רשות שוק ההון, בראשות ד"ר משה ברקת, פרסמה הוראות שנועדו להוזיל את עלות פוליסות ביטוח רכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג') לציבור הצרכנים, ולאפשר את שיווקם של מוצרים ביטוחים בהתאם למאפייני המבוטח. בין היתר, ההוראות יאפשרו שיווק פוליסות Low Cost ופוליסות המציעות תיקון תאונות קלות ללא רישום תביעה. היעדר רישום תביעה צפוי לחסוך משמעותית בפרמיה העתידית למבוטחים, ובא לסייע למבוטחים החוששים להפעיל את הביטוח מחשש לייקור הפרמיה העתידית.

הרשות מפרסמת את הרפורמה לאור ממצאים המעידים על עליית מחירי החלפים לרכב ומחירי תיקון רכב במסגרת תביעות ביטוח, כאשר סך התביעות ששולמו על ידי חברות הביטוח בענף רכב רכוש נאמדות בכ־ 6 מיליארד שקל בשנה. בשנים האחרונות הפרמיה הממוצעת עלתה לאור הזינוק בעלויות התביעות.

ברקת | צילום: באדיבות הלשכה

על פי נתוני הרשות, הפרמיה הממוצעת לביטוח רכב רכוש עמדה בשנת 2017 על כ־3,000 שקל בממוצע לעומת כ־2,600 שקל בממוצע ב־2010. גובה התביעה הממוצעת עלה מכ־12,300 ב־2010 לכ־16,200 שקל ב־2017 – זינוק של כ־30%.

מהרשות נמסר כי "ההוראות החדשות מסדירות את מערכת היחסים במשולש: חברת הביטוח – שמאי הרכב – המוסך המתקן, וצפויות לצמצם את ניגודי העניינים ביניהם. השפעת ההוראות בתחום זה צפויה להביא להורדת מחירי תיקון הרכב במסגרת תביעת ביטוח וכפועל יוצא להוזיל את מחירי הביטוח; ההוזלה הצפויה לציבור נאמדת בלפחות 300 מיליון שקל בשנה (מאות שקלים בממוצע למבוטח בשנה ר.מ.). בנוסף, על מנת למנוע השפעה על שמאי הרכב ולטפל בחשש לניגודי העניינים בענף, ההוראות מבטלות את רשימות השמאים הקיימות של חברות הביטוח ומייצרות מנגנון בחירת שמאי באופן אקראי.

עוד נמסר, כי ההוראות החדשות מגבירות את השקיפות למבוטחים: "לאור ריבוי המקרים בהם צרכנים לא יכלו לרכוש ביטוח מקיף בשל תביעות קודמות במחיר ראוי וסביר, רשות שוק ההון מחייבת את חברות הביטוח לשקף למבוטחים הן בעת רכישת פוליסת הביטוח והן בעת הגשת תביעה, את המשמעויות הכלכליות של הגשת תביעה על השינוי הצפוי בעלות הביטוח ועל האפשרות לרכישה עתידית של פוליסה באותה החברה". הרשות מחייבת את החברות להציג דירוג שביעות רצון של המבוטח מהטיפול בו, באתר החברה.

צמצום ניגודי עניינים

במטרה לשפר את השירות הניתן למבוטחים וכן לייעל את התהליך המתקיים בין חברות הביטוח למוסכים, רשות שוק ההון קובעת עקרונות שיחייבו את חברות הביטוח ואת המוסכים המוסכמים. ההוראות דורשות כי ההסכם בין חברת ביטוח למוסך יכלול מנגנונים מאזנים בין האינטרס של חברת הביטוח לזה של המוסך המוסכם באופן שיסייע לתהליך התביעה להיות הוגן, יעיל, מהיר, שקוף ומקצועי לטובת מיצוי זכויותיו של המבוטח.

כדי לאפשר לכל מבוטח לקבל החלטה מושכלת לגבי זהות המוסך המוסכם, המוסכים ידורגו על פי סולם ציונים המודד את רמת שביעות הרצון של כל המבוטחים שקיבלו שירות בכל מוסך. הדירוג יאפשר שקיפות מלאה לכלל הציבור ויסייע לשפר את רמת השירות הניתנת על ידי חברות הביטוח ועל ידי המוסכים.

ברקת: "הרפורמה תאפשר גיוון במוצרי הביטוח תוך התאמה טובה יותר ומתן מענה לצרכים השונים של המבוטחים ותאפשר הוזלה משמעותית במחיר הביטוח כיום ובעתיד, תוך שמירה על הוגנות ושקיפות. מיצוי זכויותיו של המבוטח הוא ערך חשוב בעיניי ואני סבור כי צמצום ניגודי העניינים והגברת אי התלות בין השחקנים המעורבים בהליך התביעה, יאפשרו להעניק למבוטח שירות שקוף, מקצועי והוגן"
ההוראות פורסמו השבוע במסגרת טיוטה שהערות לגביה יתקבלו ברשות עד ה־20 ביוני 2019.

בתגובה מסר סו”ב ישראל גרטי, יו”ר הוועדה לביטוח כללי בלשכה: "לשכת סוכני ביטוח מברכת על החלטת רשות שוק ההון; מדובר בבשורה צרכנית שתוזיל את עלויות הביטוח למבוטח. כמו כן, בהמשך למאבק שהלשכה הובילה בנושא דחיית מבוטחים עם שתי תביעות בידי החברות, החליטה הרשות שתביעות קטנות לא יירשמו כתביעה, ובכך הסירה בעצם את החסם של שתי תביעות. אני מעריך שמדובר בהוזלה של מאות שקלים למבוטח ואפילו אלפי שקלים כשמדובר במבוטחים עם שתי תביעות ומעלה.

בנוסף הרפורמה מטפלת בניגודי האינטרסים המובנים שהיו במשולש – חברת ביטוח, שמאי ומוסך, על ידי שקיפות, בחירה אקראית של שמאי בידי המבוטח ודרוג המוסכים באתר החברה. אנו סוכני הביטוח נמשיך להתאים את המוצרים לצרכי המבוטח וכמובן שנמשיך ללוות אותם בכול תהליך שיידרש".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email