האיש שגדל עם ענף הביטוח הישראלי: ”חייו של סוכן הביטוח כיום אינם קלים"

הסיפור האישי של יצחק ברוך (גפן ביטוחים) שזור בהיסטוריה של ענף הביטוח. בראיון מיוחד הוא מספר על העבודה כסוכן אז, והיום
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

בשנת 1958 החל יצחק ברוך (78) בלעסוק בביטוח ומאז הסיפור האישי שלו שזור בהיסטוריה של ענף הביטוח. הוא הכיר אישית את מייסדי הענף בארץ – אם זה משפחת טייבר (ציון), דוד חכמי (הפניקס), ארנסט ומרגוט (הראל).

כששואלים את ברוך במה עסק לפני שנכנס לתחום הביטוח, הוא עונה: ”מעולם לא עבדתי בתחום אחר“. מסתבר, שמיד לאחר שהשתחרר משירותו הצבאי, הוא ”גויס“ בידי שכנו, שהיה מנהל בכיר בחברת הביטוח הגדולה דאז ”ציון“, לבוא ולעבוד בחברה. ”המשרדים היו אז ברחוב אלנבי. עבדתי כפקיד ועסקתי בעיקר ברישום פוליסות“, מספר יצחק. נושא הביטוח מצא חן בעיניו, ולאחר שבחברה עמדו על כישוריו, הוא קודם בתפקידו כשהיה מנהל מחלקה, ואחר כך מבקר סניפים. ”הייתי אחד העובדים הבודדים בשנות ה־60’ שהיה לו רכב צמוד ממקום העבודה“, הוא נזכר בחיוך. במהלך אותן שנים הוא גם נשלח על ידי חברת ציון ללמוד במכון לביטוח, במחזור הראשון שלו.

במסגרת עבודתו כמבקר סניפים של חברת הביטוח ציון, נשלח יצחק לביקורת בסניף החברה ברחוב כצנלסון פינת וייצמן בגבעתיים. ”הסניף נקלע לבעיות, כשההוצאות שלו עלו בהרבה על ההכנסות“, הוא מספר. ”חברת ציון חשבה לוותר על הסניף, ואני חשבתי שאוכל להבריא אותו וביקשתי לנהל את הסניף כסוכן עצמאי. כלומר, הייתי מנהל סניף גבעתיים של חברת ציון, אבל לא כעובד שכיר אלא קיבלתי אחוזים מההכנסות“.

מנציחים את הבן

כך הוקמה סוכנות ”גפן ביטוחים“ בשנת 1970 ,שהיום היא מהסוכנויות הגדולות בישראל, ומעסיקה כ־120 סוכנים בסניפים בכל רחבי הארץ. השבוע אף זכו הסוכנות ואחד מסוכניה בפרסי הצטיינות מטעם ”הפניקס“. הסוכנות היא גם בעלת הזיכיון של ה“פול“ בתל אביב ובחיפה.

ברוך מעניק מבט על הסיפור ההיסטורי של ענף הביטוח המקומי
ברוך מעניק מבט על הסיפור ההיסטורי של ענף הביטוח המקומי

לפני כ־11 שנים שכל יצחק את בנו דורון ברוך ז“ל. משפחת ברוך הנציחה אותו, בין היתר, כשהקימה על שמו את ”בית דורון“ ברמת גן, מרכז תרבות ופנאי, בשיתוף עם עיריית רמת גן.

לפני 24 שנים עבר ניהול הסוכנות לדור השני, לבן – רונן ברוך. יצחק עצמו הוא יו“ר גפן ביטוחים. הוא מגיע מדי יום לסוכנות, מסייע ואף עוסק בתחומים עסקיים נוספים.

חשיבות מכרעת

ליצחק ברוך יש ביקורת על הרגולציה המכבידה בענף הביטוח. ”מצד אחד, טוב שענף הביטוח מבוקר ומפוקח. מאידך, אם כל יום נזרקת עלינו גזירה חדשה, וזה לצד העובדה ששולי הרווח הולכים וקטנים בגלל התחרות עם השיווק הישיר, הופך את חייו של סוכן הביטוח כיום ללא קלים“. כשהוא משווה את המצב היום למצב בשנים בהן הוא עצמו התפתח כסוכן ביטוח – קובע ברוך כי אז היה קל יותר. ”אמנם לא מכרתי פוליסות באופן אישי, כי תמיד הייתי סוכן של סוכנים, אבל התנאים בחברות היו דומים והמחירים אחידים – עם זה עבדנו וזה עבד היטב“, הוא מסכם.

ואולם, הוא בטוח שסוכן הביטוח לא ייעלם, והוא מרוצה מפסיקת בית המשפט נגד ”קמפיין שוקה“ של ביטוח ישיר אותו הוא מכנה ”מכוער ופוגעני“. לדבריו, ”לסוכן הביטוח חשיבות מכרעת בקשר בין חברת הביטוח ללקוח“, הוא אומר. ”הלקוחות לא יוותרו על המגע האישי והיחס הפרטני. מה שסוכן הביטוח יכול להשיג עבורם – פקיד של שיווק ישיר לא יטרח להשיג“.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email