ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בתחילת השבוע את תמיכת הממשלה בהצעת חוק לפיה על כל אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי תהיה חובת נשיאת לוחית זיהוי. את הצעת החוק יזמו חברי כנסת ממפלגת יהדות התורה בראשות ח"כ יעקב אשר, והיא תעלה בקרוב לקריאה טרומית.
על פי הצעת החוק ייקבע בפקודת התעבורה כי "על אופניים ממונעים או קורקינט ממונע, תותקן לוחית זיהוי הנושאת את מספר הרישום של בעל האופניים הממונעים או הקורקינט הממונע".

בדברי ההסבר לחוק צוין כי לכלי רכב אלו יכולת לנוע במהירות גבוהה מכלי רכב דומים שאינם ממונעים, וכתוצאה מכך הולכי רגל רבים, כמו גם רוכבים רבים, נפגעים בתאונות דרכים. כדי להתמודד עם סכנה זו ולהילחם בעבירות התנועה הרבות המבוצעות בכלים אלו אשר מסכנות חיי אדם, נערכו תיקוני חקיקה שונים. עם זאת, חרף תיקוני החקיקה השינוי בתרבות הנהיגה מזערי בשל הקושי לבצע אכיפה כלפי כלי רכב שאינם נושאים כל אמצעי זיהוי.
כמעט תאונה
ח"כ אשר ציין מחקר מקיף שנערך לאחרונה שהראה כי כ-62% מבני הנוער הרוכבים על אופניים חשמליים היו במצב של "כמעט תאונה". נתון זה מצביע, לדבריו, על היעדר אכיפה מספקת ועל תרבות הנהיגה המסוכנת בכלי רכב אלו חרף החוקים והתקנות שנועדו להסדיר את הרכיבה בהם.
עוד צוין, כי אמצעי הזיהוי יאפשרו לחברות הביטוח לספק פוליסות ביטוח תאונות אישיות וביטוח צד ג' לרוכבי אופניים וקורקינטים ממונעים. כמו כן, לוחית הזיהוי תסייע בצמצום תופעת גניבות אופניים וכלי רכב ממונעים, תופעה עמה מתמודדים בעליהם של כלי רכב אלו.
עוד מוצע בחוק לקבוע כי הרישום יהיה על שם הבעלים ולא על כלי הרכב כפי שנהוג במדינות רבות בעולם, בהן מספר הזיהוי בכלי הרכב הוא על שם הבעלים, כדי להקל על הליכי רישום הכלים הממונעים, ובפרט בעת העברת בעלות. שיטת זיהוי זו אינה מצריכה רישום של כלי הרכב וחריטת מספר שילדה על גבי כלי הרכב. לפיכך, השיטה מצריכה רישום בפעם הראשונה בלבד ולא בכל העברת בעלות של כלי הרכב.