האם תקום בקרוב חברת ביטוח חדשה בישראל?

כחלון וסלינגר פרסמו הקלות משמעותיות לכניסת חברות ביטוח חדשות לשוק ובראשן הפחתה דרמטית של דרישת ההון המינימלי לקבלת רישיון מבטח
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שר האוצר, משה כחלון, והממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, פרסמו טיוטת תקנות לרישיון מבטח שבאות להגביר את התחרות בשוק הביטוח.

על פי התקנות החדשות תופחת באופן דרמטי דרישת ההון ממי שיבקש לקבל רישיון ביטוח. חברה שתרצה לקבל רישיון מבטח בביטוח כללי, לדוגמה, תידרש להון מינימלי בסך 10 מיליוני שקלים בלבד, לעומת 59 מיליון שקל, ההון המינימלי הנדרש כיום מחברת ביטוח
העוסקת בביטוח כללי. לרישיון ביטוח החיים יידרש 15 מיליון שקל לעומת 52 מיליון שקל כיום. חברות שיעסקו בתחום ביטוח חיים בנוסף לביטוח כללי, יידרשו להון של 25 מיליון שקל במקום 89 מיליון שקל כיום.

סלינגר | צילום: דוברות האוצר

באוצר מציינים כי הפחתת ההון הנדרשת לקבלת רישיון תעודד את כניסתן של חברות ביטוח חדשות לשוק, ביניהן גופים מבוססי חדשנות טכנולוגית שיתרמו להגדלת היצע המוצרים והפחתת מחיריהם עבור ציבור המבוטחים. המהלך הוא חלק מיישום משטר
ההון סולבנסי 2 על חברות ביטוח בישראל, והסכומים שנקבעו בו דומים לסכומים שנהוגים בכל מדינות האיחוד האירופי.

יש לציין, כי לפני מספר חודשים הגיש אודי דגני, בעלי סוכנות אודי דגני המתמחה בביטוחי רכב דו־ גלגלי, בקשה להקמת חברת ביטוח בתחום ביטוחי רכב בשם "הארט", אך בינתיים הוא מעכב את הבקשה כדי לגבש מחדש את תכנית ההקמה וההתהוות של החברה.
ברשות שוק ההון מציינים כי הקמה של חברת ביטוח חדשה, כמו גם הרחבת רישיון של חברת ביטוח קיימת, "מאופיינים בפיזור סיכונים מצומצם, חוסר ניסיון וסיכון תפעולי משמעותי, המחייבים קיומה של כרית ביטחון, בדמות דרישת הון עצמי מזערי, שתבטיח את
קיום ההתחייבויות לציבור המבוטחים בראשית הפעילות. יחד עם זאת, היא מהווה גם חסם כניסה לשוק הביטוח. על מנת להגביר את התחרותיות בשוק הביטוח, מוצע להפחית את דרישות ההון לצורך קבלת רישיון חברת ביטוח".

עם זאת, בהודעה מצוין כי על אף האמור, בסמכותה של הממונה להגדיל את דרישות ההון ב־50% יותר מהסכומים שנקבעו. "מדובר בצעד נוסף במסגרת המאבק שלנו להפחתת הרגולציה, הביורוקרטיה והריכוזיות במשק. הגיע הזמן לפתוח את השוק לשחקנים
טכנולוגיים מהדור החדש שיהוו זריקת מרץ לתחרות בענף", אמר השר כחלון. "הפחתת חסמי הכניסה תתרום לקידום התחרות בשוק הביטוח הישראלי. כניסתן של חברות חדשות מבוססות טכנולוגיה וחדשנות שיציעו מוצרים חדשים, יתרמו לפיתוח שוק
הביטוח בישראל ולרווחת ציבור המבוטחים", הוסיפה סלינגר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email