השרברב יעקב ניפל סיכם עם יזם הנדל"ן משה בונה המון שיבצע את כל עבודות האינסטלציה בפרויקט חדש שלו. בהסכם ביניהם סוכם כי יקזז משה 0.8% מכל תשלום שיגיע ליעקב תמורת הכיסוי של האחרון בביטוח העבודות הקבלניות של הפרויקט. אולם יועץ הביטוח של הפרויקט, מר איציק אחיטופל, דורש כי יעקב יספק אישור קיום ביטוח לאחריות מקצועית ואחריות המוצר.
אץ ורץ יעקב לסוכן הביטוח שלו, אפרים משובב, ומבקש ממנו את הפוליסה הנדרשת וחתימה על אישור קיום הביטוח. כעבור שנה, כשמגיע הזמן לחידוש, פונה הסוכן לאינסטלטור, אך זה אומר כי מסר את הפרויקט ואין לו עוד צורך בכיסוי. אפרים שומר את הקלטת השיחה ולא מחדש את הפוליסה. כעבור שנה וחצי מקבל יעקב מכתב מהעו"ד של משה, שמודיע לו שהגיעה תביעה על נזק עקב פיצוץ במערכת מים שבנה, והוא מצרף אותו בהודעת צד ג' לתביעה.

מצב קטסטרופלי
יעקב חושב לעצמו שמזל שיועץ הביטוח דרש ביטוח אחריות מקצועית וביטוח אחריות מוצר. הוא הרים טלפון לסוכן שלו ומודיע לו שיפתח תביעה לפוליסה ומבקש שחברת הביטוח תמנה לו עו"ד. הסוכן בודק ומגלה שמאחר ופוליסת אחריות מוצר ואחריות מקצועית הן פוליסות על בסיס הגשת תביעה. מרגע שהפוליסה לא חודשה אין כיסוי, ואז בזעמו מצרף יעקב את אפרים לתביעה בהודעת צד ג'.
מצב זה קורה לכל אחד כמעט מאיתנו, אומנם למזלנו לא כל פוליסה מגיעה לבית המשפט. עם זאת, מעט מהסוכנים קיבלו הודעת מצד ג' בגלל זה. המצב היום הוא קטסטרופלי – חברות הביטוח מוכרות כיסוי בידיעה כי ברגע האמת לא יהיה כיסוי. גם היועצים, שלא דורשים כיסוי עד לסוף תקופת ההתישנות כביכול, עושים את עבודתם ומי שנשאר לא כיסוי זה המבוטח הקטן.
למצב זה יש פתרון לטווח הקצר: אסור לסוכן מקצועי לוותר על חידוש הפוליסה. עליו להסביר טוב מאוד למבוטח, כבר בזמן רכישת הפוליסה, את המשמעות של פוליסה על בסיס הגשת תביעה. בטווח הארוך, על הפיקוח לדאוג שיהיה פתרון על בסיס אירוע. כי כרגע, לפחות בתחום זה, חברות הביטוח מוכרות כיסוי בידיעה שברגע האמת רוב הסיכויים שלא יהיה כיסוי. ושוב מקרה כזה מדגיש את הצורך בסוכן מקצוען.
הכותב הוא חבר הוועדה האלמנטרית בלשכה