כולם מדברים על דיגיטל, ובשנים האחרונות הדיגיטל תופס את מקומו גם בענף הביטוח. כל סוכן ביטוח יודע שבאמצעות כלים דיגיטליים ניתן להנגיש את שירותי הביטוח לציבור הרחב, כך שחובה על סוכני הביטוח להתעדכן בכל מה שקשור בטכנולוגיות החדשות וההיבטים המשפטיים שלהן.
תקנות ה־GDPR שנכנסו לתוקף במאי 2018 הן עדיין נושא רלוונטי. ובנושא זה עסקו רבות גם בוועידה הטכנולוגית של עיתון כלכליסט שהתקיימה בשבוע שעבר.
תקשורת בין אנשים
"מומחים מכל העולם דואגים לחווית הפרטיות של הלקוחות שלנו, אנחנו מאפשרים לאנשים לתקשר במהירות באופן שבו הם אוהבים. מבלי להיחשף לתוכן פוגעני". כך מספרת ג׳רמי גורמן, מנהלת המוצר של אפליקציית שיתוף התמונות העולמית סנאפצ׳ט. גורמן, שעזבה קריירה מצליחה באמזון, ספקית שירותי מסחר אלקטרוני ושירותי מחשוב ענן לטובת תפקידה בסנאפצ׳ט, לא חשבה שהיא מגיעה לראיון עבודה.

הליבה של אפליקציית סנאפצ׳ט מושתת על תקשורת בין אנשים. לא מתקשרים בה בקול, או בטקסט, אלא בתמונות. כולנו מכירים את הביטוי השגור 'תמונה שווה אלף מילים' – וכך האפליקציה מעוצבת. לאפליקציית סנאפצ׳ט 210 מיליון משתמשים ברחבי העולם בטווח הגילאים 13־24. באפליקציה הזו אנשים מכירים חברים חדשים, מגלים את הביטחון העצמי שלהם.
גורמן מסבירה שהיא לא באה לצייר תמונה ורודה. היא יודעת מה קורה שם בחוץ. היא הגיעה להסביר איך שומרים על פרטיות. הרי כבר שנה שכולם מדברים רק על GDPR. הכנות ל־GDPR, הסברים לתקנות, דרכי מעקף, שינוי מדיניות בחברות ענק ועוד. איך סנאפצ׳ט הגיעה למפגש עם תקנות ה־GDPR?
"כל האפליקציה עוצבה כאשר לקחו מראש בחשבון את נושא הפרטיות. אי אפשר להיכנס סתם לערוץ ולצפות בו. אנחנו חייבים להיות חברים אמיתיים".
אחריות על המידע
אחרי גורמן עלתה לדבר שירי דולב, נשיאת NSO, חברת פתרונות מתקדמים בתחום הסייבר. היא הסבירה שהטרור, הסמים והפשע נמצאים בכל מקום, ולכן במעבר חד מההרצאה שציירה עולם ורוד, היא רוצה קצת לנפץ את האשליה של האידיליה, ולהחזיר אותנו לקרקע.
הפשע והמדון נמצאים גם ברשתות החברתיות. הטרוריסטים מתבטאים שם, הם מצהירים על הכוונות שלהם, וזה מוצג לעיני כל. זה קורה במדינות שונות, אנחנו מדינה למודת טרור, אבל גם באירופה, ארה״ב ואסיה למדו דבר או שניים על טרור בשנים האחרונות. האינטרנט רווי בסמים, טרוריסטים, רוצחים ועברייני מין. כל המודיעין נגדם שוכב על הרצפה וממתין שליקטו אותו.
זהו האתגר של גופי המודיעין בעולם: מצד אחד לשמור על הפרטיות של האינדיבידואלים, ומצד שני לחשוף את הפושעים ולמנוע מהם את הזכויות שמגיעות לכל אדם חף מפשע.
בנוסף, כמויות המידע שקיים ברשת הן עצומות, עולם הביג דאטה מקשה על האיתור של הפושעים, מאוד קשה לעשות את הפעולה הנכונה בזמן כדי למנוע פיגוע, משלוח סמים, פדופיליה, או אונס. מומחי הביטחון הגדולים ביותר מדברים היום על דייג של מידע רלוונטי מתוך כמויות אסטרונומיות של מידע, תוך שמירה על אתיקה מקצועית וזכות הפרט לפרטיות.
חברת NSO לא פורצת או מפרה חוק כדי להגיע למידע, היא אינה חברת ריגול. ל־ NSO טכנולוגיה פורצת דרך שנמכרת לרשויות ממשלתיות בלבד. והיא מוכרת דרך לגשת אל מידע חיוני שרק לממשל יש הדרך והאחריות הבלעדית לטפל בו.
לסיכום, כל סוכן ביטוח צריך להכיר את הסיכונים ואת הדרכים להגנה על פרטיות לקוחותיו, המבוטחים. יש להתעדכן בתחומים הרלוונטים וכך לדעת כיצד לאזן בין שלל ההגנות והחרויות, תוך שקלול ההיבטים המשפטיים.
הכותב הינו מנהל מערכות מידע בלשכת סוכני ביטוח