הוועדה לפניות ציבור בכנסת: על הגופים המוסדיים לשלוח דו"חות בדואר כברירת מחדל

ח"כ ישראל אייכלר: "למרות הקדמה הטכנולוגית, עדיין ישנם אזרחים שאינם מחוברים לטכנולוגיה ואינם מורגלים בשימוש באמצעים הללו"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר, התכנסה השבוע לאחר פניות של אזרחים שפנו לוועדה בעקבות הוראת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון דורית סלינגר. הממונה פרסמה בסוף 2017 הוראות לגופים המוסדיים המשנות את ברירת המחדל בשליחת הדוחות השנתיים לחוסכים ומבוטחים, לכתובת דואר אלקטרוני או כמסרון לטלפון הנייד.

בהתאם להוראות, הגוף המוסדי יאפשר לכל חוסך ומבוטח להחליט באיזה אמצעי הוא מעוניין לקבל את הדוח השנתי. אם לא בחר החוסך אחרת, ויש בידי רשות הגוף המוסדי כתובת דואר אלקטרוני של החוסך או מספר טלפון נייד, ברירת המחדל היא שהדוח השנתי יישלח לאחד מהם.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר (יהדות התורה) הציג תלונות שהתקבלו בוועדה ואמר כי "למרות הקדמה הטכנולוגית, ולמרות הצורך בשמירה על איכות הסביבה והחיסכון בנייר, עדיין ישנם אזרחים שאינם מחוברים לטכנולוגיה, אם ממניעים אידאולוגיים, או אזרחים מבוגרים ועולים חדשים שאינם מורגלים בשימוש באמצעים הללו. הוועדה דורשת לבטל את ההחלטה ולחזור לשלוח דו"חות נייר בדואר כברירת מחדל. מי שיבחר לקבל בדואר אלקטרוני במקום דואר רגיל יודיע לרשות, ובחירתו תכובד".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) טען: "גם בלשכתי התקבלו תלונות רבות בנושא. ההוראה הזו יש בה כדי לפגוע בצורה אנושה ביכולת של האוכלוסייה המבוגרת וגם אנשים מהיישוב שלא משתמשים בכל אמצעי הטכנולוגיה. הם עלולים להישאר מאחור ושכרינו יצא בהפסדנו. הוויכוח העיקרי הוא על ברירת המחדל. לטעמי, מטרת האגף היא לשמור גם על המבוטחים, דבר שהוא מתקשה לעשות בשנים האחרונות. אני לא רואה מאיפה מגיעה הדחיפות לשנות את ברירת המחדל. החשש שלנו הוא שאנשים יפלו בין הכיסאות. מה שנכון לעשות זה להותיר את ברירת המחדל על כנה ומי שירצה יעבור למייל ומי שירצה יישאר עם מכתבים".

ח"כ אברהם נגוסה (ליכוד): "נכון שהמדינה מתקדמת מבחינה טכנולוגית, אבל בחברה שלנו לא כולם באותה רמה. מדינת ישראל קולטת עלייה גם מארצות מתקדמות טכנולוגית וגם מארצות שנמצאות עוד בתקופת הבניינים. במהלך הזה אנחנו פוגעים באלה שלא יכולים להתמודד עם הטכנולוגיה ובהם עולים חדשים מאתיופיה, הודו ותימן, וגם ממדינות יותר מודרניות. אפשר גם לשלוח בדואר וגם במייל, ובדרך זו לא לעצור את הטכנולוגיה וגם לא לפגוע באחרים". הציבור לא פותח מעטפות

שלי סבן, מנהלת מחלקת הפנסיה ברשות שוק ההון: "כל הצעדים שהרשות עשתה בשנים האחרונות ובוודאי גם בעניין הזה, תכליתם היא לטובת המבוטחים בלבד. הציבור פסיבי, ואנשים לא פותחים את המעטפות. המטרה שלנו הייתה להנגיש ככל הניתן את הדו"ח למבוטחים. יחד עם זאת, החוזר לא חל על פנסיונרים ועל מי שלא עדכן כתובת מייל.

"לגבי הטענה שאנשים לא מקבלים תשובות, אנחנו בוחנים איך נכון להתנהל עם זה. אנחנו קשובים לרחשי הציבור, וצריך לזכור שעלויות בסוף זה על חשבון המבוטחים והמטרה שלנו היא להוזיל את דמי הניהול למבוטחים".

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר סיכם: "הפתרון יבוא אך ורק באמצעות השבת ברירת המחדל על כנה: רשות שוק ההון אינה חשודה בגרימת עוול מתוך רצון להרע לאזרח, אך הדרך להוכיח זאת היא להשיב את ברירת המחדל ולשלוח דו"חות בדואר כפי שהיה עד עכשיו".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email