הוזלת הביטוח לאופנועים אושרה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה

ח"כ זוהר: "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאוכלוסייה שרוצה לנסוע ברכב דו־גלגלי לא תעשה זאת בגלל מחירי הביטוחים"

מליאת הכנסת אישרה ביום שני השבוע בקריאה ראשונה את הצעת חוק לתיקון פקודת רכב מנועי )העלאת מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח(, התשע"ח – 2018 של חברי הכנסת מיקי מכלוף זוהר, איתן כבל ויצחק וקנין.

על פי הצעת החוק יועלה מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח למימון העלות לביטוח אופנועים במסגרת הפול (המאגר הישראלי לביטוח רכב שליד איגוד חברות הביטוח בישראל) לשיעור של עד 8.5% במקום 6.5% מעלות הסיכון הטהור. מרכיב ההעמסה הוא הסכום שעל מבוטח שאינו מבוטח בפול לשלם על מנת לסבסד את עלויות ההשתתפות של מבטח במסגרת הפול.

ח"כ מיקי זוהר

בדברי ההסבר נכתב: "שיטת הביטוח בישראל בשל פגיעות גוף בתאונות דרכים מבוססת על שיטת "העדר אשם". בפועל, השיטה מטילה על הנפגע את האחריות הביטוחית לנזקיו. כך, נהג משאית צריך לבטח עצמו לא כנגד פגיעה בנהגים אחרים אלא כנגד היפגעותו בתאונה, מה שאמור היה להפחית את תעריפי הביטוח שלו. המחוקק ראה לנכון לשנות עיקרון זה על ידי הטלת האחריות הביטוחית המוחלטת לפגיעות גוף של הולכי רגל ורוכבי אופניים. כך פטורים מביטוח חובה הולכי רגל ורוכבי אופניים.

ח"כ זוהר: "מחירי הביטוחים לרכבים דו גלגליים הרקיעו שחקים עד הרגע שאנחנו כמחוקקים צריכים להתערב על מנת להוריד את המחירים למקום סביר. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאוכלוסייה שרוצה לנסוע ברכב דו־גלגלי לא תעשה זאת בגלל מחירי הביטוחים. ההצעה הזו תביא לירידה בביטוחים לרכבים דו־גלגליים, וייתכן שתוביל גם לעלייה קלה במחירי הביטוחים של הרכבים הדו־גלגליים. יש אינטרס ברור שיהיו רכבים דו־גלגליים, ככה אנחנו חוסכים בפקקים, בזיהום אוויר ובדלק. לכן במאזן הכללי זו חקיקה נכונה וטובה".

ח"כ מיקי לוי התנגד להצעה ואמר: "למה להשית את העלויות על כל אזרחי מדינת ישראל בעלי הרכב? אם החוק הזה צודק, יבוא האוצר ויביא את התקציב המתאים. נורא קל לממשלה לבוא ולהגיד אני מכניסה את ידי לתוך כיסו של האזרח".

45 תמכו, שישה התנגדו ושניים נמנעו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת.