"הוראות ה־IDD החדשות משפרות את הגנת הצרכן"

BIPAR מברכת על ההוראות המתוקנות בתיווך בביטוח, המבטיחות יותר שקיפות ומידע לצרכן
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
יוסי מנור
יוסי מנור

 

ב-30 ביוני 2015, לאחר משא ומתן משולש בין מועצת האיחוד האירופי, הפרלמנט האירופי והנציבות האירופית, הושג הסכם פוליטי על ההצעה להוראה מתוקנת בתיווך בביטוח, הנקראת כיום הוראת הפצת ביטוח (IDD). ה־IDD מחזק את הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים של סוכני הביטוח והמתווכים הפיננסיים. לדעת הנהלת BIPAR (הפדרציה האירופית המייצגת סוכני ביטוח, ברוקרים ומתווכים פיננסים) קבלת הכללים החדשים היתה צפויה, אבל ההשפעה האמיתית שלהם תהיה תלויה ברצף המילים, המשפטים והפסקאות שבהסכם – וכיצד כל זה הולך להיות מיושם.

BIPAR מברך על ההיקף הרחב הרבה יותר של ההוראות החדשות, אשר חלות גם על סוכנויות חיתום ומתווכים נלווים, כמו ספקי שירות ומפיצים של מוצרים על בסיס נלווה לתיווך בביטוח. פול קרטי, יו"ר הוועדה לענייני האיחוד האירופי של BIPAR, אמר כי "BIPAR מאמין שבכל הרמות מגיע למבוטחים מידע והגנה דומים בכל מקום שבו הם קונים את הביטוח שלהם". לדברי קרטי, "מנקודת מבט של הגנת צרכן, ה־IDD יאפשר ללקוחות לקבל חוזה על בסיס מידע ברור ומשמעותי, כך שהם יכולים לקבל החלטה מושכלת לגבי מוצרי הביטוח שלהם. אנו מברכים על התקדמות בשיפור הגנת צרכן".

טיוטת הכללים

על פי הכללים החדשים, תוקנו דרישות המידע בין כל ערוצי הפצת הביטוח, לרבות חברות ביטוח ומתווכי ביטוח. כל מפיצי הביטוח צריכים להיות רשומים באמצעות רשות מוסמכת במדינת החברה. הברוקרים וצוות המכירות שלהם צריכים להיות מואמנים היטב, כדי לענות על הבקשות והצרכים של הלקוחות. החברות צריכות להיות מסוגלות לשלוט בצורה יעילה ולהעריך את הידע והמיומנות של צוות המכירות, והמפיצים (סוכני הבית השכירים) צריכים להשיג לפחות 15 שעות של הכשרה מקצועית מתמשכת בשנה. כל משווקי הביטוח העצמאיים חייבים לרכוש אחריות מקצועית, בכיסוי של 1.25 מיליון יורו לפחות מפני תביעות רשלנות מקצועיות. הכללים לא חלים על כל הפצת הביטוח; הפטור מהכללים צפוי כאשר, למשל, הביטוח הינו לאספקת סחורות או שירותים, ומכסה את הסיכון של נזק או גניבה, או כאשר סכום הפרמיה ששולמה עבור הביטוח אינו עולה על 600 יורו, מחושב על בסיס שנתי.

מידע ברור

לפני החתימה על חוזה ביטוח כללי, כל הרוכשים יקבלו ללא תשלום מידע על סוג הביטוח, חובות על פי החוזה, סיכונים מבוטחים ולא מבוטחים אשר נכללו בחוזה, אמצעי תשלום ופרמיות – והכל בשפה פשוטה ומובנת.

חובות דומים כבר קיימים למוצרי ביטוח חיים מורכבים, תחת מפיצי ביטוח אשר יצטרכו לספק את זהותם, את פרטי הקשר שלהם ושל הארגון שבו הם כלולים.

סוכנים (שכירים או עצמאים) צריכים גם ליידע את הרוכשים בדבר העלות הכוללת של החוזה, כולל חיובי ייעוץ ושירות. מפיצי ביטוח יצטרכו לחשוף כל ניגוד עניינים ללקוח. יתר על כן, הסדרי התגמול שלהם לא יכללו תמריצים תמורת המלצה על ביטוח מסוים. בנוסף, חלק ממדינות האיחוד האירופי עשויות לחייב מפיצי ביטוח לחשוף שכר, עמלות והטבות אחרות.

חבילות ביטוח

כאשר חוזה ביטוח נמכר כמוצר נלווה לשירותים או מוצרים אחרים כחלק מחבילה, לקוחות צריכים להיות מסוגלים לקנות את הרכיבים השונים במשותף או בנפרד, בהתאם לצרכים שלהם, ולקבל פרמיה, תמחור ומידע סיכון עבור כל הרכיבים.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email