הלשכה בעתירה לביה"מ: יש לבטל החלטת הממונה להעניק רישיון סוכן לחברת MAX

רוזנפלד: "מקס מבקשת לפעול בשיטת האח הגדול ולעשות שימוש במידע שהיא אוספת אודות לקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב לצורך מתן שירותי תיווך בביטוח. זה פוגע בתחרותיות ופוגע בפרטיות הלקוחות"
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

לשכת סוכני הביטוח הגישה ביום ראשון עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד החלטת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, ד"ר משה ברקת, להעניק רישיון סוכן ביטוח לחברת מקס איט פיננסיים בע"מ. הלשכה מבקשת לבטל החלטת הממונה, או לחילופין בלבד, להורות כי הממונה "ישקול מחדש את בקשת מקס לקבלת רישיון סוכן ביטוח, בשים לב לנזק התחרותי הצפוי מכניסת מקס לתחום התיווך בביטוח ולרבות בחינת הצורך בהטלת מגבלות על פעילות מקס בתחום זה". העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין רונית אמיר-יניב, עידו חיטמן, שני רפפורט, שגיא שיף וגיא ירום ממשרד יגאל ארנון ושות'. העתירה נתמכת בחוות דעת של פרופ' עדי אייל, מומחה לכלכלה, תחרות והגבלים עסקיים מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.

בעתירה טוענת לשכת סוכני הביטוח לפגיעה בשלוש נקודות מרכזיות:
  • החלטת הממונה לתת למקס רישיון סוכן ביטוח תביא לפגיעה אנושה בתחרות בשוק התיווך למוצרי ביטוח (שוק סוכני הביטוח) ולפגיעה בסוכני הביטוח העצמאיים והמאוגדים בשל היתרון האדיר והחד צדדי של מקס במידע אישי על פני יתר סוכני הביטוח.
  • החלטת הממונה עשויה להביא לפגיעה ברמת השירות למבוטחים. מתן שירות על ידי סוכן ביטוח דורש מיומנות וניסיון, קל וחומר על רקע הפסיקה אשר הטילה חובות שונות על סוכן הביטוח כלפי המבוטח. קיים חשש כבד כי מקס לא תוכל להעניק למבוטחים שירות בדומה ליתר סוכני ביטוח הפועלים בשוק.
  • החלטת הממונה לאפשר למקס לעשות שימוש בנתונים האישיים אודות לקוחותיה הצבורים במאגרי המידע שלה לצורך פעילות כסוכן ביטוח תפגע בפרטיות המבוטחים, כאשר הממונה לא התייעץ בעניין זה לפני החלטתו עם הרגולטור – הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.
המאבק בכניסת חברות כרטיסי האשראי לענף הביטוח. צילום: shutterstock
התחרות בענף צריכה להיות חופשית והוגנת. צילום: shutterstock
פגיעה בפרטיות

נשיא לשכת סוכני הביטוח, סו"ב ליאור רוזנפלד, מוסיף: "חברת מקס מבקשת לפעול בשיטת האח הגדול ולעשות שימוש במידע שהיא אוספת אודות לקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב לצורך מתן שירותי תיווך בביטוח, זה פוגע בתחרותיות ופוגע בפרטיות הלקוחות.

"טובת המבוטחים, רמת השירות ואיכותו הם הדבר הראשון העומד לנגד עינינו, בדיוק כפי שאנו מתנגדים למתן שירותים פנסיונים באמצעים דיגיטליים, ללא ניסיון והיכרות של הנציגים עם עולם הביטוח ועם יתרון חד צדדי, כך אנו מתנגדים גם במקרה זה. אנו בעד תחרות חופשית והוגנת בתנאים שווים".

כדי להמחיש את הפגיעה בתחרות נטען בעתירה, כי "מטרתה של מקס להציע ללקוחותיה בשוק ההנפקה, הסליקה והתפעול של כרטיסי חיוב מוצרי ביטוח שונים, וזאת על בסיס המידע שהיא אוספת על השימושים שלקוחות אלה עשו בכרטיסי האשראי שלה. (בעתירה מצוין כי על פי דו"חות מקס עצמה, היא מחזיקה בכ-25% משוק כרטיסי האשראי. ר.מ.).

"כך, לשם הדוגמה, מקס תוכל לזהות בבסיס הנתונים שלה כי לקוח פלוני שלה משלם בכרטיס האשראי לסוכנות למכירת רכב, ותוכל לפנות אליו, בתזמון מושלם, בהצעה ממוקדת ותפורה למידותיו לרכישת ביטוח מקיף לרכב. בדומה, מקס תוכל לאתר כי לקוח אלמוני שלה רכש פריטי ריהוט רבים או תכשיטים, ותוכל לפנות אליו, בתזמון מושלם, בהצעה אישית לרכישת ביטוח תכולת דירה. מקס גם תוכל להתאים מראש את מחירה של הפוליסה בהתאם לאמצעיו הכלכליים של הלקוח, כפי שאלה מתבטאים בדפוסי ההוצאה שלו במערכות המידע שלה. בנוסף, תוכל מקס לזהות עסקאות ביטוח קיימות שערך הלקוח, לדעת את מחירן, ולפנות ללקוח בהצעה יזומה מתחרה על בסיס המידע שברשותה".

סיכול התחרות

עוד נטען, כי הממונה על רשות התחרות עו"ד מיכל הלפרין, כתבה בחוות דעתה שהרשות מקדמת  חוק של בנקאות פתוחה. החוק אמור לאפשר גישה למידע שיש לחברות כרטיסי האשראי ולבנקים גם לחברות הביטוח וסוכני הביטוח. "את הגישה השוויונית למידע יש לאפשר לסוכני הביטוח בטרם יוענק רישיון סוכן הביטוח למקס או בטרם תינתן למקס הרשות לעשות שימוש במידע שברשותה לצורך פעילותה כסוכן ביטוח. שאם לא כן, בפרק הזמן שעד למתן גישה כאמור ישררו תנאים בלתי שוויוניים בשוק באופן העשוי לסכל קיומה של תחרות אפקטיבית", טוענת הלשכה בעתירתה ומדגישה: "כבר בכך נפל פגם מהותי בהחלטתו של הממונה על שוק ההון להעניק רישיון סוכן ביטוח למקס, המחייב את ביטולה".

בעתירה הובאו דוגמאות למצבים בהם רשות התחרות בעצמה הכירה בהקשרים שונים בנזק התחרותי הטמון בכך שלגורם אחד בשוק ניתנת גישה ייחודית למידע תחרותי שאינו נגיש למתחריו.

למשל, במקרה בו נדונה בקשתן של חברות הביטוח מגדל והפניקס – באמצעות החברה המשותפת דאטה קאר בע"מ – להרחיב שיתוף פעולה קיים ביניהן באופן שיוכלו להציע במשותף תוכנות עזר לשמאים בביטוח אלמנטרי, בנוסף לתוכנות לשמאות רכב שהוצעו על ידן מכוח היתר קודם שניתן להן. הבקשה נדחתה, בין היתר, על רקע החשש כי הדבר יתן בידי מגדל והפניקס, באמצעות דאטה קאר, גישה למידע רב בעל ערך תחרותי אשר לחברות ביטוח אחרות לא תהא גישה אליו וכתוצאה מכך, תפגע משמעותית התחרות בשוק.

סו"ב ליאור רוזנפלד | צילום: באדיבות הלשכה

במקרה אחר, נדונה בפני הממונה על התחרות בקשה להקמת מאגר מודיעין טלפוני המכיל נתונים בנוגע למנוייהם של כל המפעילים בשוק. הגישה למאגר זה ניתנה לחברת "בזק" בלבד, כמתפעלת המאגר. הממונה על התחרות הבהירה כי מידע זה עלול להעניק לבזק יתרונות תחרותיים משמעותיים וכי גם קביעתם של מנגנוני אבטחה המונעים שימוש במידע זה אינה שוללת את החששות התחרותיים. הממונה הבהירה בהחלטתה כי אישרה את הבקשה אך ורק בשל הסכמתם של המפעילים האחרים לכך.

עוד נטען, כי החלטת הממונה התבססה על חוות דעת קצרה, במסמך בן 3 עמודים מינואר 2020 "דל בנימוקים ודל עוד יותר בעובדות, שאינו מהווה ולא יכול להוות ניתוח מעמיק של סוגיה משמעותית זו", נכתב בעתירה.

הלשכה מעלה בעתירתה גם חששות כבדים לפגיעה במבוטח ולרמת השירות שתינתן לו, כמו גם בשמם הטוב של סוכני הביטוח. "לא בכדי מחייב המחוקק קבלת רישיון לתיווך בביטוח, ולא בכדי לצורך קבלת רישיון זה יש לעמוד בבחינות, בתקופת התמחות ובבחינת גמר. קיים חשש כבד כי מקס תנהג אחרת. היא אינה סוכנות ביטוח 'רגילה' שצמחה מתוך התחום, וגדלה בהדרגה תוך התבססות על ידע מקצועי נצבר ועל מערכת קשרים ארוכת טווח ואישית עם לקוחותיה, מקס היא 'שחקן-על' חדש, מבוסס כלכלית, שמגיע מרקע אחר, וצפוי לחדור לשוק בהיקף נרחב בזמן קצר".

כפי שמסביר פרופ' אייל בחוות דעתו, "יתרונו של מתחרה מסוג זה הוא ביכולתו לצבור כמות גדולה של לקוחות בזמן קצר, ומוכנותו לספוג הפסדים בטווח הקצר כדי ליצור דומיננטיות בשוק שפירותיה ייקצרו בהמשך. חסרונו, בהיעדר ניסיון וידע ארגוני נצבר בתחום הביטוח".

יוצאת לדרך

יום לאחר הגשת העתירה המנהלית נגד הממונה על שוק ההון ומקס, הודיעה חברת כרטיסי האשראי כי סוכנות MAX ביטוח יוצאת לדרך ומתחילה לשווק מוצרי ביטוח בשיתוף עם חברת הביטוח AIG.

הביטוח הראשון אותו תשווק החברה, באמצעות AIG, הוא ביטוח רכב. בחודשים הקרובים תשווק MAX מוצרי ביטוח נוספים, בהם ביטוח דירה וביטוח נסיעות לחו"ל. את הפוליסה ניתן לרכוש באמצעות מוקד ייעודי והחל מהחודש הבא גם באמצעות אתר אינטרנט שיאפשר רכישת ביטוח אונליין.

ב-MAX ביטוח מדגישים כי היא תפעל כך שכלל מוצריה יהיו נגישים לשימוש מלא גם באמצעות האינטרנט – רכישת ביטוח, שירות והגשת תביעה בקליק. במקביל, החברה תקיים פעילות מלאה של סוכנות, ותעניק למבוטחיה מעטפת מלאה וליווי בכל שלבי חיי הביטוח: החל משלבי המכירה, שירות ועד תביעות, כך לדברי החברה.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email