המדינה יזמה את הקמת המסלקה הפנסיונית – למה צריכים סוכני הביטוח לממן זאת? פרשנות

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

סף הרגישות של סוכני הביטוח נמוך במיוחד כשמדובר בהתנהלות המסלקה הפנסיונית, ויש לכך סיבות טובות: המסלקה, במהותה ובצורת הפעלתה, נכפתה עליהם – והם גם צריכים לשלם על שירותים שפעם קיבלו בחינם מהגופים המוסדיים. ואולם, גם אם מדובר בסף רגישות נמוך, הרי שתלונות סוכני הביטוח על התנהלות המסלקה, לפיהן השירותים המובטחים ניתנים בצורה לקויה ופוגעים בשירות הסוכן ללקוחותיו ובשמו הטוב, דורשים התייחסות. עד כה, תלונות הסוכנים, ישירות למסלקה או באמצעות הלשכה, לא טופלו כיאות, גם לא בידי הרגולטור.

החל מה-1 בדצמבר 2015 חייבים הסוכנים לקבל מידע ולפעול רק באמצעות המסלקה כדי לייעץ ולשווק מוצרים פנסיוניים ללקוחותיהם. השירותים ניתנים תמורת תשלום כאמור על כל פעולה שבעבר יכלו לעשות חינם במערכות החברות. מדובר במאות שקלים לחודש ואף יותר. נוצר מצב אבסורדי, שסוכנים עלולים להימנע מעדכון פרטי החסכונות שהם מנהלים, מה שיפגע ברמת השירות לציבור – שזה בדיוק ההיפך ממה שהמסלקה הייתה אמורה להשיג.

רונית מורגנשטרן. אין מענה מהמסלקה
רונית מורגנשטרן. אין מענה מהמסלקה

ללשכת סוכני הביטוח מגיעות מדי יום תלונות על תפקוד לקוי של המסלקה. לטענת הסוכנים, מידע שהם מבקשים מהמסלקה מגיע לאחר יותר מ-3 ימים, בניגוד להתחייבות המסלקה, וחלק מהמידע שמגיע חלקי בלבד. בנוסף, לטענתם, מוקד השירות של המסלקה אינו נגיש, אין תשובה, וגם לא חוזרים לסוכנים שמשאירים הודעות. ובנוסף לכל זה, המסלקה השביתה מספר פעמים את פעילותה בגלל תקלות ושדרוגים.

"גזירה שאין לעמוד בה"

לנשיא הלשכה אריה אברמוביץ, לא היתה עוד ברירה אלא לפנות ליו"ר ועדת הכספים משה גפני, בדרישה לדיון מהיר בנוכחות המפקחת ולחילופין עיכוב החובה להשתמש במסלקה עד להסדרת פעילותה התקינה. בנוסף לכל הצרות המתוארות, את לשכת סוכני הביטוח מקוממת במיוחד חוסר ההתייחסות מצד המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לבקשות הלשכה לפקח ולבקר את פעילות המסלקה. חוסר ההתייחסות הזה אף הביא לעתירה של הלשכה לבג"צ נגד המפקחת בנושא.

גם התגובה של המסלקה הפנסיונית מקוממת. לטענתה, הכל תקין. בתגובה לפניות ביטוח ופיננסים אמרו שם כי "המסלקה פועלת כסדרה, והחוסרים במענה ככל שישנם אינם מהותיים ומהווים אחוז זעום מהפעילות".

סוכני הביטוח מייחלים לחזור למצב טרום המסלקה, וכך גם רוב הגופים המוסדיים. אבל המסלקה היא עובדה קיימת, ועכשיו השאלה היא אם לא כדאי לעשות פסק זמן כדי לבחון את התנהלותה. פעילות המסלקה הושקה כבר לפני שנתיים, אך רק בחודשיים האחרונים היא נאלצת להתמודד עם תוספת של אלפי סוכני ביטוח שהצטרפו לשירותיה, ומדובר בעומס שלא הייתה רגילה אליו. אך גם אם מדובר בחבלי לידה, הרי לא ניתן לחייב את סוכני הביטוח לשלם מחיר מלא על מוצר לקוי. המדינה יזמה את הקמת המסלקה הפנסיונית; תואיל המדינה לממן את "חבלי הלידה", עד שזו תפעל באופן מלא וללא תקלות. ואם לא המדינה, אולי שחברת "סוויפטנס", המפעילה של המסלקה, תספוג את העלויות עד שתוכל להבטיח שירות מלא ותקין. למה צריכים סוכני הביטוח לממן זאת?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email