המכוניות האוטונומיות לא יהרגו את תעשיית הרכב

גם אם מכוניות אוטונומיות יפחיתו את תאונות הדרכים בכביש, תעשיית הביטוח עדיין תצטרך להתמודד עם באגים במערכות ולהציע פתרונות נוספים לשוק המשתנה
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

כמה חברות רכב חושבות שהן יכולות להיפטר מהאסונות בכביש דרך נהיגה אוטונומית ומאפייני בטיחות אחרים ברכב. אם יצליחו, למה שנצטרך ביטוח לכלי הרכב שלנו, להוציא ביטוח נגד גניבה? תעשיית הביטוח היא לרוב קו ההגנה האחרון בהגנה מפני סיכונים. למעשה, מבטחים מעניקים לנו את הבדיקה המציאותית החיונית לתוכניות המבוטחים, לא משנה עד כמה הן פופולריות כמו המכוניות האוטונומיות. אם התוכנית לא תישמע הגיונית למבטחים, היא אולי תיפול. הסיכונים לגבי מכוניות רובוטיות אינם ידועים, מאחר ואין לנו עדיין מספיק ניסיון איתן. בינתיים, תעשיית הביטוח מודאגת מהמהירות בה מתבצעת ההתפתחות הטכנולוגית בנושא.

מודל אלטרנטיבי

המאפיינים החדשים של המכוניות מאפשרים להגיד לנהג אם הוא ישנוני ומה המהירות שלו. זרם מידע בזמן אמת יכול לשנות את המודל המיושן של הפרמיות השנתיות. כך למשל, במקרה של נהיגה בשכרות או במהירות גבוהה, הרכב יזהה זאת והפרמיה תעלה אוטומטית באותו הרגע. כך, מודל ביטוח אלטרנטיבי יוכל להיות גבייה עבור סיכונים קטנים כאלו, ואף תשלומים לפי שעה או ק“מ.

המכוניות האוטונומיות כבר כאן | צילום: fotolia
המכוניות האוטונומיות כבר כאן | צילום: fotolia

האם בעייתי להציע התערבות ביטוחית כאשר התוצאה ידועה? הרי שוק הביטוח קיים מאחר ואף אחד לא באמת יודע האם אסון יתרחש או לא. אם המבטחים יודעים הכל על הסיכונים שעומדים בפני המבוטח, לא הגיוני לחייב אותו על הכל (למשל במקרה ואין סיכוי שיהיה מעורב בתאונה ביום מסוים). בעולם אוטופי בו יש את כל הידע והצפי לגבי תאונות, הפוליסות המוצדקות היחידות יהיו עבור אלו שבטוח יהיו מעורבים בתאונה, ועל המחיר שלהן להיות בגובה עלות התאונה. לכן, אם פרמיות יעלו יותר, אין שום סיבה כלכלית עבור נהגים לקנות את הביטוח.

איום נוסף מגיע מכיוונם של אלגוריתמים. יהיה זה נס אם לא יופיעו באג או תוצאה לא צפויה בתוכנות של המכונית האוטונומית. התנגשויות ספורות של מכוניות כתוצאה מטעויות בתוכנה אולי לא יהיו קטלניות לתעשיית המכוניות האוטונומיות, אך אם המכוניות האלו יהיו מחוברות אחת לשנייה או לתשתיות תקשורת – בעיה מערכתית יכולה להפיל את המערכת כולה ברגע. גם האקרים יוכלו לעשות זאת בקלות בהתקפות סייבר, כאשר המבטחים והיצרנים ישלמו על כך.

לא מאוחר מדי

בסופו של דבר, נהיגה אוטונומית צפויה לשנות דברים רבים, כמו נהיגה במשאיות שמהוות אחוז ניכר מכלי הרכב בכבישים. גם תעשיית הביטוח תשנה דברים בהתאם. לפעמים שינוי הוא חיוני וטוב, אבל לפעמים יש לכך מחיר גבוה. העלויות האלו צריכות להיות צפויות ומנוהלות כדי להפחית את הנזק מהשינוי.

כדי לסייע למבטחים ולקובעי המדיניות להבין טוב יותר את היכולות והסיכונים, ייתכן ונצטרך לשקול הצעות חדשניות, כמו יצירת תפקידים חדשים בממשלה ואף סוכנות שתתמקד במומחיות הטכנית. שקיפות רבה יותר באלגוריתמים תוכל לסייע בקידום אמון ויכולת ניבוי, לא רק במכוניות אוטונומיות אלא גם במוצרים דומים אחרים. לא מאוחר מדי כדי להיערך בהתאם לשינויים האלו. טכנולוגיות מאתגרות אחרות נעות במהירות לכיווננו, ומבטיחות יתרונות חשובים. אנחנו צריכים להבטיח כי הן לא יפעלו לרעתנו.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email