פרויקט "סוכן הביטוח 2030", שאני שמח להובילו עבור לשכת סוכני הביטוח, הציב לעצמו מטרה שאפתנית: לתאר את דמותו של סוכן הביטוח העתידני, את הצדקת קיומו ואת מקורות שגשוגו. מבין אסטרטגיות אחדות אפשריות יהיה עלינו לבחור את זו המבטיחה בסיכוי גבוה את עתידו של מקצוע הסוכן, גם אם יידרש לבצע שינוי בהגדרת עיסוקו, בכישוריו ובמודל ההכנסה שלו. כמעט כל מקצועות העתיד יצטרכו לעבור תהליכי הסתגלות דומים.
סוכן הביטוח חובש בעבודתו ארבעה כובעים: איש המכירות, המתווך, היועץ ומנהל העסק. כאיש מכירות אמור הסוכן להקדיש את מרב זמנו להשיג הכנסות לעסקו. בפועל, זה כמובן לא קורה. בכובע המתווך נמצא הסוכן בין הלקוח לחברת הביטוח, ומוטלות עליו יותר ויותר חובות לגלוי נאות וללקיחת אחריות משפטית. כובע היועץ סובל מפיצול אישיות – זהו התפקיד בעל הערך הרב שיכול הסוכן להציע ללקוח, אבל הייעוץ אינו מתגמל את הסוכן. הכובע המשמעותי ביותר הוא של מנהל העסק: הסוכן אינו רק איש ביטוח, הוא גם בעלים של עסק, האמור לנהל אותו בדרך היעילה והרווחית ביותר. עניין זה מוזנח כמעט לחלוטין בענף הסוכנים, והוא אבן הנגף הקשה ביותר בדרך להשתנות, להישרדות ולשגשוג. כל הכובעים הללו עומדים בפני אתגרים ושינויים, וללא שינוי רדיקלי בניהול ארבעתם, עלול הסוכן לאבד את הראש.