על פי החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, החל מה־1 בינואר 2019 תיאסר הרכיבה על אופניים חשמליים למי שאין ברשותו רישיון נהיגה או טרם עבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל או בחינה ייעודית לרכיבה על אופניים חשמליים. בתחילת השבוע החל משרד התחבורה ליישם את מבחן תיאוריה ייעודי, המותאם לרוכבי אופניים חשמליים, אשר נקבעה עבורו דרגה חדשה (A3). מבחן התיאוריה יכלול 30 שאלות מקצועיות הקשורות לרכיבה נכונה, שימוש בדרך וחוקי התעבורה. מי שיעבור בהצלחה את הבחינה יקבל היתר נהיגה מיוחד לרכיבה על אופניים חשמליים.
ממשרד התחבורה נמסר כי תלמידי התיאוריה ידרשו להנפיק בתחנת הצילום כרטיס תלמיד (טופס ירוק) לצורך ביצוע מבחן התיאוריה עבור האופניים החשמליים. לאחר צילום הנבחן ומילוי הטופס, ניתן לגשת לבחינה בכל אחד מ־45 מרכזי בחינות התיאוריה, הפזורים ברחבי הארץ.

תלמידי נהיגה שיעדיפו לבצע מבחן עיוני רגיל, יוכלו לגשת למבחן התיאוריה מגיל 15 וחצי, זאת בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על ידי השר כץ. "מבחן התיאוריה לרוכבי אופניים נועד להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים והן כהולכי רגל", אמר השר כץ.
החמרה בענישה
יצוין כי לפני כחודש וחצי אישרה הממשלה הצעת החלטה שהוגשה על ידי ראש הממשלה והשר כץ, המאמצת את התכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים ומשתמשי הדרך. התכנית כוללת את הפעילות של כל המשרדים והגופים העוסקים בנושא האופניים החשמליים ומתייחסת לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה.
בנוסף, כוללת התוכנית פעולות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת לצד הגברת ההסברה בקרב הרוכבים וההורים. בין היתר, מדובר בתיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה.
סמנכ"ל אגף התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, ציין כי משרדו, בשיתוף משרד החינוך והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הרחיבו את הלימודים התעבורתיים בבתי הספר העל יסודיים והטמיעו במסגרתם גם את לימודי הרכיבה הנכונה על אופניים חשמליים.
כיסוי מוגבל
בלשכת סוכני ביטוח קיבלו את ההתקדמות בתכנית הלאומית בברכה: "כל דבר שמקדם את ההסדרה הכוללת הוא מבורך", אמר סו”ב ישראל גרטי, יו”ר הוועדה לביטוח כללי בלשכה: "התהליך יביא לכך שבסופו של דבר תהיה הסדרה כוללת, כי גם בנושא של הביטוח חייבת קודם כל להיות הסדרה כוללת. השלב הראשון הוא הכשרת הרוכבים בכל הקשור להתמצאות בחוקים והכללים; השלב הבא צריך להיות רישוי אופניים, כי אחרת אי אפשר להתקדם בנושא ביטוח. אם לאופניים לא יהיה מספר רישוי, אי אפשר יהיה לבטח אותם ואת הרוכבים. סיכמנו עם הרשות שברגע שתהיה הסדרה כוללת, נשב איתם על נושא הביטוח.
הביטוחים שמציעות חברות הביטוח איילון ומגדל מוגבלים בכיסוי והפרמיה שלהם יקרה יחסית – בין 700 ל־1,000 שקלים. הרוב לא ישלמו סכום כזה על כלי ששווה 2,000 שקלים. כיום, 40% מרוכבי האופנועים נוסעים בלי ביטוח חובה בגלל שהוא יקר כל כך, אז מה יקרה באופניים? לי יש הצעה לביטוח זול יחסית שנציג אותו לפיקוח לאחר שתבוצע ההסדרה, ונוכל לבצע ניתוח אקטוארי לאחר שלוש שנים. אנחנו כאנשי ביטוח לא נרוויח מזה כמעט, אבל נדרשנו לזה, גם בכנסת, כי חשוב לנו לתרום גם ברמה החברתית".