הסכם קיבוצי חדש בחברת הפניקס

ההסכם כולל תוספת שכר ממוצעת של כ־10.3% ותוספת של 1% להפרשות הפנסיוניות; עלות ההסכם – 120 מיליון שקל

גם עובדי הפניקס ייהנו מהצמיחה ברווחי החברה בשנים האחרונות; לאחר שוועד עובדי החברה וההסתדרות חתמו השבוע על הסכם קיבוצי חדש לשנים 2019־2021. נמסר כי ההסכם התלת־שנתי רלוונטי לכ־2,800 מעובדי הפניקס, כולל הישגים משמעותיים לקידומם וממשיך לעגן את מערכת יחסי העבודה הטובים בחברה, בהתבסס על התוצאות העסקיות המרשימות שהפניקס מציגה בשנים האחרונות.

בין עיקרי ההסכם: תוספת שכר ממוצעת של כ־10.3%, כאשר התגמול לא יפחת מ־360 שקל לעובד בתקופת ההסכם או 3% מהשכר, הגבוה ביניהם (ובחישוב שנתי, לכל הפחות 120 שקל או 1% מהשכר, הגבוה ביניהם). כמו כן תינתן תוספת של 1% להפרשות הפנסיוניות של העובדים, כאשר העלות תחולק באופן שווה בין החברה לעובד.

גם העובדים ייהנו מהצמיחה | צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

הבונוס הכולל יגדל

במסגרת ההסכם שופר מנגנון הבונוסים השנתיים שיינתנו לעובדים, בהתאם לעמידה ביעדי הרווח של החברה, והבונוס הכולל יגדל לעומת ההסכם הקודם. מענק נוסף של כ־5.6 מיליון שקל יוענק לעובדים לרגל שנת ה־70 להפניקס ויתווסף בחלקים שווים לבונוסים השנתיים.

עוד כולל ההסכם החדש השתתפות של החברה במימון ארוחות צהריים יומיות לעובדים בהיקף של כ־22 מיליון שקל, הגדלת התקציב הקיים של פעילויות הרווחה לעובדים, העלאת הפרשות המעסיק לקרן השתלמות ל־7.5% לכלל העובדים שסיימו את תקופת הניסיון בחברה וקיבלו קביעות, וכן השוואה בין תנאי ההעסקה של עובדים שעתיים לעובדים חודשיים שסיימו את תקופת הניסיון בחברה בנוגע לימי מחלה, ימי חופשה וימי הצהרה.

סך עלות ההסכם כ־120 מיליון שקל, לעובדים עליהם הוא חל (כ־40 מיליון שקל בחישוב שנתי). יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד אמר: "אני מודה לכל השותפים בקידום הסכם זה, אשר ימשיך וישפר את תנאי העסקתם של אלפי עובדי הפניקס. במשך שנים לא היו הסכמים קיבוציים בענף הביטוח, אולם בשנים האחרונות עובדי הענף מוכיחים כי התארגנות היא הדרך לשפר את ביטחונם התעסוקתי, להבטיח את עתידם המקצועי וליהנות מפירות ההצלחה שלהם עצמם".

שיפור תנאי השכר והרווחה

סמנכ"ל משאבי אנוש הפניקס, ארז אורלי, מסר: "הסכם זה הינו עדות נוספת למערכת היחסים הטובה והפורייה הקיימת בין הוועד ועובדי החברה להנהלת החברה. אני מבקש להודות ליו"ר ועד העובדים, אורן שמידוב, על ניהול הליך מו"מ מקצועי וממוקד בטובת עובדי החברה מתוך הבנת אתגריה העתידיים של החברה".

"מדובר בהסכם חשוב נוסף בתחום הביטוח, כחלק מפעילות חטיבת עובדי הביטוח שהוקמה בהסתדרות המעו"ף לפני מספר שנים", אמר יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר־טל. "העובדים הם המשאב החשוב ביותר בכל חברה וגם הנהלות חברות הביטוח מבינות שיש לתגמל, לשתף ולקדם את העובדים. אני מודה לכל מי שנטלו חלק במשא ומתן על ניסוח הסכם זה. שיתוף פעולה והידברות מכבדת בין ההנהלה לנציגות העובדים מביאה להישגים לחברה ולעובדים", הוסיף בר־טל.

מירי גרגיר, ראש חטיבת עובדי הביטוח ובתי השקעות אמרה: "לאחר שחותמים על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, האתגר הוא להטמיע את תנאיו ולהגיע להסכם שני, אשר משפר את ההסכם הראשון – ואני שמחה שעשינו זאת בחברת הפניקס. זאת, באמצעות שיתוף פעולה בין הצדדים, הובלה של ועד העובדים ותמיכה של העובדים המסורים. אני מאחלת לכולנו המשך שיתוף פעולה פורה".

יו"ר ועד עובדי הפניקס, אורן שמידוב, הוסיף: "באמצעות שיתוף הפעולה הפורה והמוצלח בין הוועד להנהלת החברה, הצלחנו לשפר את תנאי השכר והרווחה של אלפי עובדי החברה המקצועיים והמסורים. אין לי ספק כי ההסכם החדש רק יתרום להמשך הצמיחה של החברה.

תודה מיוחדת מגיעה למנכ"ל החברה היוצא, מר אייל לפידות, אשר ללא המעורבות האישית שלו, הדאגה והאכפתיות לעובדים, לא היינו מגיעים למעמד חשוב זה. בעקבות חתימת ההסכם שוחחנו עם אורן שמידוב על המו"מ וההישגים:
כמה זמן נמשך המו"מ?
"חצי שנה, מאז נובמבר 2018".
היה קשה מהצפוי?
"בהחלט. ההנהלה קשה כשבאים לבקש תוספת שכר. אבל יצרתי אווירה של שיתוף פעולה ורצון טוב. לאחר שסיכמנו על ארוחות לעובדים, המשכנו לדרישות הכספיות".
חשבתם שתגיעו לפיצוץ והשבתה?
"בהחלט חשבתי שנגיע לזה. כל המו"מ היה בתקופת המנכ"ל הקודם אייל לפידות, שעזב לשיכון ובינוי בתחילת מאי. היה לי אמון בלפידות, אבל מצד שני, לא סמכתי רק על זה והייתי מוכן נפשית להשבתה".
במה אתה הכי גאה בהסכם?
"בהעלאת השכר שהשגנו עבור כל עובד מאורגן בהפניקס – מינימום של 120 שקל לעובד. המו"מ הזה היה על כסף – הגדלנו גם את ההפרשות לפנסיה באחוז ולראשונה בחברה – העובדים יקבלו ארוחות".
אתה יו”ר הוועד מאוגוסט האחרון. למדת משהו מהמו”מ הזה?
“למדתי על עצמי הרבה, על היכולת שלי לגשר ולשבור את הקרח כשיש מבוי סתום. מאוד התרשמתי מההנהלה שאכפת לה מהעובדים. תמיד יש הרגשה שלא רוצים לשלם ובכך זה מסתכם. אבל בישיבות נוכחתי לדעת שיש חשיבה ויש אכפתיות לעובדים ולכן הצלחנו לגשר על פערים”.