הפיקוח מבטיח: סנקציות על חברות ביטוח המשתמשות במוקדנים שפוגעים במבוטחים

במשרד הממונה על שוק ההון החליטו להילחם בתופעת המוקדנים שעושים שימוש לרעה במידע שבידם. עוד בדרך: חתימה דיגיטלית של המבוטחים שתייתר את החתימה הפרונטלית
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

במשרד הממונה על שוק ההון החליטו להרים את הכפפה בנושא שמטריד רבים בתחום הביטוח ופוגע במבוטחים – עולם מוקדי השירות. "השימוש בטלפנים שאינם מוכשרים לתת שירות ושימוש לרעה במידע הוא בעינינו חמור מאוד", אמר יואב גפני, סגן בכיר לממונה בכנס המעסיקים ה־6 של עדיף, שהתקיים השבוע בשיתוף התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר. "מוקדים אלו מתבססים על מערכות מידע שלאו דווקא כוללות את כל המידע הרלוונטי למבוטח, כמו למשל אם יש לו פוליסות מקבילות בחברות אחרות. השיטות הן מאוד בעיתיות; למשל הסתרה שמדובר בשיחת מכירה".

גפני הודיע, כי בקרוב יפרסם הפיקוח את העיצומים שיוטלו על המשתמש במרכזי השירות באופן הפוגע במבוטחים. "אנחנו מכריזים מלחמת חורמה על הדבר הזה – הן באכיפה והן באופן של מהלכים רגולטוריים", אמר. "נטיל סנקציות ועיצומים שלא היה להם תקדים".

חתימה דיגיטלית

עוד חשף גפני כי בימים הקרובים תתפרסם הסדרת חתימה דיגיטלית שתייתר את הצורך בחתימה פרונטלית, מהלך בעל השלכה משמעותית גם על חברות וגם על סוכנים שיצטרכו להיערך לכך. "הסדרת החתימה הדיגיטלית תשנה את פני הדברים", קבע. "מכיוון שהטכנולוגיה המאפשרת חתימה דיגיטלית היא כל כך מאובטחת היום, ומידת הזיהוי של הלקוח יכולה להיות מאוד מאובטחת, אין צורך בשלל ההסדרות שבהן דרשנו חתימה פרונטלית. אנחנו אומרים שבעקבות ההוראות שנפרסם יהיה אפשר לבצע את כל התהליכים מרחוק. מרגע שאדם נכנס לאתר מאובטח והחברה יודעת שהוא אכן הלקוח, לא יהיה צורך לחתום בפועל אלא מספיק יהיה להזדהות".

גפני: "אנחנו מכריזים מלחמת חורמה". אילוסטרציה
גפני: "אנחנו מכריזים מלחמת חורמה" | צילום: fotolia

גפני טען כי על אף שבדרך כלל הרגולטור מטפל בנושאים בהם יש כשלים, במקרה של טכנולוגיה הם לא רואים כשל, אלא הזדמנות. "עלינו לוודא שמנצלים את ההזדמנות הזו", הבהיר. "הדרישה של נייר היא דרישה שאין לה בהכרח צורך בעולם הטכנולוגי. בנוסף, אנו שמים דגש על זמינות – כשיש אפשרות למבוטח או ללקוח לגשת לחברה שלו באמצעות האינטרנט או באפליקציה, זה הרי עדיף על קשר של פקס או טלפון". גפני התייחס גם לאתגרים של הסוכנים. "העולם הולך לשם בכל מקרה", הוא ציין. "האתגר של הסוכן הולך להיות הצורך של הלקוח לקבל תוצאה דומה, הן באמצעות הסוכן והן באמצעות פניה ישירה. לגבי שקיפות, מה שמפריע ללקוחות הוא שהם אינם יודעים היכן הם נמצאים והיכן נמצא הטיפול בהם. עולם טכנולוגי בוודאי מאפשר פתרון לבעיה זו. הממשקים והתהליכים הם מה שיוצר את המילה הגדולה – דיגיטציה".

עבירה על החוק?

בתגובה אמר אורי צפריר, מ"מ נשיא לשכת סוכני ביטוח, כי הלשכה מברכת על הצהרתו של יואב גפני. "בכל המגעים שלנו עם הפיקוח בשנתיים וחצי האחרונות אנו מתריעים שפעילות המוקדים למיניהם פוגעת בלקוחות שרוכשים תוכניות ביטוח ממוקדנים שאין להם מושג מה הם משווקים", אמר. "הם אינם מתאימים את המוצר לצרכיו של הלקוח היות ואינם בעלי רישיון סוכן או משווק".

כמו כן תהה צפריר מהיכן מקבלים את פרטי הלקוחות אליהם פונים. "האם הם משתמשים במאגר לקוחות הסוכנים ללא הסכמתם?", תהה. "חברות רוכשות מאגרי נתונים מכל מיני גופים עלומים יותר ועלומים פחות, והמסחר בתחום פורח, מבלי שהפיקוח עד היום נכנס לעובי הקורה על מנת לבדוק בין השאר אם מדובר בעבירה על חוק מאגרי מידע שהינה עבירה פלילית“.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email