חמש שנים לא פשוטות עברו על עולם הביטוח, שכללו רגולציה בצרורות, חוזרים, נספחים והמון שינויים בחסות המדינה. אבל בתוך כל אלה הופיעה גם הזדמנות שלא מגיעה בכל יום – ניתנה לנו גישה למידע רב וחדש תחת חסות רגולציה מוסדרת.
ההבדל הגדול הוא שכל הנתונים ניתנו לנו בפורמט אחיד. אין יותר קליטה שונה ל־15 חברות שונות בבאפי או בעתיד, הכל באופן אחיד. הזדמנות זו, בשילוב צמצום פערי הרווח של הסוכן, דחפו אותנו סוכני הביטוח לחפש כלים חדשים ודרכים לצמיחה (כן אני יודע שחלק מנתונים אלו כבר קיבלנו ואפילו בחינם, אבל זה נושא אחר).

המצב החדש הביא לחדשנות בעולם הסוכן ובעולם הביטוח בארץ, אם דרך חברות תוכנה ותיקות שהתייעלו והצמיחו מודולים חדשים לסוכן ואם דרך חברות וסטארט־אפים חדשים שמבינים שדרך הכניסה הכי נכונה לשוק היא דרך עולם הסוכנים. חברות אלו נותנות לנו כלים חדשים ומציעות אפשרויות חדשות – בין אם זה בנוגע לשירות שאנו חייבים לתת ללקוח לפי הרגולציה ובין אם זה קידום והתייעלות של משרד הסוכן שנותן לנו אפשרות לחסוך בעלויות התפעול ואף בעלויות המכירה.
לא עוצר כאן
הפיתוח הטכנולוגי הביא רוח חדשה לשיפור ממשקים קיימים, לדוגמה: חברת אלמגור, שהשיקה רק לאחרונה את מנגנון החתימה המחודש שלה, מנגנון שאני יכול להעיד כי היה חסר מאוד בעבודה היומיומית איתם. המנגנון החדש מאפשר לקחת מסמך שלא היה קיים במערכת, לסרוק אותו ולשלוח אותו ללקוח לחתימה מרחוק, דבר שהיה חסר לי מאוד בהחתמה על "תנאי חיתום" או על תיקון הצעה.
לצערי, חסרה לי האפשרות להוסיף שם תאריך ליד החתימה אבל אני בטוח שגם זה יגיע בהמשך. לאחרונה חברת אלמגור גם השיקה את הפקת פנסיה ישירה בהראל – סוכנים יוכלו להפיק בכמה צעדים פשוטים פנסיה ישירות בהראל ללא מעבר דרך רפרנטית סוכן או רפרנטית חברת ביטוח. כחלק מההפקה גם יוכלו לדעת אם יש צורך בהצהרת בריאות, האם העמית קיים בקרן ועוד. השרות הזה חדש ביותר ועדיין לא הזדמן לי לבדוק אותו.
לצערי, קרן הפנסיה הכי גדולה, מנורה מבטחים, על אף שהממשק קיים בה ועובד מול אלמגור, מעניקה את השרות רק למשווקים הישירים שלה. אני מקווה מאוד שבשנה הקרובה נראה את השרות מוצע גם לסוכנים ולא רק למשווקים הישירים.
מה קורה בכלים טכנולוגיים נוספים?
באפי – עדכון חדש בבאפי נותן למצוא מסמכים שנסרקו בדו"ח אחד במהירות ובקלות. כמו כן, התוסף החדש מאפשר שימוש באאוטלוק ולא במייל של באפי.
פורמלי – לאחרונה הודיעה חברת מנורה שחברת פורמלי תיתן אפשרות לבצע החתמה של הלקוח על נספחי הר הביטוח ובנוסף לבקש העתקי פוליסות מהחברות.
פוליויז – חברה חדשה שגם נותנת אפשרות לבצע החתמה של הלקוח על נספחי הר הביטוח, מאפשרת לבקש העתקי פוליסות מהחברות ומרכזת את כל הנתונים בדו"ח אחד בטוויסט אחד חשוב: דרך סריקה אופטית של העתקי פוליסה נקבל בדו"ח גם סכומי ביטוח וסוג כיסוי.
LEO – עולם הצ'ט בוטים רק התחיל לדעתי, ונראה בקרוב הרבה יותר שירותים שנוכל להציע ללקוחות דרך צ'ט בוט ייעודי למשרדי סוכן. אחת החברות הראשונות היא LEO, המציעה צ'ט בוט שנותן אפשרויות כגון הצעת חידוש ביטוח בצורה אוטומטית ללקוחות. אין ספק שמוצרים כאלו מגדילים את יכולות התפוקה של הסוכן ומייעלות את המשרד.
לדעתי זו רק ההתחלה ובשנת 2019 נראה הרבה יותר התקדמויות טכנולוגיות וחברות חדשות שיכנסו לתחום.
כלים חדשים לסוכנים
1. ממשק טרום ייעוץ – המסלקה – פרטי המידע שעל גוף מוסדי להעביר לבעל רישיון בשלב ההכנה למתן ייעוץ פנסיוני
או שיווק פנסיוני
2. ממשק מעסיקים – גבייה – XML פרטי המידע הנדרשים בגין תהליכי תשלום והפקדות לחיסכון פנסיוני
3. ממשק אחזקות – פרודוקציה – המידע שעל גוף מוסדי להעביר לבעל רישיון על מנת להציג סטטוס עדכני של נתוני לקוח, על מוצריו הפנסיוניים השונים
4. ממשק אירועים – פרטי המידע שיועברו לצורך ביצוע שינויים במוצרים פנסיוניים שבידי לקוחות או בנתונים הרלוונטיים לניהול מוצרים פנסיוניים
הכותב הינו חבר וועדת הטכנולוגיה בלשכת סוכני ביטוח