"העיקרון בבסיס הפוליסה האחידה הוא שהכיסוי יהיה רחב ואופטימלי, כדי שהמבוטחים לא יצטרכו לקנות פוליסות נוספות. 80% מהפוליסות כבר דומות, אך מכילות מאות סעיפים. מבוטח יכול לערוך השוואה על מספר מצומצם של פרמטרים, אחרת הוא הולך לאיבוד ועל כן קונה כמה ביטוחים", אמרה מנהלת תחום ביטוח בריאות באגף שוק ההון במשרד האוצר שרונה פלדמן ברב שיח על עתיד ביטוחי הבריאות הפרטיים שנערך השבוע בכנס ענף ביטוחי הבריאות והסיעוד של עדיף.

"אלמנט השקיפות יכול לסייע בהשוואה ולצמצם את כפל הביטוח". ד"ר אודי פרישמן, מומחה לביטוחי בריאות וסיעוד, שהנחה את הדיון, שאל את פלדמן מה משרד האוצר חושב על הפוליסה האחידה והיא השיבה כי "ד"ר פרישמן מחה על כך שלטענתו משרד האוצר יוצא מנקודת הנחה שהציבור אינו יודע לבחור ועל כן עושה בשבילנו את העבודה".

ראש חטיבת ביטוח בריאות בכלל דניאל כהן טען כי פוליסות הבריאות פשוטות ונהירות באופן יחסי, וכי אפשר להוסיף בסוף כל פוליסה כמה שורות של גילוי נאות המתמצתות את עיקריה. "הפוליסות ברוב חברות הביטוח אכן דומות. הפוליסה האחידה תיצור את חוסר הוודאות. אני חושב שזה יפעל נגד המבוטח. האוצר מטפל שלוש שנים בקולקטיבים בסיעוד ותראו לאן הגענו. הפוליסות החדשות הולכות לכיוון הזה. בעוד 10 שנים בכנס בריאות תצעקו מהקהל איך הרגולטור לא נותן פתרונות למבוגרים גם בנושא הפוליסה האחידה".

עם זאת ציין, כהן כי כלל לא תתנגד לרעיון הפוליסה האחידה. "כבר היום 90% מהפוליסות זהות. העניין הוא שאי אפשר להשוות בין חברת ביטוח פרטית לבין קופת חולים. אנחנו נתנגד לשינוי לפוליסה לתקופה קצרה ופוליסה עם השתתפות עצמית. מנגנון האיזון הוא מנגנון הזוי. לא ייתכן שחברת ביטוח תכסה את הגירעונות בקופות החולים. לא היה צורך בשנה של דיונים להמלצות שהוגשו".

פלדמן ציינה כי ברחבי העולם קיימות פוליסות בריאות אחידות. "אין צורך ללכת רחוק: בישראל קיימות פוליסות אחידות בביטוחי דירה, רכב ורכוש. לא נשנה הרבה, אבל אנחנו מעוניינים במוצרים ברורים, שקופים וברי השוואה. נרצה לפרסם מחשבון יעיל לציבור, כדי לדעת מה ההבדלים בין חברה לחברה. השוק דינמי, הטכנולוגיות הרפואיות משתנות כל הזמן, וייתכן שבעוד 20 שנה מבוטח כיום לא יוכל לרכוש עדכון לפוליסה והאפשרות לעשות זאת תיעשה על ידי תעריפים מתעדכנים".

מנכ"ל קופת חולים מאוחדת זאב וורמברנד טען כי הפוליסה לא תרוקן מתוכן את השב"ן. "כמנכ"ל היחיד שהופיע בפני ועדת גרמן אמרתי שאיני חושש מחברות הביטוח. הקופות הרבה יותר חזקות מחברות הביטוח ולציבור יש אמון גדול בהן. ביטוחי הבריאות הם מנוע הצמיחה של חברות הביטוח. אנשים זורקים לפח כסף בפוליסה הקולקטיבית".

כהן הגיב לטענתו וציין כי הסיבה העיקרית לצמיחה של חברות הביטוח היא המדינה והגירעון בקופות. "אנשים מתים מסרטן בעקבות תורים של ארבעה חודשים. לא ההפחדה היא הסיבה לצמיחה. הסוכנים מצילים את חיי המבוטחים כי אין פתרון במערכת הציבורית. ההחזר בביטוחים הפרטיים עומד על 68% ובביטוחי הקולקטיב על 92%. השיעור הגבוה מתאפשר מפני שהחברה מסתכלת על סך החבילה. אני מניח שהרפורמה תגרום לחיזוק הביטוחים הפרטיים".

וורמברנד ביקש להתמקד גם בביטוחי הסיעוד הקולקטיביים. לאחר שהציג שקף שהמחיש את הירידה בכיסוי הביטוחי של מבוטח בסיעוד שעובר בין קופות החולים, אמר כי "המפקחת לא שמעה על מהפכה צרכנית. הכיסוי של המבוטח ירד מ-9,600 שקל לכ-3,900 שקל. כשעוברים מקופה לקופה אף אחד לא אומר למבוטח 'זרקת כסף'. אובדן הביטוח הסיעודי הוא החסם הכבד ביותר למעבר בין קופות. יש באג גדול במערכת והוא נמצא כרגע אצל המפקחת על הביטוח. כבר לפני שנתיים פניתי אליה בבקשה להוציא פוליסה אחידה בסיעוד לקופות החולים. מסיפור זה תוכלו לגזור את הסיכוי לפתרונות".

פרישמן טען בסיום הדיון כי "המסר המרכזי מרב השיח הוא שביטוח בריאות משתנה בתדירות גבוהה ועל כן הפתרון הוא ביטוחים קבוצתיים ולא פוליסה אחידה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *