סדקים ראשונים נראים ברפורמה להוזלת ביטוח החובה לרכב: האוצר דוחה את יישומה ל־2017

חברות הביטוח צפויות לנצל את הדחייה כדי לנסות למתן את הרפורמה. מונין: "בשל לחצי החברות - ההוזלה לא תהיה דרסטית כפי שהאוצר בישר"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האוצר הודיע על דחיית הוזלת הביטוח החובה לרכב ל-1 בינואר 2017 – ובענף הביטוח מעריכים כי זהו רק צעד ראשון בדרך ל"מקצה שיפורים" ברפורמה, לטובת חברות הביטוח. הרפורמה, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-2016, תחייב בשלב זה רק את תאגיד ה"פול", שהחל מה-1 במרץ ימכור ביטוחים חדשים מוזלים בהתאם להוראות האוצר. הדחייה נובעת מלחצים של חברות הביטוח, שטענו כי יידרש להם זמן ארוך להתארגן לרפורמה, עליה הכריזו שר האוצר, משה כחלון, והמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, נובמבר 2015.

בענף ביטוח הרכב מעריכים כי במהלך השנה שהרוויחו בשל הדחייה ביישום הרפורמה, ינסו החברות למתן אותה לטובתן. החברות טענו בפני האוצר כי הוזלת התעריפים תגרום להם להפסדי הכנסות גדולים, והיא עלולה לפגוע ביציבות החברות הקטנות. מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, מאיר שביט, אף הזהיר מפני ייקור ביטוח הרכוש ברכב (ביטוח מקיף),  בניסיון של חברות הביטוח לפצות עצמן על הוזלת הביטוח החובה.

הנחות של עד 50%

על-פי הרפורמה, מבוטחי ביטוח החובה היו אמורים ליהנות מהנחות משמעותיות של עד 50% ממחיר הביטוח השנתי. ההנחות ייקבעו בהתאם לרמת הסיכון של הנהג, והתקנת מתקני בטיחות ברכב ומערכות התראה כגון מוביל איי ואייווקס.

במסיבת העיתונאים עם הכרזת הרפורמה אמר כחלון כי "הפעולות שלנו נועדו למנוע ניצול של הציבור. מדינת ישראל מחייבת אזרחים לרכוש ביטוח רכב חובה ולכן עלינו לוודא שהציבור יקבל מחיר הוגן ושירות טוב. שוק הביטוח מגלגל 5 מיליארד שקלים בשנה, כאשר הרווח של החברות הוא 20%".

סלינגר וכחלון. "הציבור יקבל שירות טוב ומחיר הוגן"
סלינגר וכחלון. "הציבור יקבל שירות טוב ומחיר הוגן"

על פי הרפורמה, בשלב ראשון אמור היה ה"פול" להוזיל עד 50% את תעריפי ביטוח החובה לכ-850 אלף מבוטחי ה"פול". חברות הביטוח היו אמורות להתיישר בהתאם, ולשווק בשוק החופשי פוליסות ביטוח חובה במחירים של עד 90% ממחירי ה"פול" (תעריפים הזולים ב-10% לפחות מאלה של ה"פול"). ה"פול", שהוא מאגר מבוטחים בבעלות חברות הביטוח, כולל בעיקר נהגים שחברות הביטוח הרגילות אינן מוכנות לבטח אותם, כלי תחבורה ציבורית, כלי רכב דו-גלגליים וכד'. מבוטחי ה"פול" מהווים פחות משליש מכלל המבוטחים בביטוח חובה, ומחיריו הם מחירי המקסימום בשוק, אותם קובעת הממשלה. יש לציין, כי חברות הביטוח יוכלו להציע תעריפים זולים גם לפני 2017, אך יהיו מחויבות בכך רק ב-1 בינואר 2017.

"לא ירידה דרסטית"

לדברי אריאל מונין, יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטרי בלשכה: "במשך שנים רבות היה ענף החובה הגורם המרכזי לרווח של חברות הביטוח. האוצר החליט לתקן את העיוות, והוריד דרמטית את מחירי החובה, באמצעות קביעת תעריף 'פול' חדש, שיאפשר גם הוזלת המחירים למבוטחים רגילים", הוא אומר, "אבל יש לזכור שבסופו של דבר האוצר אמור מתוקף תפקידו להגן גם על יציבות חברות הביטוח. נראה כי התיקון שהוציא השבוע מסמן כי הירידות שצפה יהיו פחות דרמטיות, והתעריף החדש, שייצא כבר במהלך שנה זו, אמנם יהיה זול יותר מהקיים, אך לא ברמה דרסטית כפי שבישר עליה".

מונין מוסיף כי "אין ספק שבעתיד, כתוצאה משיפור התשתיות במדינה, שיפור הטכנולוגיה הקיימת ברכבים והכנסת טכנולוגיות חדשות, צפויה ירידה בכמות הנפגעים ובכך גם בתעריפי החובה. הענף נמצא בטלטלה, וכמו בכל טלטלה, בסופה צפוי הענף להגיע לנקודת האיזון הנכונה גם לחברות וגם לציבור המבוטחים".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email