רשות שוק ההון פנתה השבוע אל חברות הביטוח והודיעה להן כי עליהן לייצר פוליסות נפרדות לעמדות ההטענה, בביטוח רכב חשמלי. מספר חברות מצומצם משווק כבר ביטוחי רכב חשמלי והם כוללחם את הכיסוי לעמדות הטעינה בביטוח הרכב עצמו או בביטוח הדירה, שמכסה גם נזק לצד ג'.
במכתבה מציינת הרשות כי עמדות הטעינה עלולות לגרום לנזק רחב היקף אם הן מתלקחות ולהותיר את בעלי הרכב חשופים לתביעות נזיקין גדולות. במכתב עליו חתום אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, מצוין כי על פי תקנות ביטוח מבנה הביטוח כולל בתוכו כיסוי ביטוחי גם לעמדת טעינה המצויה בשטח המבנה ומחוברת אליו בדרך קבע. לפיכך, ככל שקיים ביטוח משנה הכולל כיסוי צד ג', הרי שהוא כולל לכאורה גם אחריות ביחס לנזק שמקורו בעמדת הטעינה.

עם זאת, מציינת הרשות, כי נדרשת פוליסה נפרדת: "הרשות מכירה בצורך בקיום מוצר שיתאים למצב בו המבנה אינו מבוטח או שקיים קושי לשייך בין עמדת טעינה לדירה מבוטחת".
הסיכון העיקרי
מעודי מסביר כי חברת ביטוח המעוניינת לשווק תוכנית ביטוח כזו תוכל לעשות זאת כפוליסה נפרדת (Stand alone) וכהשלמה לביטוח הרכב או ביטוח הדירה. הוא מדגיש במכתבו כי בתוכנית הביטוח, בנוסף לכיסוי העמדה עצמה, יהיה גם כיסוי אחריות כלפי צד שלישי, שהוא כאמור הסיכון העיקרי.
עקרונות הרשות לביטוח עמדת טעינה:
* כיסוי ביטוחי לעמדת טעינה לא ישווק כהרחבה לפוליסת ביטוח רכוש.
* על התוכנית לכלול בנוסף לכיסוי הרכוש (עמדת הטעינה) גם כיסוי אחריות לצד ג', שהוא הסיכון העיקרי.
* נוכח הסיכונים הכרוכים בעמדות טעינה לרכב חשמלי, יש להקפיד על סכומי ביטוח התואמים את הסיכון הביטוחי בביטוח הרכוש, והן בגבולות האחריות בביטוח צד ג'.
* בתהליך החיתום יש להתייחס גם למיקום עמדת הטעינה ולסוג החניון בו היא ממוקמת, בשל פוטנציאל הסיכון הקיים לצד ג'.
* על התוכנית לכלול התייחסות למצב שבו קיים כיסוי ביטוחי מקביל בפוליסה אחרת, כך שהכיסוי הביטוחי יוסיף על הכיסוי הקיים.
* במסגרת התאמת הצרכים לקראת רכישת ביטוח עמדת טעינה, יש לבדוק האם קיים ביטוח מבנה שבו כלול כיסוי לעמדת הטעינה.
עוד מציעה רשות שוק ההון לחברות להרחיב את תחומי הכיסוי בפוליסות חדשות שיישלחו לאישור ויותאמו לפוטנציאל הנזק העלול להיגרם מעמדות הטעינה. רשות שוק ההון תחייב את חברות הביטוח לבחון אם לבעל הרכב ישנו ביטוח דירה בתוקף, שקיומו עשוי להוזיל את העלות של רכישת הפוליסה החדשה.
בתהליך החיתום יצטרכו החברות להתייחס למיקום עמדת הטעינה ולסוג החניון בו היא ממוקמת, כדי לבחון את פוטנציאל הסיכון הקיים במסגרת נזק לצד שלישי. שריפה בחניון משותף עלולה לגרום נזק משמעותי הרבה יותר מאשר בעמדת טעינה בבית פרטי כשהרכב מבודד מרכבים אחרים.
תגובת הלשכה
תגובת סו"ב שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכה: "הוועדה לביטוח כללי שמה לה למטרה לטפל בתחום הרכב החשמלי בהיבטים של עמדות הטעינה.
"לאחרונה החלו להגיע פניות מצד סוכנים, כי חברות ביטוח מבקשות לצמצם את הכיסוי בפוליסות ביטוח הדירה והעסק בנושא ביטוח צד ג' לעמדות הטעינה.
המכתב עליו חתום מעודי סוגר את הגולל בנושא זה, ביטוח דירה ועסק הכולל כיסוי צד ג' נותן מענה גם לעמדת טעינה לרכב חשמלי.

"אך כצפי פני עתיד, טוב שנתן הממונה את עמדתו בנושא של הפקת פוליסות יעודיות לעמדות הטעינה, שאינן דרך ביטוחי הדירה והעסק.
"כיסוי לנזקי צד ג' בנושא זה הוא חשוב, ויש לתת את הדעת על מיקומה של העמדה, האם בחניון דירות צפוף, או שמה בשטח פתוח, על מנת להעריך את החשיפה לצד ג'.
הרכב החשמלי הולך בשנים הקרובות לשנות את פני התחבורה בישראל ובעולם וגם שוק הביטוח צריך להתאים את עצמו. ראינו חברות ביטוח שכתבו תוכנית ביטוח יעודיות לרכבים החשמליים, ואנחנו תקווה שנראה עוד ועוד מוצרים ושירותים נוספים לעולם הרכבים החשמליים דוגמאות סייבר, רכב שיתופי, אובדן רווחים לעמדות טעינה ועוד.
"לשכת סוכני הביטוח והוועדה לביטוח כללי תמשיך ללוות את הנושא ולשאוף להביא פתרונות יצירתיים בין אם מהשוק המקומי ובין אם מהשוק הבינלאומי".