השר ליצמן: "יש להנהיג ביטוח סיעודי ממלכתי -אין פתרון אחר"

האוצר מתנגד לרפורמת ליצמן לביטוח סיעודי ממלכתי הדורש את העלאת דמי הביטוח הלאומי. ח"כ שמולי: "קיימת סכנה לקריסת האשפוז הסיעודי"

שר האוצר, משה כחלון, (כולנו) מתנגד לרפורמה שמציע שר הבריאות, יעקב ליצמן, (יהדות התורה) להנהיג ביטוח סיעודי ממלכתי לכלל האוכלוסייה, משום שמימון הרפורמה ידרוש העלאה של דמי הביטוח הלאומי בחצי אחוז. בישיבת ועדת הכספים שהתקיימה השבוע בנושא הביטוח הסיעודי אמר ליצמן שאין בכוונתו לוותר על הרפורמה המעוגנת בהסכם הקואליציוני. לדבריו, הוא חתם על כתב מינוי להקמתה של ועדה לבדיקת הנושא. בתגובה, כחלון הציע לליצמן לוותר על הוועדה ולקיים דיון ישיר בין משרד האוצר למשרד הבריאות בנושא. "שר האוצר רואה בכסף הזה העלאת מסים ואני טוען שזו הורדת מסים, ועובדה שרוב האנשים רוכשים ביטוחים פרטיים. עמדתי היא שיש להנהיג ביטוח סיעודי ממלכתי ואין פתרון אחר. ברור שהאזרחים תומכים בקידום רפורמה כזו, אף אם היא כרוכה בעלויות, "שכן אזרחים רבים רוכשים כבר כיום ביטוחים פרטיים נוספים בתחומי הבריאות", אמר השר ליצמן והוסיף כי הוא זוכה לתמיכת נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג.

"הנושא חייב לעמוד על סדר היום הציבורי וזה הנושא החברתי הקריטי ביותר כיום". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר בישיבה כי "עבדנו מאוד קשה מול האוצר להכניס את הנושא הזה להסכם הקואליציוני. השר מעלה את הנושא הזה בצורה תקיפה בפגישות של ראשי הקואליציה ואני משוכנע שאזרחי ישראל לא יאמרו שזה מעלה להם את המסים. ועדת הכספים תומכת בשר ברפורמה הזו ומבקשת להביא למיצוי הנושא ולפתרון. צריך להגיע לפתרון ולמנוע סחיבת זמן. זה עולה כסף, אבל לא כל־כך הרבה כסף, במיוחד כשיש יתרות גבייה".

שר הבריאות, יעקב ליצמן | הדס פרוש, פלאש90

סכנה לקריסת האשפוז הסיעודי

"קיימת סכנה לקריסת האשפוז הסיעודי. יאמר לזכותו של השר ליצמן כי הוא היה הראשון שב־2011 התריע בנושא ושם את הפתרון על השולחן – ביטוח סיעודי ממלכתי. אך מאז לא קרה עם זה דבר. המכרז לפיו האשפוז הסיעודי מתוקצב נמצא בחסר של 400 מיליון שקל, ובית המשפט כבר קבע שהתעריף לא מאפשר לתת את השירותים הנדרשים ולהבטיח לקשישים סיעודיים קיום בכבוד", אמר ח“כ איציק שמולי (המחנה הציוני), בדיון שיזם יחד עם חברי הכנסת טלי פוסקוב (כולנו) ודב חנין (הרשימה המשותפת) בנושא האשפוז הסיעודי. "מה שהשתנה לרעה עתה הוא שעל בסיס אותו תעריף נוספו דרישות רגולטוריות כבדות משקל. אי אפשר להתעלם מכך שמשרד הבריאות מצוי כבר כמה קדנציות בניגוד עניינים מובנה כי הוא גם הצרכן וגם זה שקובע את התעריפים. התעריף לא מכסה את עלות האשפוז, יש שחיקה של תשתיות ומחסור בכוח אדם, בעיה קשה של פיקוח, תקצוב בחסר ומעל לכל, הרפורמה החסרה של ביטוח סיעודי ממלכתי שהייתה יכולה לפתור את הבעיה הזו", אמר שמולי. ח"כ חנין אמר כי "בעיית היסוד היא תקצוב חסר. המטופלים נמצאים במצוקה וכך גם המטפלים ובתי האבות. כל עוד נחשוב שאפשר לקיים מערך בריאות סיעודי ללא כסף זה לא ישתנה. האוכלוסייה גדלה וכמה שהמצג גרוע כיום, יהיה יותר גרוע. אנחנו הולכים לקראת משבר בתחום הזה ויש להכניס אותו לסל הבריאות הממלכתי". ח"כ פלוסקוב הוסיפה כי "ההתנהלות היום דוחפת אותנו לקטסטרופה הבאה של מדינת ישראל – לכן צריך להכין תכנית 20 שנה קדימה. לא מספיק אנשים מוכנים לעבוד בתחום הסיעוד ויש לפתוח את הענף ל־5,000 עובדים זרים נוספים. לגבי ביטול בדיקות תלות, אני פונה לשר ליצמן – הבדיקות משפילות, ועדיין רבים נשארים מחוץ למעגל המקבלים. חייבים לקדם בניית תוכנית אב לאומית בתחום הזקנה".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שהשתתף גם הוא בישיבה טען כי "אף חבר כנסת ממפלגת השלטון לא טרח להגיע לדיון היום, אך אם זה היה קשור ליהודה ושומרון כולם היו פה עם צעקות עד לב השמים, הכל עניין של סדרי עדיפויות. אני יודע שיש 9 מיליארד שקל עודפי גבייה, צריך לשנות את סדרי העדיפויות".