בשבוע שעבר, בעת חול המועד פסח, עוררה ועדת גרמן מהפך בתחום ביטוחי הבריאות, כשהציעה כי קופות החולים וחברות הביטוח יחויבו למכור פוליסה אחידה אך ורק לניתוחים ולחוות דעת שנייה לניתוח.
תת הוועדה, בראשותו של ד"ר שלומי פריזט, העוסקת בתחום ביטוחי בריאות, הציעה שגם חברות הביטוח המסחריות לא יוכלו לערוך חיתום למבוטחים על פי מצבם הבריאותי, גילם או כל משתנה אחר. הכיסוי בפוליסה יהיה אחיד ויוגדר על ידי משרד האוצר ומשרד הבריאות.
על פי ההמלצה, חברות הביטוח לא יהיו רשאיות להשיק אף מוצר אחר הכולל את מרכיב בחירת המנתח, מלבד הפוליסה האחידה. הנחיה זו תיצור מצב שבו התחרות תהיה על מחיר הפרמיה ובנוסף, חברות הביטוח וקופות החולים ייתחרו גם על רשימת המנתחים שייכללו בביטוח. עוד נקבע כי הפוליסות ייקצבו לכמה שנים בלבד. אם יתברר כי ההוצאות כבדות מדי והפוליסה הפסדית, תוכל החברה להעלות את הפרמיה לכלל המבוטחים.
מבוטחים שלהם יש כבר פוליסת ביטוח רפואי פרטי יוכלו לבחור אם להישאר בפוליסה הקיימת, או לבטל אותה ולרכוש את הכיסוי החדש. על ההמלצה חתומים פריזט, וכן נציגי אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בהן דורית סלינגר, והמועצה הלאומית לכלכלה. ואולם בכירי משרד הבריאות מתנגדים להצעה זו וטוענים כי היא עלולה לסבך את המצב הביטוחי הקיים ולא להקל עליו.
"הפתרון המוצע הינו יצירתי ודרמטי שכן הוא שובר את כללי המשחק בין הקופות לבין חברות הביטוח, ומנהיג כללים אחידים", נכתב בהודעה של משרדי האוצר והבריאות. "התחרות מעתה ואילך בין הקופות ובין חברות הביטוח, תהיה על שירות ומחיר, דבר שצפוי להגביר את התחרות בין השחקנים, להגביר את היעילות של המערכת, השקיפות ובעיקר יעניק מוצר הוגן, אחיד, זול וברור למבוטחים.
"פתרון זה מבטל הלכה למעשה את כפל הביטוח ומאפשר לציבור להשוות בין מוצרי הניתוחים המשווקים הן בביטוח המשלים והן בביטוחים המסחריים (הפרט והקבוצתיים) לפי בסיס אחיד בהבדל של מחיר ושירות. באופן כזה הציבור יוכל לקבל החלטה מושכלת האם הוא רוצה את המוצר והיכן הוא מעדיף לרכוש אותו".
מלשכת סוכני הביטוח נמסר בתגובה להמלצה: "הלשכה תומכת בכל צעד שיהיה עמו לשפר את השירותים הרפואיים הניתנים לאזרח. יחד עם זאת, אנו חוששים שהרפורמה, כפי שהיא מוצעת, עשויה לפגע באיכות ובזמינות השירותים ביחס לפוליסות הבריאות המשווקות כיום. כל מצב לפיו האזרח לא יוכל לקבוע רופא מנתח על פי רצונו ובזמינות מקסימלית וייאלץ לשלם השתתפות עצמית גבוהה, הוא בגדר פגיעה בשירותים הרפואיים הניתנים כיום במסגרת פוליסות הבריאות הקיימות.
"הודות לשיווק פוליסות הבריאות על ידי סוכני הביטוח אל מאות אלפי משפחות בארץ, שעמן נמצאים סוכני הביטוח בקשר יום-יומי והם היחידים שמודעים ומכירים את צורכי הלקוח, יש אין ספור מקרים שבזכות השליחות והודות לליווי האישי והמסור והבלתי מתפשר של סוכן הביטוח, ניצלו חיי אדם ושוקמו מחדש חיי משפחות רבות. סוכני הביטוח ימשיכו לשווק ולהעניק ללקוחותיהם כל מוצר שעליו יוחלט במסגרת הרפורמה, ובתנאי שיעניק שירותי בריאות איכותיים וזמינים. "אין ספק שנוכחותו של נציג מקצועי של לשכת סוכני הביטוח בוועדת גרמן היה תורם להבנת צורכי הלקוח וליצירת מוצר ביטוח איכותי ומתאים לכלל הציבור בישראל".