"ועדת האתיקה איננה ועדת חקירה – אין לה מאגר חוקרים, אנחנו לא מבצעים חקירות וגם אין לנו תקציב לחקירות". כך מבהירים יו"ר ועדת האתיקה סו"ב ד"ר יעקב ביתן, וחבר הוועדה סו"ב אבי קנול.

הרקע להבהרות הנ"ל ולשיחה עם קנול וביתן הוא סיפור שהועלה לוואטסאפ קבוצת סוכני הלשכה, לפיו ועדת האתיקה התבקשה לפעול נגד סוכן שמוכר פוליסות בטלפון תוך שהוא מתחזה לסוכן אחר. לדברי קנול: "הסוכן אף פרסם בוואטסאפ שפנה לוועדת האתיקה במכתב ובו למעלה מ־ 20 סעיפים; באחד הסעיפים כותב הסוכן שיש לפנות לפיקוח על הביטוח לפתרון הבעיה, ובנוסף דורש הסוכן שוועדת האתיקה ופניות הציבור תחקור מי הסוכן, ואם יש צורך לפנות לפיקוח ו'להעיף את הסוכן ולשלול את רישיונו'".

לדברי ביתן וקנול, הוסבר לסוכן שוועדת האתיקה ופניות הציבור אינה גוף חוקר, ואין ברשות הוועדה מאגר סוכנים לבצע חקירות, וכי אם הסוכן חושב שיש בעיה של מכירת פוליסות שלא כדין, הוא יכול לפנות למשטרה ולפיקוח; "במידה וחוקרי הפיקוח יגיעו למסקנה שאכן הייתה עבירה במכירה הטלפונית וישללו את רישיונו של הסוכן המוכר, רק אז תוכל ועדת האתיקה ופניות הציבור לדון בנושא ולהוציאו מהלשכה", מסביר קנול.

יעקב ביתן | צילום: רון ביתן

הסוכן השמיץ את הוועדה

הוועדה פנתה לנלון ואז התברר שזו סוכנת ולא סוכן, שמישהו התחזה בשמה והוא מנסה למכור פוליסות בטלפון. היא אף הגישה תלונה במשטרה: "למרות שהתברר לסוכן על פניית הסוכנת וההתחזות, הוא העלה פוסט בפייסבוק, לפיו לאחר שהפעיל מגוון בכירים בלשכה, ועדת האתיקה ופניות הציבור תחקור את הנושא לאור הלחץ שהופעל עליה", מספרים ביתן וקנול ומדגישים: "לא היה ולא נברא – לא הייתה פניה אלינו לא מבכיר בלשכה ולא מזוטר. למרות שהתברר שההר הוליד עכבר, ואלמוני שהתחזה לסוכן ביטוח, כביכול עבר עבירה המיוחסת לכאורה לסוכן, ואף הוגשה תלונה במשטרה בגין התחזות זו, למרות כל האמור לעיל הסוכן המשיך להשמיץ את הוועדה במקום להתנצל על טעותו".

קנול: "ועדת האתיקה ופניות הציבור מבקשת להבהיר שהיא איננה גוף חוקר, והיא איננה משטרה. הוועדה מבקשת מכל סוכני הביטוח חברי הלשכה, להימנע מהתלהמות כנגד ועדת האתיקה ופניות הציבור". מוסיף ביתן: "מי שמבקש לברר ולדעת מה תפקידה של ועדת האתיקה ופניות הציבור, מוזמן להסתכל באתר לשכת סוכני ביטוח שם מופיע הקוד האתי במלואו".

כיצד בעצם פועלת הוועדה?
ביתן: "ועדת האתיקה בודקת כל תלונה שמגיעה אליה אם זה סוכן נגד חברה, נגד סוכן אחר, אם זה מבוטח נגד סוכן. אבל אנחנו לא ועדת חקירה. אין מקום לבוא אלינו בבקשות לחקור מקרים כי אין לנו את הכלים לבצע חקירות וזה גם לא התפקיד שלנו.

“אדם שמרגיש שהוא נפגע בידי סוכן ורוצה לפנות לוועדת האתיקה ממלא טופס רשמי לנורית סימן טוב, מנהלת הוועדות. נורית מעבירה את זה אלינו. אנחנו בודקים אם המתלונן או הנלון הוא חבר לשכה. אז אנחנו פונים לנלון שחייב לענות על התלונה; אחרי ששניהם הגיבו, אנחנו מנסים לפשר ביניהם עוד לפני הדיון, אם לא מגיעים לפשרה, אנחנו מקיימים דיון אליו הם מוזמנים ומוציאים פסק דין”.

קנול: “על פסק הדין של ועדת האתיקה ניתן לערער בפני בית הדין של הלשכה”.
ביתן: “בכל מקרה שסוכן/מבוטח התלונן לרשות, למשטרה, או פנה לבית משפט, או גם וגם, אנחנו צריכים לחכות לתוצאות הבירור בגופים אלה. אם לאחר החלטות הגופים הנ”ל, הסוכן עדיין ירצה לפנות לוועדת האתיקה על נושאי אתיקה, ונמצא שהנלון עבר על כללי האתיקה של הלשכה, הוועדה יכולה להשית עליו קנס כספי ואף להוציא אותו מהלשכה”.

ועדה נייטרלית וסולידית

קנול: “במקרים שהוועדה מצאה שהסוכן עבר עבירות אתיות חמורות, היא יכולה גם לפנות לפיקוח על הביטוח שיש לו את האמצעים לשלול רישיון של סוכן”.

ביתן מבקש להדגיש: “הוועדה שלנו היא סולידית ואין בה מקום למחנאות; זו ועדה נייטרלית, שתעשה ככל יכולתה להשיג צדק ויושר, ולכל אחד יש את הזכות לבוא ולהתלונן בפניה על עבירות אתיות של חברי הלשכה”.

קנול: “אנחנו פונים לסוכנים – בלי התלהמות מיותרת. הוועדה תעשה את עבודתה על הצד הטוב ביותר כמיטב יכולתה לטובת כל סוכני הלשכה”. חברי ועדת האתיקה הם סוכני הביטוח: ד"ר יעקב ביתן, אבי קנול, אורי פרלשטיין, צבי גופר, אתי גבע, יולי לוין ושמשון כהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *