ועדת הכלכלה דנה בביטוח לאופניים חשמליים

ח"כ נורית קורן יוזמת הצעת חוק שיחייב רוכבי אופניים חשמליים לרכוש ביטוח  לשכת סוכני הביטוח מעדיפה פתרון ביטוחי שלא באמצעות חקיקה: "ביטוח צד ג' ייתן מענה לצורך – יש כבר חברות שבוחנות את הנושא"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לשכת סוכני הביטוח מסייעת לח"כ נורית קורן, שיוזמת הצעת חוק חדשה לביטוח אופניים חשמליים. יש לציין כי הלשכה מעדיפה פתרון שלא באמצעות חקיקה, אלא באמצעות חיוב חברות הביטוח לתת פיתרון ביטוחי לנושא.

כהן גנון. פוליסה שעונה על צורך
כהן גנון. פוליסה שעונה על צורך

השבוע השתתפה סגנית נשיא לשכת סוכני הביטוח, שוש כהן גנון, בישיבת ועדת הכלכלה בכנסת שדנה בהיבטי אכיפה וענישה על עבירות של רוכבי אופניים חשמליים, והציגה בפני הוועדה את הסוגיה הביטוחית בנושא. הוועדה דנה בהצעת חוק של מספר רב של חברי כנסת, ובראשם ח"כ מרב בן ארי. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הציג בדיון נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מהם עולה כי ייבוא האופנים החשמליים הסתכם בתקופה שבין אפריל 2014 ליוני 2015 ב־120,363 – זאת לעומת 1,158 בלבד ב־2010.

ח"כ קורן התייחסה בדיון לנושא ההסדרה הביטוחית לאופניים חשמליים, לגביה היא מגבשת כאמור הצעת חוק. "נכון שמשמעות הדבר היא תוספת הוצאות לרוכבים", הסבירה, "אך כיסוי זה הכרחי לא רק לרוכבי האופניים החשמליים, אלא גם לטובת הולכי הרגל במרחב הציבורי. בנוסף, אם המדינה תבחר לכפות על רוכבי האופניים החשמליים רכישת ביטוח, הדבר יפחית את כמות האופניים במרחב הציבורי, מאחר שאנשים יחשבו פעמיים לפני שיבחרו לרכוש את הכלי", אמרה.

"לחייב פיתרון ביטוחי"

סגנית נשיא לשכת סוכני הביטוח, שוש כהן גנון, סקרה את המצב הביטוחי החסר בתחום האופניים חשמליים. כהן גנון גילתה כי לשכת סוכני הביטוח פנתה אל חברות הביטוח בבקשה ליצור פוליסה שתענה על הצורך. עוד היא ציינה שיש להורות לפיקוח על הביטוח לפנות לחברות הביטוח ולחייבן במתן פתרון ביטוחי.

יש לציין כי רק לפני כחודשיים נפגע קשיש מאופניים חשמליים ברחבת מוזיאון תל אביב ונפטר מפצעיו, זאת בנוסף לפציעות רבות נוספות של הולכי רגל שנפגעו מאופניים חשמליים. כהן גנון הדגישה שבמצב בו אופניים נפגעים על ידי רכב אין בעיה ביטוחית, כיוון שביטוח החובה של הרכב יכסה את הנפגע. אולם לא כך הדבר כאשר הרוכב פוגע בהולך רגל.

כהן גנון הציעה שני פתרונות אפשריים לפוליסת ביטוח כזאת, כפי שגובשו בוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח. הפתרון הראשון הוא להחיל את ביטוח החובה על פי חוק הפלת״ד (חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים) על האופניים החשמליים. הדרך היחידה לעשות זאת היא דרך הכרזה על האופניים החשמליים ככלי רכב, אך הכרזה כזאת נתונה לפתחו של משרד התחבורה, שטרם הרים את הכפפה בנושא. "אם האופניים החשמליים, שלהם מנוע חשמלי, יוגדרו ככלי רכב, הם יהיו מחויבים בביטוח חובה. גובה הכיסוי וגובה הפרמיה תלויות באקטואריה, שעדיין לא קיימת משום שאין נתונים מדויקים על מספר הנפגעים ומהות הנזקים הנגרמים להם. החשש הוא שחברות הביטוח יקבעו מנגנון ביטוח חובה דומה לזה של האופנועים הקלים, כך שמדובר יהיה בפרמיה של אלפי שקלים לשנה, מה שעלול לחסל את מוצר האופניים החשמליים כפיתרון תחבורתי נוח וזול", הסבירה כהן גנון.

אופניים חשמליים. פציעות רבות
אופניים חשמליים. פציעות רבות

לדבריה, הפיתרון השני – והעדיף בעיני לשכת סוכני הביטוח – הוא ביטוח צד ג', ללא קשר לחוק הפלת"ד; מדובר בפוליסה נפרדת או כתוספת לביטוח דירה, כמו במקרה של אופניים רגילים, כשאז יש כיסוי של מאות אלפי שקלים לצד ג' במקרה והוא נפגע.

לדברי אריאל מונין, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, ביטוח צד' ג' יהיה מוגבל אמנם בהיקף הכיסוי שלו לעומת ביטוח החובה, אבל הוא ייתן מענה לצורך הקיים. "ברגע שחברה אחת תציע את המוצר, גם אם הוא יהיה בהתחלה יקר או חלקי, אנו מעריכים שהתחרות בין החברות ובין הסוכנים תביא להוזלתו", הסביר מונין. "אנחנו בלשכת סוכני הביטוח פנינו לחברות השונות בבקשה להוציא מוצר כזה. יש חברות המחכות למחוקק בנושא, ויש חברות שמתחילות לשקול את הדברים. גם כאשר הגיעו הרדיו דיסקים לרכבים, החברות לא מיהרו לבטח וטענו שאינן יודעות מה הסיכון ולא יודעות איך לבטח – והיום אין בעיה בנושא. לא יכול להיות שחברות הביטוח יטענו שהן לא יודעות לבטח את המוצר הזה; יש להן הרישיון והיכולת למדוד את הסיכון", אמר מונין.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email