”זהו רגע של כבוד לישראל ולתעשיית הביטוח“

חברות הביטוח שלחו צוותי חילוץ למטיילים התקועים מיד עם היוודע ממדי האסון.
רק ישראלי אחד מוגדר כנעדר

בשבת בבוקר פקדה את נפאל רעידת אדמה בעוצמה של 7.9 בסולם ריכטר. רעש האדמה מוטט מבנים רבים בבירה קטמנדו ובערים נוספות וגרם למפולות שלג ובוץ באתרי טראקים מתוירים. עד כה נהרגו למעלה מ-5,000 איש באסון הטבע. בין אלה שהאדמה רעדה תחתיהם בעוצמה היו 48 משפחות ישראליות שהגיעו לנפאל לצורך הליכי פונדקאות, יחד עם 16 תינוקות שאך נולדו; וכ-250 מטיילים, רובם נמצאו בטראקים שונים ברחבי נפאל, בהם האוורסט והאגמים הקפואים.

עם היוודע ממדי האסון, החלו חברות הביטוח להפעיל חדרי מצב ומשלחות החילוץ והאיתור התייצבו לפעולה. מהרגע שנפתח שוב שדה התעופה בקטמנדו יצאו מטוסים שנשאו ציוד, משלחות של פיקוד העורף ורופאים רבים. על אף שכל המסוקים בנפאל הולאמו בשל האסון, הצליחו חברות הביטוח לשכור מסוקים מהודו ומסין, ולאחר התערבות ממשלתית הם הורשו לפעול ולחלץ את המטיילים התקועים על פסגות ההרים. נכון לעכשיו רק אור אסרף מוגדר כנעדר. שאר הישראלים כבר שבו לישראל, או שנמצאו וחולצו. כבר בתחילת השבוע יצאה משלחת מיוחדת של פספורט קארד ודיוויד שילד עם הפניקס מישראל לטיפול בפגים. המשלחת הגיעה לקטמנדו עם ציוד רפואי מיוחד לטיפול בפגים ומזון, שני רופאי ילדים ופרמדיק. אלון קצף, יו״ר קבוצת דיוויד שילד אמר כי ”אנחנו לא לוקחים סיכונים ועושים כמיטב יכולתנו להגיע כמה שיותר מהר לפגים ולתינוקות. הקשר האחרון איתם היה במהלך הלילה ואנו מבינים כי מצב אחד הפגים נמצא בהידרדרות. תנאי השטח קשים מאוד ואנחנו במרוץ נגד הזמן. המשלחת לקחה ציוד לטיפול בהתאם לדיווחים שקיבלנו מהשטח. אנו פועלים כמיטב יכולתנו להעניק טיפול ראשוני בשטח לפגים ולתינוקות ומשם להביאם לישראל יחד עם משרד החוץ וחברת הפניקס״.

כבר ביום שני שבו לישראל 12 משפחות ופגים במטוס חילוץ של מד“א. יום לאחר מכן נחת מטוס ג‘מבו של אל על עם שאר המשפחות והפגים, ועם מטיילים שחולצו והחליטו לשוב לארץ. לדברי קצף, ”כל הפונדקאים והתינוקות היו מבוטחים של דיוויד שילד ופספורט קארד, יחד עם מטיילים נוספים. התחלקנו לשלושה קווי פעולה: אחד היה להעביר לתינוקות מזון ותרופות. ברגע שהכריזו על רעידת האדמה גיבשנו צוות של שני רופאי ילדים ופרמדיק שיצא לתאילנד בטיסה מסחרית ומשם לקטמנדו בטיסה פרטית. צוות נוסף הגיע בטיסה מסחרית דרך איסטנבול. בד בבד הוצאנו מטוס, שהוציא חלק מהמשפחות והתינוקות מנפאל“.

לגבי המטיילים, ציין קצף כי הם עובדים עם הפניקס ועם המחלץ חיליק מגנוס. ”אנחנו מאלתרים רבות כדי שנוכל להביא את כולם הביתה. זו משימה מאוד קשה. 20 שנה אני מתעסק בביטוח נסיעות ואני לא זוכר אירוע כה מורכב עם כל כך הרבה קשיים אוביקטיביים וביורוקרטיים. אני חייב לציין לטובה את הסנכרון המלא עם משרד החוץ והביטחון ומד“א, לרבות בתי חולים שהעמידו לרשותנו רופאים. זהו רגע של כבוד לישראל ולתעשיית הביטוח“.

עם היוודע האסון, חברת הראל הקימה חדר מצב לטיפול ברעידת האדמה ותיגברה את מוקדי החירום. צוות החילוץ של הראל חילץ מטיילים שהיו תקועים בנקודה גבוהה באזור האוורסט והעביר אותם לעיירה הסמוכה. מטיילים רבים נשאו עמם טלפון לווייני וכך היה קל יותר לאתר את מיקומם. גם מאזור האגמים הקפואים חולצו מטיילים על ידי יחידת החילוץ, בראשות יוחאי ליליאור, ששהה עמם בשטח למשך הלילה, עד שפונו לבסיס צבאי.

במקביל פעלו צוותי חילוץ של מגדל באזור האגמים הקפואים ובאוורסט. אחת המבוטחות חולצה מטראק בנג‘י, יחד עם שמונה תיירים מדנמרק. המחלצים דיווחו כי החילוץ היה מסובך מאוד והתנהל לנוכח תנאי השטח ברכב וברגל. חלק מהמבוטחים טיילו ללא ביטוח, אך מגדל הורתה לצוותים הפועלים מטעמה, לחלץ כל ישראלי שהם פוגשים, בלי קשר לחברה שבה הוא מבוטח.