ועדת הכלכלה של הכנסת דנה השבוע בנושא הסדרת אופניים חשמליים, בין היתר מהפן הביטוחי. עו“ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית לוועדת הכלכלה וסגנית היועמ“ש לכנסת מתחה ביקורת על חברות הביטוח והתנהלותן בסוגית האופניים החשמליים. ”חברות הביטוח מתחמקות מלבטח רוכבי אופניים חשמליים. מעבר לכך, אם ישנן חברות ביטוח שמוכנות לשווק פוליסה שכזו, הפרמיה כל כך גבוהה עד כי זה לא ריאלי לרכוש פוליסה שכזו“.
סגנית נשיא הלשכה שוש כהן גנון התריעה על הסכנה בהיעדר פתרון ביטוחי לרוכבי האופניים. ”2015 מסתמנת עד כה כשנה עם אלפי נפגעים, כתוצאה מתאונות של רוכבי אופניים חשמליים. לכל אותם נפגעים אין מענה ביטוחי, ואין למי לפנות כדי לקבל עזרה כלכלית. מנגד, חברות הביטוח לא מוכנות לבטח רוכבי אופניים חשמליים. פנינו בעניין לכל החברות ונענינו בשלילה. לצערי, החברות לא מספקות פתרון ביטוחי, לא לאזרחים הולכי הרגל ולא לרוכבים“.
מנכ“ל המועצה הלאומית לשלום הילד יצחק קדמן הדגיש את חשיבות ההגדרה של אופניים חשמליים ככלי תחבורה. ”אני לא מבין מהם אופניים חשמליים – כלי רכב או צעצוע? הדבר הנכון שעל הרגולטור לעשות הוא להגדיר מהם אופניים חשמליים. במידה שאופניים חשמליים הם באמת כלי רכב, צריכות לחול עליו כל המשמעויות החלות על כלי רכב. כך למשל, לבטח את הרוכבים, כדי שבמקרה של תאונה יהיה אפשר לטפל בנפגעים, להגביל את גיל הרוכבים לגיל הגיוני, ולמנוע מהרוכבים מלנסוע בפארקים ועל מדרכות. אופניים חשמליים הם כלי רכב ויש להתייחס אליהם ככזה“.
ח”כ נורית קורן (ליכוד) הביעה את עמדתה בנושא הסדרה ביטוחית לאופניים חשמליים. "אני מבקשת להדגיש את החשיבות של כיסוי ביטוחי לאופניים חשמליים. נכון שמשמעות הדבר היא תוספת של הוצאות לרוכבים, אך כיסוי כזה הכרחי לא רק לרוכבי האופניים החשמליים, אלא לכל הולך רגל במרחב הציבורי. יש להבין שזה כלי רכב לכל דבר, שעלול לפגוע באחרים ואף בנהג עצמו. צריך לעודד שימוש בכלי זה ככלי ירוק, אבל חייבים להסדיר נושא זה במהרה. אין הנחיות וחמור מכל, אין אכיפה. ילדים ללא כל ידע בחוקי תחבורה רוכבים ברחובות ללא כל אחריות. לצערי, ילדים ומבוגרים נפגעים על בסיס יום-יומי מרוכבי אופניים, שרוכבים בצורה פזיזה ולא מבוקרת".
עוד בדיון התייחס ח“כ עפר שלח, יו“ר סיעת יש עתיד, בין היתר להסדרה הביטוחית לאופניים חשמליים. ”חברות הביטוח אינן מציעות אפשרויות לביטוח עבור משתמשי האופניים, וכך כאשר מישהו נפגע אין לו את מי לתבוע. הביטוח בישראל לאופנועים הינו ביטוח כפול, וידוע שחברות הביטוח מפסידות על הדבר הזה. דווקא בגלל זה אני חושב שאנחנו צריכים להוביל מהלך שיחייב אפשרות ביטוחית, למרות הסוגיה הכלכלית בנושא“.
את הדיון חתם מ“מ יו“ר הוועדה ח“כ יצחק וקנין, שציין כי הוועדה תקיים דיון נוסף, שבו תינתן התייחסות מלאה יותר לסוגיה הביטוחית לאופניים חשמליים.